Jeg slettede ved et uheld nogle vigtige dokumenter fra min Macs APFS-drev og kan have tømt Papirkurven, før jeg opdagede det. Jeg prøver at undgå at overskrive noget og har brug for råd om de sikreste muligheder, værktøjer eller trin til APFS-datagendannelse for at få filerne tilbage.
Da du har med APFS at gøre, er det vigtigste at stoppe med at bruge det drev med det samme. Gem ikke noget på det, installer ikke apps på det, og prøv så vidt muligt at undgå, at macOS fortsætter med at køre fra det. Slettede filer kan stadig kunne gendannes, men så snart nye data skrives til det samme område, falder dine chancer hurtigt.
Typen af drev betyder meget her.
Hvis det er en ekstern HDD eller en ældre Mac med en APFS-formateret harddisk, er gendannelse normalt mere realistisk, så længe de slettede data ikke er blevet overskrevet.
Hvis det er en SSD, er det en anden historie på grund af TRIM. TRIM fortæller SSD'en, hvilke slettede blokke der kan ryddes. Når de blokke faktisk er blevet slettet, kan gendannelsessoftware ikke genskabe dem. Så hvis dette er en APFS SSD, så lad være med at blive ved med at bruge Mac'en og håbe, at filerne på en eller anden måde kommer tilbage. Jo længere den kører, desto større er chancen for, at TRIM sletter de slettede data permanent. På nyere macOS-versioner er det normalt ikke en praktisk mulighed at deaktivere TRIM på den interne SSD, så hastighed er vigtig.
Før du går i gang med gendannelsesværktøjer, så tjek de enkle ting først:
- Time Machine-sikkerhedskopier.
- Tilgængelige APFS-snapshots.
- FileVault-kryptering. Hvis drevet er krypteret, skal det låses op eller dekrypteres, før det meste gendannelsessoftware kan scanne det korrekt.
Til selve gendannelsen fungerede Disk Drill bedst for mig. Det håndterer APFS på en mere nyttig måde end værktøjer, der kun scanner efter rå filsignaturer. Hvis APFS-metadataene stadig er der, kan du muligvis få mappestruktur og filnavne tilbage i stedet for at ende med en bunke unavngivne filer.
Den sikreste proces er grundlæggende:
- Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det du gendanner fra.
- Tilslut APFS-drevet, der har de manglende data.
- Kør en fuld scanning.
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem.
- Gendan til en anden disk, aldrig tilbage til det oprindelige drev.
Spring ikke forhåndsvisningen over. Det er en hurtig måde at se, om filerne faktisk er intakte, før du spilder tid på at gendanne en masse ødelagte resultater.
Hvis drevet ikke vil monteres, mister forbindelsen eller laver mærkelige lyde, ville jeg stoppe med at rode med det. Kør ikke Førstehjælp endnu, og prøv ikke reparationer, der kan skrive ændringer til disken. Få de vigtige data ud først, og bekymr dig så om at reparere drevet bagefter.
Hvis dette bare er utilsigtet sletning eller filsystemkorruption, er chancerne meget bedre, end hvis drevet er ved at fejle fysisk.
Hvis dette er den samme disk, som din Mac starter fra, ville jeg ikke scanne den, mens den er startet normalt i den installation. Sluk den, og arbejd fra en anden Mac, et eksternt bootdrev eller i det mindste gendannelsestilstand med en separat destinationsdisk klar. Disk Drill er fin at prøve, men det manglende trin, som folk springer over, er at lave et image/en klon først, når dataene er vigtige. Scan kopien, hvis du kan, ikke den eneste kopi af problemdrevet. Hvis det er en intern SSD, og TRIM allerede har kørt, så hold forventningerne lave, men det er stadig værd at tjekke Time Machine og APFS-snapshots, før du betaler for noget.