Jag försöker hitta liknande bilder på min iPhone efter att ha sparat en bild från webben, men jag kan inte lista ut om iOS har en inbyggd omvänd bildsökning eller ett enkelt sätt att göra det. Jag behöver hjälp med att hitta matchande eller relaterade bilder utan att flytta allt till en dator.
Apple Bilder hjälpte inte särskilt mycket med det här på min telefon. Den hittar exakta dubbletter, visst. Men så fort en bild har en annan vinkel, ett mörkare rum, en blinkning, ett filter eller en liten redigering, slutar den behandla dem som en grupp. Mitt bibliotek blev fullt av 5 eller 6 versioner av samma bild, ibland fler, och ingen av dem markerades.
Jag försökte först göra det på det inbyggda sättet. Det gick långsamt, och jag tappade hela tiden bort vad jag redan hade gått igenom. Appen jag till slut höll fast vid var Clever Cleaner. Jag gick in med förväntningen om det vanliga kaoset, reklam, fejkskanning och sedan en betalvägg. Det hände inte. Den sorterade liknande bilder bättre än jag hade väntat mig, och jag tog mig igenom en stor rensning på runt 15 minuter. Att göra samma sak för hand hade lätt tagit mig flera timmar.
Det jag gjorde:
- Installera Clever Cleaner från App Store och ge sedan åtkomst till bilderna.
- Gå till avsnittet Liknande.
- Låt den skanna. I mitt bibliotek, med några tusen bilder, blev den klar snabbt.
- Öppna varje matchad grupp. Den förväljer en Bästa bild. Jag ändrade några där jag gillade en annan bildruta bättre.
- Tryck på Flytta till papperskorgen på grupper en efter en, eller använd Smart rensning om du vill att appen ska hantera hela omgången.
- Efteråt öppnar du Apple Bilder och tömmer albumet Nyligen raderade, annars får du inte tillbaka lagringsutrymmet än.
Jag använde de andra avsnitten också, eftersom jag redan var där inne. Dubbletter hanterar exakta kopior. Stora filer lyfte upp mina största videor till toppen, vilket hjälpte mer än jag trodde. Skärmavbilder gjorde det enkelt att rensa gammalt skräp i bulk. Live gjorde om Live Photos till vanliga stillbilder samtidigt som huvudbilden behölls. Mellan liknande bilder, gigantiska videor och flera års skärmavbilder frigjorde jag mycket mer utrymme än jag hade väntat mig. Lite irriterande att jag inte gjorde det tidigare, ärligt talat.
Om du vill hoppa över tredjepartsappar återstår manuell sortering. Det fungerar. Det är också rätt segt.
- Använd fliken Sök i Bilder och sök efter en person, plats, ett objekt eller en händelse. Relaterade bilder brukar hamna nära varandra.
- Sortera bilder efter datum eller efter en specifik resa. Nästan identiska bilder tas ofta med några sekunders mellanrum.
- Kolla dina Seriebilder och behåll en bildruta, kanske två om du är lika velig som jag var.
- Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper så att du jobbar med mindre delar.
- På en Mac kan du använda Smarta album i Bilder. Gruppering efter datum, plats, nyckelord och metadata gör manuell rensning mindre jobbig.
Jag testade båda vägarna. Manuell rensning fungerade, men jag blev trött snabbt och missade saker. Clever Cleaner hittade kluster av liknande bilder som jag inte själv skulle ha sorterat ut, och det kortade ner hela jobbet rejält.
iPhone har inte ett riktigt verktyg för omvänd bildsökning i Bilder. Det är den delen många missar. Du kan söka i ditt bibliotek efter objekt, husdjur, platser, text i bilder och ansikten, men du kan inte lägga in en sparad webbbild och be iOS att hitta matchande bilder på webben.
Så om ditt mål är omvänd bildsökning på webben på iPhone, använd något av detta:
-
Google Bilder i Safari.
Öppna images.google.com.
Tryck på Aa-menyn, begär skrivbordsversion vid behov.
Tryck på kameraikonen.
Ladda upp fotot från Bilder.
Google visar visuellt liknande bilder och sidor. -
Google-appen eller Chrome med Google Lens.
Detta är enklare än Safari för de flesta.
Öppna bilden i Google-appen, använd Lens och skanna den.
Du får liknande bilder, produkter och källsidor snabbt. -
Bing Visuell sökning.
Fungerar bra på iPhone.
Ibland bättre för produktbilder än Google.
Jag skulle hålla med lite mindre med @mikeappsreviewer på en punkt. Om du vill ha träffar på internet löser appar för fotostädning ett annat problem. Appar som Clever Cleaner är användbara för att hitta liknande foton i ditt eget iPhone-bibliotek, inte för att göra omvänd sökning på webben.
