Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik weet niet zeker welke bestanden, downloads, foto’s of appgegevens veilig zijn om te verwijderen. Ik heb hulp nodig om de beste manier te vinden om iPhone-bestanden snel op te ruimen zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik zou beginnen met de daadwerkelijke opslagverdeling te controleren voordat je willekeurige dingen verwijdert. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk wat de ruimte inneemt. Toen dit mij na een reis overkwam, dacht ik dat er wel wat Windows-achtige junkbestanden zouden zijn om op te ruimen, maar het waren vooral foto's en video's.
De grootste winstpunten waren vrij basic:
- Ruim eerst je fotobibliotheek op. De Foto's-app kan exacte duplicaten vinden, maar doet niet veel met bijna identieke opnamen. Ik gebruikte Clever Cleaner voor vergelijkbare foto's, Live Photos, schermafbeeldingen en grote video's. Het draait lokaal, heeft geen advertenties en de gratis versie was genoeg voor een normale opruimbeurt. Nadat je dingen hebt verwijderd, zorg ervoor dat je Onlangs verwijderd leegt, anders komt die ruimte niet meteen terug.
- Verwijder apps die je niet meer gebruikt. Als je de gegevens later misschien nog nodig hebt, gebruik dan Ruim app op in plaats daarvan.
- Wis browsergegevens in Safari of Chrome. Controleer ook apps zoals Telegram of Spotify, omdat die cachebestanden en downloads kunnen blijven vasthouden.
- Open de app Bestanden en controleer Downloads. Oude pdf's, zipbestanden en willekeurige opgeslagen bestanden kunnen zich opstapelen zonder dat je het merkt.
- Als Berichten veel ruimte inneemt, loop dan oude chats door en verwijder grote foto- of videobijlagen.
Verwacht alleen niet dat een App Store-opruimapp iOS-systeembestanden of verborgen caches van andere apps kan wissen. Apple geeft apps dat soort toegang niet. Dus als iets beweert dat het alle junkbestanden kan opruimen, zou ik dat met een korreltje zout nemen.
Het grootste deel van de ruimte die je realistisch kunt terugwinnen, komt van foto's, video's, downloads, appcaches die je mag wissen en apps die je niet langer gebruikt. Het opslagscherm maakt het antwoord meestal vrij duidelijk zodra je ernaar kijkt.