Jeg slettet ved et uhell viktig GoPro-videoopptak fra SD-kortet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere det, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut om det fortsatt kan gjenopprettes. Filene var fra en spesiell tur, og jeg ser etter de beste gjenopprettingsmetodene, programvarene eller trinnene for å unngå å gjøre situasjonen verre og forbedre sjansene mine for å få videoene tilbake.
Jeg opplevde dette én gang, og ja, det føles forferdelig.
Det første du må gjøre er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ikke ta opp flere klipp. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå. På GoPro-kort blir slettede opptak ofte liggende der til nye data skrives over dem. Hvert nye opptak reduserer sjansene dine.
Før du kaster deg over gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de enkle tingene:
- Hvis du betaler for GoPro-skylagring, logg inn og se gjennom mediebiblioteket ditt og Papirkurv-mappen. Jeg fant gamle slettede klipp der lenger enn jeg forventet.
- Åpne kortet og se etter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopiene. De ser riktignok grove ut, men grove opptak er bedre enn ingen opptak.
- Hvis kameraet døde eller frøs under opptak, sett kortet tilbake i GoPro-en. Noen ganger dukker det opp med sitt eget reparasjonsalternativ og fikser klippet med en gang.
Hvis hovedfilene mangler fra kortet, ville jeg prøvd Disk Drill. Jeg har brukt det før på GoPro-opptak, og det gjorde det bedre enn noen andre verktøy jeg testet. Gjenoppretting av GoPro blir fort rotete fordi kameraet ofte skriver video i spredte biter over hele kortet. Mange gjenopprettingsapper finner deler av filen og spytter så ut en video du ikke kan åpne. Disk Drill virket bedre til å bygge opp kameraopptak igjen, og forhåndsvisningen hjelper mye fordi du ser om det gjenopprettede klippet kan spilles av før du lagrer det.
Noen ting jeg ville gjort under testing:
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
- Under skanningen bruker du modusen Advanced Camera Recovery.
- Hvis kortet gir feil eller kobler fra, lag først et fullstendig byte-for-byte-bilde og jobb fra kopien.
- På Windows er grensen for gratis gjenoppretting 100 MB. Det er nok til en rask test, så du vet om opptaket kan gjenopprettes før du betaler.
Hvis du ikke har tatt opp mye siden klippene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Jeg ville likevel ikke ventet for lenge.
Ja, slettede GoPro-opptak kan ofte gjenopprettes, hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. La SD-kortet være i fred. Ingen nye opptak. Ingen formatering. Ingen filkopiering. Overskriving er det som ødelegger gjenoppretting.
Der jeg er litt uenig, er dette. Jeg ville ikke brukt mye tid på å undersøke kortet i Explorer eller Finder først hvis opptakene betyr mye. Hver ekstra handling øker risikoen hvis kortet er ustabilt. Det beste er å koble det til en datamaskin, lage et bilde av hele kortet og deretter skanne bildet. Det gir deg én ren sjanse.
Noen praktiske ting:
-
Sjekk om GoPro-en din lagret delte videofiler. Noen klipp lagres som kapitler som GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror opptak er borte når bare deler av settet mangler.
-
Se i DCIM, 100GOPRO og eventuelle MISC-mapper etter .THM-sidefiler. Hvis disse finnes med samsvarende numre, var hoved-MP4-filen der på et tidspunkt. Det hjelper med å bekrefte sletting kontra kortfeil.
-
Hvis filen ble slettet ved en feil, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn etter en formatering. Hurtigsletting fjerner ofte indeksoppføringen, ikke datablokkene.
-
Hvis klippet ble avbrutt fordi batteriet døde, bruk et videoreparasjonsverktøy etter gjenoppretting. Noen gjenopprettede GoPro-MP4-filer mangler moov-atomet. Videodataene er der, men avspillere åpner dem ikke.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt et av de bedre valgene for gjenoppretting av GoPro SD-kort fordi det håndterer fragmentert kameravideo bedre enn mange generiske verktøy. Gjenopprett til datamaskinen din, ikke til SD-kortet. Forhåndsvis alt det finner før du lagrer.
Hvis du vil ha en gjennomgang, er denne veiledningen for gjenoppretting av GoPro- og SD-kortvideo enkel å følge.
Kortversjonen er ja, du har fortsatt en sjanse. Hvis ingen nye opptak ble lagt på kortet, er sjansene gode. Hvis du fortsatte å filme etter slettingen, faller sjansene raskt. Tid betyr mye her, så ikke vent.
Ja, fortsatt mulig. Ikke garantert, men definitivt ikke håpløst.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar, men én ting jeg vil legge til er dette: Hvis opptaket virkelig er uerstattelig, ikke bruk for lang tid på gjør-det-selv-forsøk hvis kortet begynner å oppføre seg rart. Hvis SD-kortet er tregt, forsvinner, ber om å bli formatert eller gir lesefeil, går det fra enkel gjenoppretting av slettede filer til et område der du kan gjøre det verre ved å fikle for mye.
Noen ekstra punkter de ikke egentlig la så mye vekt på:
- Sjekk om datamaskinen din skjulte filene i stedet for å slette dem. På noen kort gjør merkelig katalogkorrupsjon at klipp ser borte ut selv om de fortsatt er der.
- Prøv en annen kortleser. Seriøst. Dårlige kortlesere skaper falsk panikk hele tiden.
- Hvis du gjenoppretter MP4-filer som ikke vil åpnes, kan gjenopprettingen fortsatt ha fungert. GoPro-filer trenger noen ganger en egen reparasjonsrunde etterpå.
- Hold forventningene realistiske. Hvis du tok opp en haug med nytt materiale etter slettingen, kan de gamle klippene komme tilbake delvis, med feil, eller ikke i det hele tatt.
Når det gjelder programvare, gir Disk Drill mening her fordi GoPro-opptak kan være fragmenterte, og generiske gjenopprettingsapper henter ofte frem filer med søppelnavn uten avspillbar video. Jeg ville gjenopprettet til datamaskinen din og deretter testet filene der.
Hvis du også vil ha flere meninger fra folk som spesifikt snakker om verktøy for gjenoppretting av GoPro-video fra SD-kort, er denne tråden verdt å se på:
Reddit-diskusjon om gjenoppretting av slettede GoPro-videofiler fra et SD-kort
Kortversjonen: ja, slettet GoPro-opptak kan noen ganger gjenopprettes, men tilstanden til kortet betyr nesten like mye som selve slettingen. Hvis det var meg, ville jeg sluttet å bruke kortet, laget et image av det hvis mulig, og deretter skannet med Disk Drill før jeg gjorde noe annet. Hvis kortet er i ferd med å fysisk svikte, kan gjør-det-selv gå veldig galt veldig raskt.