Ik probeer de Facebook-cache op mijn iPhone te wissen om ruimte vrij te maken en enkele laadproblemen op te lossen, maar ik ben bang dat ik hierdoor word afgemeld of dat opgeslagen instellingen worden verwijderd. Heeft iemand de Facebook-cache op de iPhone gewist en kan die bevestigen wat er daarna gebeurt?
Als Facebook 10 GB of 15 GB op je iPhone inneemt, is de snelste oplossing meestal om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Irritant, maar zo laat iOS je er een beetje mee zitten. In tegenstelling tot Android is er geen eenvoudige knop Cache wissen voor Facebook in de iPhone-instellingen.
Je kunt eerst wel de lichtere optie proberen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, zoek Facebook en tik erop. Kies daar App offloaden. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de opgeslagen gegevens bewaard. Nadat je de app opnieuw installeert, kan een deel van de tijdelijke rommel zijn opgeruimd, en meestal hoef je niet opnieuw in te loggen omdat je inloggegevens op de telefoon blijven staan.
Dat gezegd hebbende, doet offloaden vaak niet veel als Facebook erg groot is geworden. De echte opslagvreter zit meestal onder Documenten en gegevens, waar gecachte video's, afbeeldingen, scripts en andere zaken zich opstapelen terwijl je scrolt.
Voor een volledige opschoning gebruik je Verwijder app vanuit hetzelfde scherm iPhone-opslag. Hiermee worden Facebook en de lokale gegevens van je telefoon verwijderd.
Ja, dat betekent dat je wordt uitgelogd en opnieuw moet inloggen nadat je Facebook uit de App Store hebt gedownload. Maar je Facebook-account, berichten, foto's, vrienden, berichten of iets dergelijks worden niet verwijderd. Die staan opgeslagen op de servers van Facebook. Je wist alleen de lokale kopie op je iPhone.
Er is ook een kleine opschoningsoptie in Facebook zelf. Open Facebook en ga naar Menu (de drie streepjes) > Instellingen en privacy > Instellingen > Browser, en wis daarna de cookies en cache van de in-appbrowser. Dat kan een beetje helpen, vooral als je veel links binnen Facebook opent, maar verwacht niet dat dit op zichzelf een app van 15 GB oplost.
Het frustrerende is dat dit tijdelijk is. Facebook begint zijn cache opnieuw op te bouwen zodra je het gebruikt. Kijk een tijdje naar Reels, scrol door video's en foto's, en het opslagcijfer loopt langzaam weer op.
Ik heb een periode gehad waarin ik voortdurend de grootte van apps controleerde en dingen opnieuw installeerde, omdat ik dacht dat Facebook de belangrijkste reden was dat mijn iPhone van 128 GB altijd bijna vol zat. Uiteindelijk keek ik beter en besefte ik dat mijn Fotobibliotheek het grotere probleem was. Heel veel bijna dubbele foto's, oude screenshots en een paar enorme 4K-video's namen veel meer ruimte in dan ik had verwacht.
Toen kwam ik uit bij Clever Cleaner. Ik ben meestal sceptisch over schoonmaakapps omdat veel ervan vol advertenties zitten of abonnementen pushen, maar deze is gratis en heeft geen betaalmuren of advertenties.
De app wist de cache van Facebook niet voor je, want iOS staat apps eigenlijk niet toe om de gegevens van een andere app op die manier te beheren. Waar hij wel goed in is, is helpen bij het opruimen van je fotobibliotheek. Het tabblad Heavies toont je grootste foto's en video's op bestandsgrootte, zodat je makkelijk de enorme video kunt vinden die ruimte opslokt. Het tabblad Similars vindt groepen foto's die in feite dezelfde opname zijn en laat je de extra's wissen zonder alles handmatig door te spitten.
De app toont ook de exacte bestandsgrootte van screenshots, wat handig is omdat die willekeurige screenshots met ik heb dit later nog nodig snel optellen. Nog een fijn punt is dat de verwerking op het apparaat zelf gebeurt, zodat je foto's niet ergens anders naartoe worden geüpload om te worden gesorteerd.
Dus als Facebook op 15 GB zit, verwijder de app dan eerst en installeer hem opnieuw. Dat geeft je snel wat ademruimte. Maar als je iPhone steeds zonder opslagruimte komt te zitten, controleer dan ook je fotobibliotheek. Het opruimen van grote video's en dubbele foto's maakte voor mij een veel groter verschil dan steeds opnieuw appcache wissen.
