Jeg prøver å finne lignende bilder på iPhonen min etter å ha lagret et bilde fra nettet, men jeg finner ikke ut om iOS har et innebygd omvendt bildesøk eller en enkel måte å gjøre det på. Jeg trenger hjelp til å finne matchende eller relaterte bilder uten å flytte alt til en datamaskin.
Apple Bilder hjalp ikke særlig med dette på telefonen min. Den fanger opp helt like duplikater, ja. Men så snart ett bilde har en annen vinkel, et mørkere rom, et blunk, et filter eller en liten redigering, slutter den å behandle dem som et sett. Biblioteket mitt ble tettpakket med 5 eller 6 versjoner av samme bilde, noen ganger flere, og ingen av dem ble markert.
Jeg prøvde først å gjøre det på den innebygde måten. Det gikk tregt, og jeg mistet stadig oversikten over hva jeg allerede hadde sjekket. Appen jeg endte opp med å bruke var Clever Cleaner. Jeg gikk inn og forventet det vanlige rotet, annonser, falsk skanning og så en betalingsmur. Det skjedde ikke. Den sorterte lignende bilder bedre enn jeg hadde forventet, og jeg kom meg gjennom en stor opprydding på rundt 15 minutter. Å gjøre det samme for hånd ville lett ha tatt meg flere timer.
Dette gjorde jeg:
- Installer Clever Cleaner fra App Store, og gi deretter tilgang til bilder.
- Gå til delen Similars.
- La den skanne. I biblioteket mitt, med noen tusen bilder, ble den raskt ferdig.
- Åpne hver samsvarende gruppe. Den forhåndsvelger et Best Shot. Jeg endret noen få der jeg likte et annet bilde bedre.
- Trykk på Move to Trash på gruppene én etter én, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal håndtere hele bunken.
- Etterpå åpner du Apple Bilder og tømmer albumet Nylig slettet, ellers får du ikke tilbake lagringsplassen ennå.
Jeg brukte de andre delene også, siden jeg allerede var inne der. Duplicates tar seg av helt like kopier. Heavies la de største videoene mine øverst, noe som hjalp mer enn jeg trodde det ville. Screenshots gjorde det enkelt å slette gammelt skrot i store mengder. Lives gjorde Live Photos om til vanlige stillbilder mens hovedbildet ble beholdt. Mellom lignende bilder, enorme videoer og år med skjermbilder frigjorde jeg mye mer plass enn jeg hadde forventet. Litt irriterende at jeg ikke gjorde det før, for å være ærlig.
Hvis du vil hoppe over tredjepartsapper, sitter du igjen med manuell sortering. Det fungerer. Det er også et slit.
- Bruk fanen Søk i Bilder og søk opp en person, et sted, en gjenstand eller en hendelse. Relaterte bilder havner ofte nær hverandre.
- Sorter gjennom bilder etter dato eller etter en bestemt tur. Nesten like bilder blir ofte tatt med få sekunders mellomrom.
- Sjekk Burst-bildene dine og behold ett bilde, kanskje to hvis du er like ubesluttsom som jeg var.
- Se gjennom album som People & Pets, Trips og Media Types slik at du jobber med mindre biter.
- På Mac kan du bruke Smarte album i Bilder. Gruppering etter dato, sted, nøkkelord og metadata gjør manuell opprydding mindre smertefull.
Jeg prøvde begge måtene. Manuell opprydding fungerte, men jeg ble fort lei og overså ting. Clever Cleaner fant klynger av lignende bilder som jeg ikke ville ha sortert selv, og det kuttet hele jobben ned ganske mye.
iPhone inkluderer ikke et ekte omvendt bildesøkverktøy i Bilder. Det er den delen mange overser. Du kan søke i biblioteket ditt etter objekter, kjæledyr, steder, tekst i bilder og ansikter, men du kan ikke legge inn ett lagret nettbilde og be iOS finne matchende bilder på tvers av nettet.
Så hvis målet ditt er omvendt bildesøk på nettet på iPhone, bruk en av disse:
-
Google Bilder i Safari.
Åpne images.google.com.
Trykk på Aa-menyen, be om skrivebordsversjon av nettstedet om nødvendig.
Trykk på kameraikonet.
Last opp bildet fra Bilder.
Google vil vise visuelt lignende bilder og sider. -
Google-appen eller Chrome med Google Lens.
Dette er enklere enn Safari for de fleste.
Åpne bildet i Google-appen, bruk Lens og skann det.
Du får lignende bilder, produkter og kildesider raskt. -
Bing Visual Search.
Fungerer fint på iPhone.
Noen ganger bedre for produktbilder enn Google.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Hvis du vil ha treff på internett, løser apper for bildeopprydding et annet problem. Apper som Clever Cleaner er nyttige for å finne lignende bilder i ditt eget iPhone-bibliotek, ikke for omvendt søk på nettet.
