Beste manier om een oude iPhone sneller te maken wanneer niets lijkt te werken?

Mijn oude iPhone is pijnlijk traag geworden, zelfs na opnieuw opstarten, apps verwijderen, opslag wissen en iOS updaten. Apps lopen vast, het toetsenbord bevriest en eenvoudige taken duren eeuwig. Ik ben op zoek naar praktische manieren om de prestaties van een oude iPhone te verbeteren voordat ik het opgeef en hem vervang.

Als je oudere iPhone ineens traag is, zou ik niet meteen een nieuwe kopen. Een trage SE of 11 Pro kan vaak weer prima bruikbaar aanvoelen als je de juiste rommel opruimt en een deel van de visuele effecten uitschakelt die iOS op de achtergrond blijft draaien. Ik had hetzelfde probleem met een oude SE en een 11 Pro, waarbij zelfs het openen van de camera traag aanvoelde en de telefoon zonder duidelijke reden warm werd.

Er is echter niet één magische instelling die alles oplost. Meestal is het een combinatie van prestatie-instellingen, batterijconditie en een te volle opslag.

Begin eerst met de eenvoudige instellingen. Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid en schakel Verminder beweging in. Ga daarna naar Scherm en tekstgrootte en schakel Verminder transparantie in. Die effecten zien er mooi uit, maar op oudere hardware zijn ze alleen maar extra werk voor de telefoon. Zodra je de vervagingseffecten en zwevende animaties uitschakelt, kan de hele interface een stuk minder traag aanvoelen.

Controleer daarna Ververs op achtergrond onder Algemeen. Ik zou het of helemaal uitschakelen, of alleen aan laten voor dingen die je echt belangrijk vindt, zoals Mail of Berichten. De meeste apps hoeven niet de hele dag op de achtergrond te verversen. Het kost batterij en kan een toch al trage telefoon nog langzamer laten aanvoelen.

Controleer ook de batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80% zit, kan iOS de prestaties beperken om te voorkomen dat de telefoon zomaar uitvalt. Als je een melding over prestatiebeheer ziet, is dat waarschijnlijk een deel van de vertraging. En als je Energiebesparingsmodus altijd aan hebt staan, schakel die dan uit wanneer je wilt dat de telefoon sneller werkt. Die bespaart batterij door dingen bewust te vertragen.

Het grotere probleem was in mijn geval de opslag. Als je iPhone voor 90% of meer vol zit, heeft hij bijna geen ruimte meer om te werken. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, indexering en geheugenbeheer. Een goed doel is om 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Op een iPhone van 64 GB betekent dat ongeveer 10-12 GB vrij, als dat haalbaar is.

Je kunt naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag gaan en apps verwijderen die je nooit gebruikt. Het legen van de Safari-cache helpt ook een beetje. Maar de echte ruimtevreters zijn meestal foto's en video's. Handmatig jaren aan wazige foto's, duplicaten, screenshots en oude video's uitzoeken is verschrikkelijk. Ik heb geprobeerd het met de hand te doen en was er snel klaar mee.

Daar kwam Clever Cleaner juist goed van pas. Ik ben meestal nogal sceptisch over schoonmaak-apps, omdat veel ervan vol advertenties zitten of je een abonnement proberen aan te smeren, maar deze is helemaal gratis. Geen betaalmuur, geen premium-aandrang en geen advertenties.

Het nuttige is dat de app laat zien wat er echt ruimte inneemt. Het tabblad Heavies sorteert media op bestandsgrootte, waardoor ik makkelijk oude 4K-video's kon vinden die gigabytes innamen. Het tabblad Similars vindt bijna identieke foto's, zoals wanneer je meerdere foto's van hetzelfde hebt gemaakt, en helpt je de beste te bewaren. Er is ook een sectie Screenshots die bestandsgroottes toont, zodat je snel oude rommel kunt opruimen die je was vergeten.

Ik vond het ook prettig dat het opschonen op het apparaat zelf gebeurt. Je persoonlijke foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload om verwerkt te worden. Alles blijft op de telefoon.

