Min eksterne harddisk endret seg plutselig fra NTFS til RAW etter en omstart, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Disken inneholder viktige filer jeg ikke kan erstatte, så jeg trenger hjelp til å finne ut om det finnes en sikker måte å konvertere RAW til NTFS uten datatap, eller om jeg bør prøve gjenoppretting først.
Jeg støtte på dette med en ekstern disk for en stund siden, og det viktigste å få klart først er hva RAW vanligvis betyr. Som oftest ble ikke disken gjort om til et nytt format. Windows sluttet ganske enkelt å gjenkjenne NTFS-filsystemet. Jeg har sett det skje etter en dårlig frakobling, én gang etter et strømbrudd, og én gang under en filflytting da Windows frøs. Andre vanlige årsaker er filsystemkorrupsjon, svake sektorer eller ustabil maskinvare rundt disken, som USB-kabelen, kabinettet eller kontrolleren. Den gode nyheten er enkel: RAW betyr ikke at filene dine er døde. Ofte ligger dataene der fortsatt, men NTFS-strukturen er skadet nok til at Windows gir opp å lese den.
Hvis du vil ha den sikreste veien med lavest risiko, gjenopprett dataene først. Formater senere. Jeg ville gjort det i denne rekkefølgen.
- Ikke formater disken, selv om Windows fortsetter å mase om at du skal gjøre det.
- Prøv et annet oppsett først. Koble den til en annen USB-port. Test den på en annen datamaskin. Bytt kabel hvis du har en i nærheten. Jeg har sett en dårlig kabel få et større problem til å se ekte ut.
- Hvis den fortsatt vises som RAW, gjenopprett filene før du rører partisjonen. Ett verktøy jeg har hatt ganske god erfaring med er Disk Drill. Det håndterer ofte RAW-partisjoner godt, og oppsettet er enkelt nok hvis du ikke vil kjempe med programvaren også.
- Hvis disken virker ustabil, lag et bilde først. Med ustabil mener jeg tilfeldige frakoblinger, rare lyder, lange heng eller overføringshastighet som faller stupbratt. I Disk Drill åpner du Extra Tools > Byte-to-byte Backup. Lagre bildet på en annen frisk disk. Monter eller koble deretter til bildet og skann bildefilen i stedet for å belaste den opprinnelige disken om og om igjen.
- Kjør en Universal Scan, sjekk forhåndsvisningen og gjenopprett filene til en separat disk. Ikke skriv dem tilbake til RAW-disken. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det, og så blir ting fort verre.
- Når filene dine er trygge, formater RAW-partisjonen tilbake til NTFS. Du kan gjøre det fra Filutforsker, Diskbehandling eller DiskPart, alt etter hva du stoler mest på.
- Flytt de gjenopprettede filene tilbake til det nye NTFS-volumet.
Noen ekstra ting er viktige her.
- Et RAW-resultat i seg selv beviser ikke at maskinvaren er ferdig. Jeg har sett mange disker bli RAW kun på grunn av filsystemskade, uten noen alvorlig maskinvarefeil bak det.
- Hvis SMART sier Good, greit nok, ta det som et ganske godt tegn. Likevel sier SMART bare noe om diskens fysiske helse. Det sier ingenting nyttig om hvorvidt NTFS-filsystemet er lesbart.
- Jeg ville ikke rørt CHKDSK eller TestDisk før viktige filer er hentet ut. CHKDSK nekter vanligvis å håndtere RAW-volumer uansett. TestDisk har sin plass, absolutt, men det skriver endringer direkte til diskstrukturene. Hvis dataene dine betyr noe, ville jeg sikret dem først og lekt reparasjon senere.
Så nei, det finnes ikke en ren RAW-til-NTFS-bryter på stedet der alt forblir urørt. Det som fungerer, og som jeg selv har gjort, er å gjenopprette filene først, så formatere disken tilbake til NTFS, og deretter kopiere dataene tilbake. Tregere, ja. Tryggere også.
Ingen ren RAW-til-NTFS-konvertering holder filene på plass. RAW betyr vanligvis at Windows mistet NTFS-kartet, ikke dataene dine. Så behandle det som filsystemskade, ikke en formatendring.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, ikke formater først. Jeg er litt uenig når det gjelder reparasjoner. Hvis disken er stabil og filene betyr mer enn selve partisjonen, ville jeg hoppet over tidlige forsøk på å fikse den på stedet. Reparasjonsverktøy kan noen ganger gjøre gjenoppretting verre hvis skaden er rotete.
Dette ville jeg gjort:
-
Sjekk Diskbehandling.
Hvis partisjonsstørrelsen ser riktig ut, finnes dataene dine ofte fortsatt. -
Les SMART med CrystalDiskInfo.
Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller CRC-feil, slutt å tukle med disken. -
Klon den først hvis helsen virker ustabil.