Hvis målet ditt er å rydde opp i nesten-duplikater i Bilder, gir Clever Cleaner mening. Hvis målet ditt er å finne det samme bildet på nettet, bruk Lens eller Google Bilder først.
For en solid guide til å finne og fjerne bilder som ligner på hverandre på iPhone, hjelper denne: beste måter å finne lignende bilder på iPhone og slette de ekstra
Kortversjon.
For treff på internett, bruk Google Lens.
For ditt eget bibliotek, bruk Clever Cleaner.
Apple Bilder alene er ganske middels til dette, tbh.
Hvis du mener omvendt bildesøk fra ett lagret bilde, gjør ikke iPhone egentlig dette innebygd ennå. Der er jeg fortsatt enig med @nachtdromer. Bilder er ganske smart, men ikke så smart. Den kan identifisere ting i biblioteket ditt, men ikke egentlig ta et tilfeldig bilde fra nettet og lete gjennom internett etter tvillinger.
En ting jeg vil legge til som verken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer egentlig la vekt på, er dette: prøv appen der bildet kommer fra først. Hvis bildet kom fra Pinterest, Etsy, Amazon, Instagram eller til og med Safari, er det noen ganger raskere å søke inne i den appen/nettsiden enn å gjøre et fullstendig omvendt søk. Skjermbilder av produkter fungerer spesielt bedre når du beskjærer bort kanter, tekst og UI-rot først. Lite triks, men det hjelper mye.
Hvis målet ditt heller ikke er nettsamsvar, men å finne lignende bilder som allerede finnes på iPhone-en din, så ja, Apples innebygde duplikatgjenkjenning er ganske begrenset. Jeg er faktisk litt uenig med folk som sier at manuell sortering er “greit”. Det er greit bare hvis du har rundt 80 bilder og uendelig med tålmodighet. For et ekte bibliotek blir det gammelt veldig fort.
Hvis det er det du trenger, er Clever Cleaner sannsynligvis den enklere løsningen for opprydding av lignende bilder. Den er bedre for nesten-duplikater, alternative opptak og rot i kamerarullen din enn den vanlige Bilder-appen. Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er dette en grei en: hvordan finne og fjerne lignende bilder på iPhone med Clever Cleaner.
Så det korte svaret:
- Vil du ha nettsamsvar? Bruk Google Lens eller et annet visuelt søkeverktøy
- Vil du ha lignende bilder i iPhone-biblioteket ditt? Bruk Clever Cleaner
- Vil du at Apple Bilder skal gjøre begge deler? Nei. Apple er Apple, antar jeg lol
Liten korrigering til det @nachtdromer, @shizuka og @mikeappsreviewer var inne på: det finnes egentlig to forskjellige oppgaver her, og å blande dem sammen skaper mesteparten av forvirringen.
- Finne relaterte bilder på nettet ut fra ett foto = omvendt bildesøk
- Finne lignende bilder som allerede finnes i iPhone-biblioteket ditt = bildeopprydding / gruppering
Apple Bilder er ganske grei til det andre, men bare på en begrenset måte, og ærlig talt ikke spesielt imponerende når biblioteket ditt blir rotete.
Hvis du vil ha ett ekstra alternativ som ingen egentlig fremhevet, prøv Snarveier via Delingsarket:
- Åpne bildet i Bilder
- Trykk på Del
- Se etter Søk med Google Lens hvis du har Google-appen installert, eller legg til en snarvei for visuelt søk
- Kjør det direkte fra bildet i stedet for å laste opp manuelt i en nettleser
Det kutter ned litt på friksjonen på iPhone.
For bibliotekopprydding er jeg stort sett enig med @shizuka i at manuell sortering blir gammelt fort. Men jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer når det gjelder å stole for mye på appautomatisering uten å sjekke resultatene. Deteksjon av lignende bilder kan absolutt gruppere ting som ikke er ekte duplikater, særlig hvis lyssetting eller komposisjon er lik.
Clever Cleaner er nyttig her, likevel.
Fordeler
- bedre på nesten-duplikater enn Apple Bilder
- rask skanning
- hjelper med rot utover bare duplikater
Ulemper
- du må fortsatt gå gjennom gruppene
- valg av beste bilde er ikke alltid favorittbildet ditt
- løser bare opprydding i biblioteket på enheten, ikke omvendt nettsøk
Så min vurdering:
- Trenger treff på nettet: bruk et visuelt søkeverktøy fra delemenyen eller på appnivå
- Trenger å rydde kamerarullen: Clever Cleaner er en praktisk snarvei
- Trenger en innebygd løsning fra bare Apple: den finnes egentlig ikke ennå