Ken eerst je wachtwoord. Het wissen van de cache van de in-appbrowser van Facebook zou je niet uit Facebook zelf moeten uitloggen, maar het verwijderen van de app om die grote opslagbrok op te ruimen doet dat waarschijnlijk wel, en daar lopen mensen vast als ze vertrouwen op Face ID of een oude opgeslagen login. De meeste instellingen die aan je account zijn gekoppeld, komen terug nadat je je hebt aangemeld, maar lokale dingen zoals appmachtigingen, meldingsprompts en misschien sommige gecachte concepten kunnen zich anders gedragen. Dus ja, het is veilig voor je account, maar tik niet op App verwijderen totdat je je login, 2FA-methode en toegang tot het e-mailadres of telefoonnummer van het account hebt gecontroleerd.
Als je alleen bedoelt het wissen van de browsercache binnen de Facebook-app, nee, daardoor hoor je normaal gesproken niet uit Facebook te worden uitgelogd.
Die instelling is in principe bedoeld voor zaken die de ingebouwde browser van Facebook opslaat wanneer je op links tikt in berichten, advertenties, Marketplace-vermeldingen, enzovoort. Het kan cookies en gecachte webpagina’s voor die sites verwijderen. Daardoor kun je bij sommige websites die je binnen Facebook hebt geopend worden uitgelogd, maar je daadwerkelijke sessie in de Facebook-app zou behouden moeten blijven.
Waar mensen verrast raken, is dat ze drie verschillende dingen door elkaar halen:
-
Browser/cache wissen binnen Facebook
Dit is de optie met weinig risico. Het kan vreemde problemen met het laden van links of verouderde pagina’s oplossen. Meestal maakt het niet veel ruimte vrij. -
Facebook offloaden in iPhone-opslag
Hierbij wordt de app verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens bewaard. Mogelijk blijf je ingelogd wanneer je opnieuw installeert, maar het is geen gegarandeerde opschoning. Als het opgeblazen deel opgeslagen gegevens zijn, kan offloaden het meeste van de rommel laten staan. -
Facebook volledig verwijderen
Dit is de echte reset. Hierbij worden de app en de lokale gegevens van je telefoon verwijderd. Na opnieuw installeren moet je ervan uitgaan dat je opnieuw moet inloggen.
Ik zou voorzichtiger zijn dan zeggen het zal je waarschijnlijk niet uitloggen als je de app verwijdert. Behandel een volledige verwijdering alsof je wordt uitgelogd, zelfs als iOS soms delen van je login onthoudt via Sleutelhanger of opgeslagen wachtwoorden. Controleer voordat je dit doet of je daadwerkelijk weer kunt inloggen zonder dat de app al open is.
Controleer eerst dit:
- Je kent het Facebook-wachtwoord, of kunt het opnieuw instellen
- Je herstel-e-mailadres of telefoonnummer werkt nog steeds
- Je methode voor tweefactorauthenticatie is beschikbaar
- Je bent niet afhankelijk van een oud telefoonnummer
- Je hebt toegang tot een eventuele authenticatie-app als je die gebruikt
Een kleinere ergernis die mensen vergeten: het verwijderen van de app kan lokale appmachtigingen en gemaksinstellingen resetten. Mogelijk moet je meldingen opnieuw toestaan, fototoegang opnieuw toestaan, camera-/microfoonrechten opnieuw kiezen en misschien enkele apparaatspecifieke voorkeuren opnieuw instellen. Berichten, foto’s, vrienden, groepen, berichten, of accountinstellingen die door Facebook zijn opgeslagen zouden niet moeten verdwijnen, maar de instellingen aan de telefoonkant kunnen wel weer nieuw aanvoelen.
Als je belangrijkste probleem laadproblemen zijn, probeer dan eerst de cache van de in-appbrowser, omdat dat snel is en weinig risico heeft. Als je belangrijkste probleem opslag is, verwacht daar dan geen wonderen van. Facebook kan snel weer groot worden omdat de app afbeeldingen, video’s, Reels, Marketplace-miniaturen en feedinhoud blijft cachen terwijl je hem gebruikt.
Voor opslag zou ik deze volgorde aanhouden:
Wis eerst de browsergegevens van Facebook.
Start de iPhone opnieuw op.
Controleer de grootte van Facebook onder iPhone-opslag.
Als die nog steeds enorm is, verwijder de app dan en installeer hem opnieuw.
Controleer daarna je login voordat je ervan uitgaat dat het klaar is.
Ik zou me niet bezighouden met willekeurige trucjes met cache cleaners specifiek voor Facebook. iOS laat een andere app niet echt de privé-appgegevens van Facebook opschonen. Apps voor het opschonen van foto’s kunnen helpen met algemene opslag, maar die lossen een ander probleem op. Voor Facebook zelf is een schone herinstallatie nog steeds het grove middel dat echt werkt.