Na het verwijderen van ongeveer 30 GB aan oude media en het opnieuw opstarten van de telefoon was het verschil duidelijk. De camera opende weer normaal, de vertraging was grotendeels weg en de oververhitting hield op een voortdurend probleem te zijn.

Dus voordat je een fabrieksreset uitvoert of de telefoon vervangt, zou ik deze volgorde proberen: verminder beweging en transparantie, beperk verversing op de achtergrond, controleer de batterijconditie, schakel Energiebesparingsmodus uit als snelheid belangrijk is, en maak daarna serieus veel opslag vrij met Clever Cleaner. Dat is waarschijnlijk de meest praktische manier om een oudere iPhone weer behoorlijk bruikbaar te laten aanvoelen zonder geld uit te geven.

Het updaten van iOS is voor een oude iPhone niet altijd een verbetering, omdat het nieuwere systeem zwaarder kan zijn dan wat de hardware prettig vindt.

Als de telefoon nog steeds vreselijk is na het vrijmaken van ruimte, is de volgende praktische test een volledige versleutelde back-up, een fabrieksreset, en hem schoon instellen voordat je elke app weer terugzet. Als hij daarna nog steeds traag is, heb je waarschijnlijk te maken met een versleten batterij of verouderde hardware, niet met een instelling die je hebt gemist.

Een fabrieksreset kan het echte probleem een tijdje verbergen, omdat de telefoon de volgende uren op de achtergrond foto’s, zoekopdrachten, berichten en iCloud-dingen opnieuw opbouwt. Dus als je hem wist, instelt en meteen de snelheid gaat beoordelen terwijl hij is aangesloten en warm wordt, test je mogelijk meer het indexeringsproces dan de telefoon zelf.

Ik ben het eens met de suggestie voor een reset, maar ik zou het meer als een diagnose dan als een oplossing zien. De nuttige test is deze:

Maak eerst een back-up, bij voorkeur versleuteld zodat Gezondheidsgegevens, wifi-wachtwoorden en opgeslagen logins worden meegenomen. Wis hem daarna en stel hem als nieuw in voor een korte test voordat je alles er weer op zet. Installeer alleen een paar basisapps die je echt gebruikt. Als het toetsenbord nog steeds hapert in Notities, Instellingen langzaam opent en het vegen over het beginscherm traag aanvoelt nog voordat je oude stapel apps is teruggezet, wijst dat eerder op de batterij, opslaghardware, warmte of gewoon leeftijd.

Als hij schoon prima aanvoelt, zit het probleem waarschijnlijk in iets binnen de herstelde configuratie. Veelvoorkomende boosdoeners zijn een enorme Berichten-geschiedenis, gigantische fotobibliotheken die via iCloud synchroniseren, mailaccounts met jaren aan data, VPN-/beveiligingsapps, toetsenborden van derden en widgets die blijven verversen. Mensen geven vaak iOS de schuld, maar soms is het één account of app met veel achtergrondactiviteit die alles vertraagt.

Specifiek voor het vastlopen van het toetsenbord zou ik een paar saaie dingen controleren die vaak worden overgeslagen:

Schakel alle toetsenborden van derden uit en test alleen het Apple-toetsenbord.

Verwijder oude toetsenborden die je niet gebruikt onder Instellingen > Algemeen > Toetsenbord.

Schakel Voorspellende tekst een tijdje uit en kijk of typen verbetert.

Als Berichten gigantisch is, verwijder dan grote bijlagen via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten.

Als de vertraging vooral in Safari gebeurt, wis dan websitegegevens en sluit de berg oude tabbladen.

Dat klinkt allemaal te klein om uit te maken, maar toetsenbordvertraging is zo’n symptoom dat kan komen door opslagdruk, een opgeblazen app of synchronisatie op de achtergrond, niet alleen doordat de telefoon oud is.