Bruk ddrescue hvis du kan Linux. Hvis ikke, er Disk Drill enklere for de fleste og fungerer godt på RAW-partisjoner. -
Gjenopprett filer til en annen disk.
Ikke tilbake til den samme. Det er her folk ofte gjør feil. -
Etter gjenoppretting, slett RAW-volumet og formater til NTFS.
En ting til. Hvis disken ble RAW etter en omstart, ville jeg også mistenke kabinettet eller USB-broen, ikke bare disken. Jeg har sett billige kabinetter etterligne symptomer på død disk.
For en ryddigere gjennomgang dekker denne tråden hvordan du fikser en RAW-disk og gjenoppretter NTFS-tilgang uten å miste filene dine, hvordan konvertere en RAW-disk til NTFS uten å miste data.
Kortversjonen er: gjenopprett først, formater senere. Å prøve å konvertere først er det risikable trekket.
RAW er vanligvis et symptom, ikke en reell «konvertering». Så ja, jeg ville protestert litt på ordbruken: disken din ble sannsynligvis ikke til RAW, Windows mistet bare evnen til å lese NTFS-metadataene.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @byteguru, men ett sted er jeg uenig, og det er dette: før du går rett til en full gjenopprettingsskanning, sjekk om det bare er partisjonstabellen som er ødelagt. Hvis Diskbehandling viser riktig kapasitet, men ikke noe lesbart filsystem, peker det i én retning. Hvis størrelsen er feil eller partisjonen har forsvunnet, peker det i en annen. Den lille detaljen betyr mer enn folk tror.
Noen ting jeg ville gjort som ikke har blitt understreket nok:
- Sjekk Hendelsesliste for disk- eller NTFS-feil rett etter at du kobler den til.
- Se i Enhetsbehandling om USB-broen utløser tilbakestillinger.
- Hvis det er en ekstern HDD, ta den ut av kabinettet og koble den direkte til via SATA hvis mulig. Kabinetter lyver. Mye.
- Hvis dataene virkelig er uerstattelige, vurder å lage en sektor-klone først og legg originalen til side.
Og ikke anta at CHKDSK er «harmløst». Det kan være ganske brutalt mot skadede filsystemer. Noen ganger hjelper det, noen ganger omorganiserer det bare vrakrestene.
Hvis du trenger filgjenoppretting, er Disk Drill et solid alternativ for å gjenopprette data fra en RAW-disk før du formaterer tilbake til NTFS. Etter at filene er trygt lagret et annet sted, så kan du slette og formatere på nytt.
Også relevant hvis disken er solid-state: se hvordan du trygt gjenoppretter data fra en SSD.
Kort svar: ingen reell konvertering fra RAW til NTFS på stedet uten risiko. Den sikre veien er gjenopprett, verifiser, og formater deretter. Irriterende, ja. Men mindre irriterende enn å miste alt for alltid.
Det finnes ingen ekte magisk bryter for å gjøre RAW om til NTFS. Jeg er stort sett enig med @byteguru, @yozora og @mikeappsreviewer om det. Der jeg er litt uenig, er regelen om alltid å gjenopprette først. Hvis disken er frisk og dette tydelig bare er en ødelagt oppstartssektor eller partisjonsoppføring, kan en diagnose uten skriving spare tid før en stor filskanning. Diagnose først, reparasjoner senere.
Min vurdering:
- RAW betyr ofte at NTFS-metadata ikke kan leses, ikke at de er slettet.
- Hvis disken fortsetter å koble fra, blir veldig treg eller klikker, slutt å bruke den.
- Sjekk partisjonen i Diskbehandling og sammenlign rapportert størrelse med kapasiteten på etiketten.
- Bruk en hex-viser eller et partisjonsverktøy i skrivebeskyttet modus hvis du vet hva du gjør. Hvis du kan se en NTFS-signatur, forteller det deg mye uten å endre noe.
- For SSD-er bør du være ekstra forsiktig. Fortsatt tid med strøm på kan svekke sjansene for gjenoppretting på grunn av TRIM-oppførsel.
Om Disk Drill:
- Fordeler: enkelt grensesnitt, bra for RAW-skanninger, kan lage en byte-for-byte-sikkerhetskopi, forhåndsviser mange filtyper.
- Ulemper: dypskanninger kan være trege, navn/mapper ved gjenoppretting kan komme tilbake rotete etter kraftig korrupsjon, og du trenger fortsatt en annen disk for gjenopprettede data.
Så ja, Disk Drill er et praktisk alternativ hvis du vil ha den tryggeste løsningen for vanlige brukere. Men hvis SMART er dårlig eller kabinettet oppfører seg merkelig, ville jeg testet den bare disken eller klonet først, ikke fortsatt å skanne originalen på nytt.
Kort sagt: ikke konverter RAW til NTFS direkte på stedet. Bekreft helsetilstanden, gjenopprett eller klon, og formater deretter.