Jeg prøver at finde lignende billeder på min iPhone efter at have gemt et billede fra nettet, men jeg kan ikke finde ud af, om iOS har en indbygget omvendt billedsøgning eller en nem måde at gøre det på. Jeg har brug for hjælp til at finde matchende eller relaterede billeder uden at flytte det hele over på en computer.
Apple Fotos hjalp ikke meget med dette på min telefon. Den fanger præcise dubletter, ja. Så snart et billede har en anden vinkel, et mørkere rum, et blink, et filter eller en lille redigering, holder den op med at behandle dem som et sæt. Mit bibliotek blev fyldt op med 5 eller 6 versioner af det samme billede, nogle gange flere, og ingen af dem blev markeret.
Jeg prøvede først at gøre det på den indbyggede måde. Det gik langsomt, og jeg mistede hele tiden overblikket over, hvad jeg allerede havde tjekket. Den app, jeg endte med at holde fast i, var Clever Cleaner. Jeg gik ind til det og forventede det sædvanlige rod, reklamer, falsk scanning og så en betalingsmur. Det skete ikke. Den sorterede lignende billeder bedre, end jeg havde forventet, og jeg kom igennem en stor oprydning på omkring 15 minutter. At gøre det samme manuelt ville nemt have taget mig flere timer.
Det gjorde jeg:
- Installer Clever Cleaner fra App Store, og giv derefter adgang til billeder.
- Gå til sektionen Similars.
- Lad den scanne. I mit bibliotek med et par tusinde billeder blev den hurtigt færdig.
- Åbn hver matchet gruppe. Den forudvælger et Best Shot. Jeg ændrede nogle få, hvor jeg bedre kunne lide et andet billede.
- Tryk på Move to Trash på grupperne én efter én, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil lade appen håndtere hele partiet.
- Bagefter skal du åbne Apple Fotos og tømme albummet Senest slettet, ellers får du ikke lagerpladsen tilbage endnu.
Jeg brugte også de andre sektioner, nu hvor jeg allerede var derinde. Duplicates tager sig af præcise kopier. Heavies placerede mine største videoer øverst, hvilket hjalp mere, end jeg troede. Screenshots gjorde det nemt at slette gammelt skrammel i store mængder. Lives gjorde Live Photos om til almindelige stillbilleder, mens hovedbilledet blev bevaret. Mellem lignende billeder, kæmpe videoer og flere års screenshots frigjorde jeg meget mere plads, end jeg havde forventet. Lidt irriterende, at jeg ikke gjorde det tidligere, tbh.
Hvis du vil springe tredjepartsapps over, er du henvist til manuel sortering. Det virker. Det er også hårdt arbejde.
- Brug fanen Søg i Fotos, og søg efter en person, et sted, en genstand eller en begivenhed. Relaterede billeder ender som regel tæt på hinanden.
- Sortér billeder efter dato eller efter en bestemt rejse. Næsten identiske billeder bliver ofte taget med få sekunders mellemrum.
- Tjek dine Burst-billeder, og behold ét billede, måske to, hvis du er lige så ubeslutsom, som jeg var.
- Gennemgå album som People & Pets, Trips og Media Types, så du arbejder med mindre bidder.
- På en Mac kan du bruge Smarte album i Fotos. Gruppering efter dato, sted, nøgleord og metadata gør manuel oprydning mindre smertefuld.
Jeg prøvede begge veje. Manuel oprydning virkede, men jeg blev hurtigt træt og overså ting. Clever Cleaner fandt klynger af lignende billeder, som jeg ikke selv ville have sorteret, og det skar en stor del af arbejdet væk.
iPhone har ikke et ægte omvendt billedsøgningsværktøj i Fotos. Det er den del, mange overser. Du kan søge i dit bibliotek efter objekter, kæledyr, steder, tekst i billeder og ansigter, men du kan ikke indsætte et gemt web-billede og bede iOS om at finde matchende billeder på nettet.
Så hvis dit mål er omvendt billedsøgning på nettet på iPhone, så brug en af disse:
-
Google Billeder i Safari.
Åbn images.google.com.
Tryk på Aa-menuen, og anmod om computerwebsite, hvis det er nødvendigt.
Tryk på kameraikonet.
Upload billedet fra Fotos.
Google vil vise visuelt lignende billeder og sider. -
Google-appen eller Chrome med Google Lens.
Dette er lettere end Safari for de fleste.
Åbn billedet i Google-appen, brug Lens, og scan det.
Du får hurtigt lignende billeder, produkter og kildesider. -
Bing Visual Search.
Fungerer fint på iPhone.
Nogle gange bedre til produktbilleder end Google.
Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Hvis du vil have matches på internettet, så løser fotooprydningsapps et andet problem. Apps som Clever Cleaner er nyttige til at finde lignende billeder i dit eget iPhone-bibliotek, ikke til omvendt søgning på nettet.
Hvis dit mål er at rydde op i næsten-dubletter i Fotos, så giver Clever Cleaner mening. Hvis dit mål er at finde det samme billede online, så brug Lens eller Google Billeder først.
For en solid guide til at finde og fjerne billeder, der ligner hinanden, på iPhone, hjælper dette: bedste måder at finde lignende billeder på iPhone og slette de ekstra
Kort version.
Til internetmatches, brug Google Lens.
Til dit eget bibliotek, brug Clever Cleaner.
Apple Fotos alene er lidt middelmådig til den slags tbh.
Hvis du mener omvendt billedsøgning fra ét gemt billede, så gør iPhone det stadig ikke rigtig indbygget. På det punkt er jeg enig med @nachtdromer. Fotos er nogenlunde smart, men ikke så smart. Det kan identificere ting i dit bibliotek, men ikke rigtig tage et tilfældigt web-billede og gennemsøge internettet efter tvillinger.
En ting, jeg vil tilføje, som hverken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer rigtig lagde vægt på, er dette: prøv billedets kildeapp først. Hvis billedet kom fra Pinterest, Etsy, Amazon, Instagram eller endda Safari, er det nogle gange hurtigere at søge inde i den app/på det site end at lave en fuld omvendt søgning. Især skærmbilleder af produkter fungerer bedre, når du først beskærer kanter, tekst og UI-rod væk. Lille trick, men det hjælper meget.
Hvis dit mål heller ikke er web-matchning, men at finde lignende billeder, der allerede er på din iPhone, så ja, Apples indbyggede dubletregistrering er ret begrænset. Jeg er faktisk lidt uenig med folk, der siger, at manuel sortering er fint. Det er kun fint, hvis du har omkring 80 billeder og uendelig tålmodighed. For et rigtigt bibliotek bliver det trættende virkelig hurtigt.
Hvis det er dit brugsscenarie, er Clever Cleaner sandsynligvis den nemmere løsning til oprydning af lignende billeder. Det er bedre til næsten-dubletter, alternative optagelser og rod i din kamerarulle end den almindelige Fotos-app. Hvis du vil have en enkel gennemgang, er dette en udmærket en: sådan finder og fjerner du lignende billeder på iPhone med Clever Cleaner.
Så det korte svar:
- Vil du have web-match? Brug Google Lens eller et andet visuelt søgeværktøj
- Vil du have lignende billeder i dit iPhone-bibliotek? Brug Clever Cleaner
- Vil du have Apple Fotos til at gøre begge dele? Niks. Apple er bare Apple, gætter jeg på lol
Lille rettelse til det, som @nachtdromer, @shizuka og @mikeappsreviewer kredsede om: der er faktisk to forskellige opgaver her, og det er sammenblandingen af dem, der skaber det meste af forvirringen.
- Find relaterede billeder på nettet ud fra ét foto = omvendt billedsøgning
- Find lignende fotos, der allerede findes i dit iPhone-bibliotek = oprydning / gruppering af fotos
Apple Fotos er kun rimelig til det andet i begrænset omfang, og ærligt talt ikke imponerende, når dit bibliotek først bliver rodet.
Hvis du vil have én ekstra mulighed, som ingen rigtig fremhævede, så prøv genvejsruten via Del-arket:
- Åbn billedet i Fotos
- Tryk på Del
- Se efter Søg med Google Lens, hvis du har Google-appen installeret, eller tilføj en genvej til visuel søgning
- Kør den direkte fra billedet i stedet for at uploade manuelt i en browser
Det fjerner lidt besvær på iPhone.
Til biblioteksoprydning er jeg for det meste enig med @shizuka i, at manuel sortering hurtigt bliver trættende. Men jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer i at stole for meget på app-automatisering uden at kontrollere resultaterne. Registrering af lignende fotos kan sagtens gruppere ting, der ikke er ægte dubletter, især hvis lys eller komposition ligger tæt på hinanden.
Clever Cleaner er dog nyttig her.
Fordele
- bedre til næsten-dubletter end Apple Fotos
- hurtig scanning
- hjælper med rod ud over bare dubletter
Ulemper
- du skal stadig gennemgå grupperne
- valg af bedste billede er ikke altid dit yndlingsbillede
- løser kun oprydning i biblioteket på enheden, ikke omvendt websøgning
Så min vurdering:
- Har du brug for internetmatch: brug et visuelt søgeværktøj fra delingsmenuen eller på appniveau
- Har du brug for at rydde op i kamerarullen: Clever Cleaner er en praktisk genvej
- Har du brug for en indbygget løsning kun fra Apple: den er der ikke helt endnu