Ik zou in het algemeen wat voorzichtig zijn met opschoonapps. Iets zoals Clever Cleaner kan nuttig zijn als je echte probleem foto-/videorommel is, vooral grote video’s en op elkaar lijkende dubbele foto’s. Maar het zal geen zwakke batterij, trage flashopslag of een apparaat oplossen dat simpelweg onder de comfortgrens zit voor de huidige iOS-versie. Gebruik het als hulpmiddel voor ruimte, niet als magische prestatiereparatie.

Warmte is nog iets dat vaak over het hoofd wordt gezien. Als de telefoon warm is, kunnen de prestaties hard terugvallen. Haal hem uit het hoesje, trek de stekker eruit, stop met opladen tijdens gebruik en test hem ergens waar het koel is. Een vermoeide batterij plus warmte kan een oude iPhone veel slechter laten aanvoelen dan hij is. Als Batterijconditie aangeeft dat service wordt aanbevolen of de maximale capaciteit laag is, kan het vervangen van de batterij meer doen dan welke instellingenaanpassing dan ook, ervan uitgaande dat het model nog de moeite waard is om geld aan uit te geven.

Mijn praktische volgorde zou zijn:

1. Zorg dat er minstens 10GB tot 15GB vrij is, meer als het een telefoon van 64GB is.
  2. Verwijder toetsenborden van derden, VPN’s, widgets en apps met veel achtergrondactiviteit om te testen.
  3. Laat iCloud-/foto-/berichtensynchronisatie afronden voordat je de snelheid beoordeelt.
  4. Controleer Batterijconditie en warmte.
  5. Doe een schone installatietest voordat je alles terugzet.
  6. Als hij nog steeds traag is wanneer hij schoon is, verspil dan geen tijd meer aan instellingen.

Op dat punt kan het eerlijke antwoord zijn dat de telefoon alleen nog bruikbaar is als eenvoudig back-upapparaat. Oude iPhones kunnen minder irritant worden gemaakt, maar er is een grens waarbij elke oplossing je alleen nog een week extra oplevert waarin je het verdraagt.

Geef geen geld uit aan een batterij of uren aan het opschonen van foto’s totdat je weet dat de telefoon de apps die je nodig hebt nog steeds kan draaien. Als het een ouder model is dat de huidige iOS-versie maar net ondersteunt, of helemaal geen nieuwste iOS meer krijgt, dan zit er een grens aan hoeveel beter het nog kan worden. Je kunt het minder pijnlijk maken, maar het voelt misschien nooit meer echt “snel” aan.

Ik ben het eens met de test met een schone configuratie die mensen noemden, maar ik zou een harde tijdslimiet zetten op het oplossen van problemen. Maak ruimte vrij, controleer de batterijconditie, verwijder zware achtergrondprocessen en test daarna alleen Apple’s ingebouwde apps: Telefoon, Berichten, Instellingen, Notities, Camera. Als die traag zijn op een schone configuratie met voldoende vrije opslag, stop dan met het zoeken naar oplossingen per app. Dat wijst op de telefoon zelf, niet op je instellingen.

Clever Cleaner of een andere tool voor het opschonen van foto’s kan helpen als opslag echt het probleem is, vooral als video’s de telefoon volledig opslokken. Maar zodra je een gezonde hoeveelheid vrije ruimte hebt, zal het verwijderen van nog eens duizend screenshots waarschijnlijk toetsenbordvastlopers niet oplossen. Op dat punt kan de snellere “oplossing” zijn om de telefoon lichter te gebruiken: minder widgets, minder open Safari-tabbladen, geen altijd ingeschakelde VPN, geen toetsenbord van derden, en houd alleen de apps die je dagelijks gebruikt.

De vervelende waarheid is dat oude iPhones vaak op een saaie manier achteruitgaan: ze gaan niet kapot, ze worden gewoon onaangenaam in gebruik. Als je hem nodig hebt voor bellen, sms’en, kaarten, muziek en als back-up, maak hem dan zo kaal mogelijk en houd het simpel. Als je moderne appwisseling, camerasnelheid en soepel typen verwacht, dan is vervanging misschien het praktische antwoord in plaats van nóg een weekend experimenteren met instellingen.