Jag råkade radera viktiga GoPro-videoklipp från mitt SD-kort innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag behöver verkligen hjälp att ta reda på om de fortfarande kan återställas. Filerna var från en speciell resa, och jag letar efter de bästa återställningsmetoderna, programvarorna eller stegen för att undvika att göra situationen värre och förbättra mina chanser att få tillbaka videorna.
Jag råkade ut för det här en gång, och ja, det känns hemskt.
Först och främst, sluta använda SD-kortet direkt. Spela inte in fler klipp. Formatera det inte. Kör inga reparationsverktyg än. På GoPro-kort ligger raderat material ofta kvar tills ny data skrivs över det. Varje ny inspelning försämrar dina chanser.
Innan du kastar återställningsprogram på det skulle jag kolla de enkla sakerna:
- Om du betalar för GoPro molnlagring, logga in och gå igenom ditt mediebibliotek och papperskorgen. Jag hittade gamla raderade klipp där längre än jag väntade mig.
- Öppna kortet och leta efter LRV-filer. Det är de små förhandsgranskningskopiorna. De ser visserligen rätt dåliga ut, men dåligt material är bättre än inget material.
- Om kameran dog eller frös under inspelning, sätt tillbaka kortet i GoPro-kameran. Ibland dyker dess egen reparationsfunktion upp och fixar klippet direkt.
Om huvudfilerna saknas på kortet skulle jag prova Disk Drill. Jag har använt det tidigare på GoPro-material och det fungerade bättre än några andra verktyg jag testade. GoPro-återställning blir rörig eftersom kameran ofta skriver video i utspridda delar över kortet. Många återställningsappar hittar delar av filen och spottar sedan ur sig en video som du inte kan öppna. Disk Drill verkade bättre på att bygga upp kameramaterial igen, och förhandsvisningen hjälper mycket eftersom du kan se om det återställda klippet går att spela upp innan du sparar det.
Några saker jag skulle göra under testningen:
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma SD-kort.
- Använd läget Advanced Camera Recovery under skanningen.
- Om kortet ger felmeddelanden eller kopplas från, skapa först en fullständig byte-för-byte-avbildning och arbeta från kopian.
- På Windows är gränsen för gratis återställning 100 MB. Det räcker för ett snabbt test så att du vet om materialet går att återställa innan du betalar.
Om du inte har spelat in mycket sedan klippen försvann är dina chanser fortfarande ganska goda. Jag skulle dock inte vänta för länge.
Ja, raderat GoPro-material går ofta att återställa, om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak. Låt SD-kortet vara. Inga nya inspelningar. Ingen formatering. Inga filkopieringar. Överskrivning är det som förstör återställning.
Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle inte lägga mycket tid på att först rota runt på kortet i Explorer eller Finder om materialet är väldigt viktigt. Varje extra åtgärd ökar risken om kortet är instabilt. Bästa draget är att ansluta det till en dator, skapa en avbild av hela kortet och sedan skanna avbilden. Det ger dig en ren chans.
Några praktiska saker:
-
Kontrollera om din GoPro sparade delade videofiler. Vissa klipp lagras som kapitel som GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror att materialet är borta när bara en del av uppsättningen saknas.
-
Titta i DCIM, 100GOPRO och eventuell MISC-mapp efter .THM-sidecarfiler. Om de finns med matchande nummer, fanns huvud-MP4-filen där någon gång. Det hjälper att bekräfta radering kontra kortfel.
-
Om filen raderades av misstag är chanserna till återställning vanligtvis bättre än efter en formatering. Snabbradering tar ofta bort indexposten, inte datablocken.
-
Om klippet blev avbrutet för att batteriet dog, använd ett videoreparationsverktyg efter återställningen. Vissa återställda GoPro MP4-filer saknar moov-atomen. Videodatan finns där, men spelare kan inte öppna den.
När det gäller programvara är Disk Drill fortfarande ett av de bättre valen för återställning från GoPro SD-kort eftersom det hanterar fragmenterad kameravideo bättre än många generiska verktyg. Återställ till din dator, inte till SD-kortet. Förhandsgranska allt det hittar innan du sparar.
Om du vill ha en genomgång är den här guiden för återställning av GoPro- och SD-kortsvideo enkel att följa.
Kort version, ja, du har fortfarande en chans. Om inget nytt material skrevs till kortet är oddsen ganska goda. Om du fortsatte filma efter raderingen sjunker oddsen snabbt. Tid spelar stor roll här, så vänta inte.
Ja, fortfarande möjligt. Inte garanterat, men absolut inte hopplöst.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @boswandelaar, men en sak jag skulle lägga till är detta: om materialet verkligen är oersättligt, lägg inte för lång tid på gör-det-själv-experiment om kortet börjar bete sig konstigt. Om SD-kortet är långsamt, försvinner, ber om formatering eller ger läsfel, går det från enkel återställning av raderade filer till att riskera att göra saken värre genom att pilla för mycket.
Några extra punkter som de inte riktigt betonade:
- Kontrollera om datorn dolde filerna i stället för att radera dem. På vissa kort kan märklig katalogkorruption få klipp att se försvunna ut när de fortfarande finns där.
- Prova en annan kortläsare. På riktigt. Dåliga kortläsare orsakar falsk panik hela tiden.
- Om du återställer MP4-filer som inte går att öppna kan återställningen ändå ha lyckats. GoPro-filer behöver ibland en separat reparationsomgång efteråt.
- Ha realistiska förväntningar. Om du spelade in en massa nytt material efter raderingen kan de gamla klippen komma tillbaka delvis, glitchiga eller inte alls.
När det gäller programvara är Disk Drill rimligt här eftersom GoPro-material kan vara fragmenterat och generiska återställningsappar ofta återställer filer med skräpnamn utan spelbar video. Jag skulle återställa till datorn och sedan testa filerna där.
Om du också vill ha fler åsikter från personer som specifikt pratar om verktyg för återställning av GoPro-video från SD-kort är den här tråden värd en titt:
Reddit-diskussion om att återställa raderade GoPro-videofiler från ett SD-kort
Kort version: ja, raderat GoPro-material kan ibland återställas, men kortets skick spelar nästan lika stor roll som själva raderingen. Om det vore jag skulle jag sluta använda kortet, skapa en avbild av det om möjligt och sedan skanna med Disk Drill innan jag gör något annat. Om kortet håller på att ge upp fysiskt kan gör-det-själv gå riktigt fel väldigt snabbt.