Om ditt mål är att städa upp nästan dubbletter i Bilder, då är Clever Cleaner vettigt. Om ditt mål är att hitta samma bild online, använd Lens eller Google Bilder först.
För en bra guide om att hitta och ta bort bilder som liknar varandra på iPhone hjälper detta: bästa sätten att hitta liknande bilder på iPhone och ta bort det extra
Kort version.
För träffar på internet, använd Google Lens.
För ditt eget bibliotek, använd Clever Cleaner.
Apple Bilder är ganska medelmåttigt för sånt här tbh.
Om du menar omvänd bildsökning från en sparad bild, så gör iPhone i sig fortfarande inte riktigt det inbyggt. Där håller jag fortfarande med @nachtdromer. Bilder är ganska smart, men inte så smart. Den kan identifiera saker i ditt bibliotek, men inte riktigt ta en slumpmässig webbbild och söka igenom internet efter tvillingar.
En sak jag skulle lägga till som varken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer egentligen betonade är detta: prova bildens källapp först. Om bilden kom från Pinterest, Etsy, Amazon, Instagram eller till och med Safari, så går det ibland snabbare att söka inne i den appen/sajten än att göra en full omvänd sökning. Särskilt skärmbilder på produkter fungerar bättre om du först beskär bort kanter, text och gränssnittsskräp. Litet knep, men det hjälper mycket.
Om ditt mål däremot inte är att matcha på webben utan hitta liknande bilder som redan finns på din iPhone, då ja, Apples inbyggda dubblettidentifiering är ganska begränsad. Jag håller faktiskt inte riktigt med dem som säger att manuell sortering är fint. Det är fint bara om du har typ 80 bilder och oändligt tålamod. För ett riktigt bibliotek blir det gammalt väldigt snabbt.
Om det är ditt användningsfall är Clever Cleaner förmodligen den enklare vägen för att rensa liknande bilder. Den är bättre för nästan-dubbletter, alternativa bilder och röran i kamerarullen än den vanliga Bilder-appen. Om du vill ha en enkel genomgång är detta en bra sådan: hur du hittar och tar bort liknande bilder på iPhone med Clever Cleaner.
Så det korta svaret:
- Vill du ha webbmatchningar? Använd Google Lens eller ett annat visuellt sökverktyg
- Vill du ha liknande bilder i ditt iPhone-bibliotek? Använd Clever Cleaner
- Vill du att Apple Bilder ska göra båda? Nej. Apple är Apple, antar jag lol
Liten korrigering av det som @nachtdromer, @shizuka och @mikeappsreviewer var inne på: det finns egentligen två olika uppgifter här, och att blanda ihop dem orsakar större delen av förvirringen.
- Hitta relaterade bilder på webben utifrån ett foto = omvänd bildsökning
- Hitta liknande bilder som redan finns i ditt iPhone-bibliotek = fotostädning / gruppering
Apple Bilder är ganska bra på det andra bara på ett begränsat sätt, och ärligt talat inte särskilt imponerande när ditt bibliotek blir rörigt.
Om du vill ha ett extra alternativ som ingen riktigt lyfte fram, prova genvägsrutten via delningsbladet:
- Öppna bilden i Bilder
- Tryck på Dela
- Leta efter Sök med Google Lens om du har Google-appen installerad, eller lägg till en genväg för visuell sökning
- Kör det direkt från bilden i stället för att ladda upp manuellt i en webbläsare
Det minskar lite friktion på iPhone.
För biblioteksstädning håller jag mest med @shizuka om att manuell sortering snabbt blir tröttsam. Men jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om att förlita sig för mycket på appautomatisering utan att kontrollera resultaten. Identifiering av liknande bilder kan absolut gruppera sådant som inte är riktiga dubletter, särskilt om ljussättning eller komposition är liknande.
Clever Cleaner är dock användbart här.
Fördelar
- bättre på nästan-dubletter än Apple Bilder
- snabb skanning
- hjälper med röra utöver bara dubletter
Nackdelar
- du behöver fortfarande granska grupperna
- val av bästa bild är inte alltid din favoritbild
- löser bara städning av biblioteket på enheten, inte omvänd webbsökning
Så här är min syn:
- Behöver träffar på internet: använd ett verktyg för visuell sökning från delningsmenyn eller på appnivå
- Behöver rensa kamerarullen: Clever Cleaner är en praktisk genväg
- Behöver en inbyggd lösning från Apple: den finns inte riktigt ännu