Er det stadig muligt at gendanne slettede GoPro-videooptagelser?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige GoPro-videooptagelser fra mit SD-kort, før jeg lavede en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af, om de stadig kan gendannes. Filerne var fra en særlig rejse, og jeg leder efter de bedste gendannelsesmetoder, programmer eller trin for at undgå at gøre tingene værre og forbedre mine chancer for at få videoerne tilbage.

Jeg oplevede det her én gang, og ja, det føles forfærdeligt.

Først og fremmest, stop med at bruge SD-kortet med det samme. Optag ikke flere klip. Formatér det ikke. Kør ikke reparationsværktøjer endnu. På GoPro-kort ligger slettede optagelser ofte der stadig, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Hver ny optagelse forringer dine chancer.

Før du kaster gendannelsessoftware efter det, ville jeg tjekke de nemme ting:

1. Hvis du betaler for GoPro cloud-lagring, så log ind og kig i dit mediebibliotek og mappen Papirkurv. Jeg fandt gamle slettede klip liggende der længere, end jeg havde forventet.
  2. Åbn kortet og kig efter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopier. De ser godt nok grove ud, men grove optagelser er bedre end ingen optagelser.
  3. Hvis kameraet slukkede eller frøs under optagelsen, så sæt kortet tilbage i GoPro-kameraet. Nogle gange dukker det op med sin egen reparationsmulighed og retter klippet på stedet.

Hvis hovedfilerne mangler på kortet, ville jeg prøve Disk Drill. Jeg har brugt det før til GoPro-optagelser, og det klarede sig bedre end nogle andre værktøjer, jeg testede. GoPro-gendannelse bliver rodet, fordi kameraet ofte skriver video i spredte bidder over hele kortet. Mange gendannelsesapps finder dele af filen og spytter så en video ud, som du ikke kan åbne. Disk Drill virkede bedre til at genopbygge kameraoptagelser, og forhåndsvisningen hjælper meget, fordi du kan se, om det gendannede klip afspilles, før du gemmer det.

Et par ting, jeg ville gøre under testen:

1. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
  2. Brug tilstanden Advanced Camera Recovery under scanningen.
  3. Hvis kortet giver fejl eller kobler fra, så lav først et fuldt byte-for-byte-image og arbejd ud fra kopien.
  4. På Windows er den gratis gendannelsesgrænse 100 MB. Det er nok til en hurtig test, så du ved, om optagelserne kan gendannes, før du betaler.

Hvis du ikke har optaget ret meget, siden klippene forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Jeg ville dog ikke vente for længe.

Ja, slettede GoPro-optagelser kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt nok.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Lad SD-kortet være i fred. Ingen nye optagelser. Ingen formatering. Ingen filkopieringer. Overskrivning er det, der ødelægger gendannelse.

Her er jeg lidt uenig. Jeg ville ikke bruge meget tid på først at rode rundt på kortet i Stifinder eller Finder, hvis optagelserne betyder meget. Hver ekstra handling øger risikoen, hvis kortet er ustabilt. Det bedste er at tilslutte det til en computer, lave et image af hele kortet og derefter scanne imaget. Det giver dig ét rent forsøg.

Et par praktiske ting:

1. Tjek om din GoPro gemte opdelte videofiler. Nogle klip gemmes som kapitler som GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror, optagelserne er væk, når kun en del af sættet mangler.

2. Kig i DCIM, 100GOPRO og enhver MISC-mappe efter .THM-sidecar-filer. Hvis de findes med matchende numre, var den vigtigste MP4 der på et tidspunkt. Det hjælper med at bekræfte sletning kontra kortfejl.

3. Hvis filen blev slettet ved en fejl, er chancerne for gendannelse normalt bedre end efter en formatering. Hurtig sletning fjerner ofte indeksindgangen, ikke datablokkene.

4. Hvis klippet blev afbrudt, fordi batteriet døde, så brug et videoreparationsværktøj efter gendannelse. Nogle gendannede GoPro-MP4-filer mangler moov-atomet. Videodataene er der, men afspillere vil ikke åbne det.

Når det gælder software, er Disk Drill stadig et af de bedre valg til gendannelse af GoPro SD-kort, fordi det håndterer fragmenteret kameravideo bedre end mange generiske værktøjer. Gendan til din computer, ikke til SD-kortet. Forhåndsvis alt, hvad det finder, før du gemmer.

Hvis du vil have en trinvis vejledning, er denne guide til gendannelse af GoPro- og SD-kort-video let at følge.

Kort sagt, ja, du har stadig en chance. Hvis der ikke blev lagt nye optagelser på kortet, er chancerne rimelige. Hvis du fortsatte med at filme efter sletningen, falder chancerne hurtigt. Tid betyder meget her, så vent ikke.

Ja, stadig muligt. Ikke garanteret, men bestemt ikke håbløst.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar, men én ting jeg vil tilføje er dette: Hvis optagelserne virkelig er uerstattelige, så brug ikke for lang tid på gør-det-selv-forsøg, hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt. Hvis SD-kortet er langsomt, forsvinder, beder om at blive formateret eller giver læsefejl, så er det ikke længere simpel gendannelse af slettede filer, men mere gør det værre ved at rode for meget med det.

Et par ekstra pointer, som de ikke rigtig lagde vægt på:

• Tjek om din computer skjulte filerne i stedet for at slette dem. På nogle kort får mærkelig mappekorruption klip til at se forsvundet ud, selvom de stadig er der.
  • Prøv en anden kortlæser. Seriøst. Dårlige læsere skaber falsk panik hele tiden.
  • Hvis du gendanner MP4-filer, som ikke vil åbne, kan gendannelsen stadig være lykkedes. GoPro-filer skal nogle gange have en separat reparationsrunde bagefter.
  • Hold forventningerne realistiske. Hvis du optog en masse nyt materiale efter sletningen, kan de gamle klip komme tilbage delvist, fejlbehæftet eller slet ikke.

Hvad angår software, giver Disk Drill mening her, fordi GoPro-optagelser kan være fragmenterede, og generiske gendannelsesapps gendanner ofte navne uden mening uden afspilbar video. Jeg ville gendanne til din computer og derefter teste filerne der.

Hvis du også vil have flere meninger fra folk, der specifikt taler om værktøjer til gendannelse af GoPro-video fra SD-kort, er denne tråd værd at se:
Reddit-diskussion om gendannelse af slettede GoPro-videofiler fra et SD-kort

Kort version: ja, slettede GoPro-optagelser kan nogle gange gendannes, men kortets tilstand betyder næsten lige så meget som selve sletningen. Hvis det var mig, ville jeg stoppe med at bruge kortet, tage et image af det hvis muligt og derefter scanne med Disk Drill, før jeg gjorde noget som helst andet. Hvis kortet fysisk er ved at stå af, kan gør-det-selv gå rigtig galt rigtig hurtigt.