Mijn iPhone-fotobibliotheek is uitgegroeid tot duizenden foto’s, en nu wordt het lastig om iets terug te vinden of ruimte vrij te maken. Ik heb duplicaten, schermafbeeldingen en foto’s van jarenlang door elkaar staan, en ik weet niet zeker wat de beste manier is om ze te organiseren, een back-up te maken en op te schonen zonder belangrijke foto’s te verliezen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de makkelijkste manier is om een grote iPhone-fotobibliotheek te beheren.
Mijn iPhone botste tegen dezelfde muur. Recent was propvol, meer dan 20.000 items, en het meeste was rommel waarvan ik mezelf bleef wijsmaken dat ik het later wel zou uitzoeken. Echte foto’s vermengd met memes, foto’s van parkeerplekken, screenshots van bonnetjes en tien versies van dezelfde zonsondergang omdat mijn hand trilde en ik bleef schieten. De telefoon voelde traag aan. Apps aarzelden. Opslag was de eerste plek waar ik keek, en ja hoor, bijna vol. Als de telefoon volgepakt is, begint iOS verstopt aan te voelen.
Ik probeerde eerst te betalen voor extra iCloud-opslag. Slechte oplossing. Het gaf me een grotere stapel, niet een schonere. Wat voor mij het verschil maakte, was toegeven dat juist de fotobibliotheek zelf het probleem was. Als het grootste deel van je bibliotheek rommel is, is die eerst organiseren de verkeerde volgorde. Eerst verwijderen. Daarna sorteren.
Als je filmrol te ver heen is om met de hand aan te pakken, zou ik beginnen met een opruimapp en die het domme repetitieve werk laten doen. Ik heb er een hoop getest, en degene die ik op mijn telefoon hield was Clever Cleaner. Het hielp tegen de vertraging omdat ik snel een flink stuk opslag vrijmaakte. Ik vond er twee dingen fijn aan. Eén, het is gratis. Geen rare proefperiodeval, geen advertenties die je in het gezicht worden geduwd. Twee, het draait op het apparaat, dus je foto’s blijven op je telefoon in plaats van op een of andere server te worden gegooid.
De twee tabbladen die ik het meest gebruikte waren Heavies en Similars.
Heavies is het botte instrument. Het sorteert media op grootte, grootste eerst. Als je telefoon traag is, zou ik hier beginnen. Ik vond enorme oude video’s die daar maar niets lagen te doen, sommige van meer dan 2 GB, en een paar daarvan verwijderen maakte meer verschil dan 500 kleine screenshots opruimen.
Similars is voor de gebruikelijke onzin in je filmrol. Burst-achtige opnamen, drie hoeken van dezelfde koffie, zes pogingen voor één groepsfoto. Het groepeert bijna-dubbelen, kiest wat volgens het de beste is, en jij gooit de rest weg. Het laat ook bestandsgroottes duidelijk zien, waardoor ik stopte met gokken en begon met verwijderen.
Nadat ik de grote bestanden en dubbele rommel had opgeruimd, voelde organiseren niet meer onmogelijk. Dit is de aanpak waar ik bij bleef.
- Recent is niet je galerij, het is je inbox
Dit deel ergerde me eeuwenlang. Op iPhone haalt het verplaatsen van een foto naar een album hem niet uit Recent. Hij blijft daar gewoon staan. Toen ik stopte met proberen Recent er netjes uit te laten zien, werd het makkelijker. Ik behandel het nu als e-mail. Eén keer per week doe ik een snelle ronde, ongeveer 10 minuten, en maak ik drie keuzes. Bewaren, album, verwijderen. Tijdelijke rommel gaat weg. Spullen waar ik om geef gaan in albums. Klaar.
- Geef albums eerst een datumnaam
Ik begon albums namen te geven zoals 2024-06 Strandtrip of 2024-08 Verjaardagsdiner. Het ziet er saai uit, maar het werkt. De albums sorteren zichzelf op tijdsvolgorde, en ik hoef niet na te denken over waar iets staat. Als je dit overslaat en willekeurige namen gebruikt, verandert je lijst na een tijdje in een brij.
- Zoek oude foto’s in batches
Door jaren aan foto’s scrollen is een goede manier om halverwege te stoppen. Ik had meer succes met Zoeken en iets typen als juli 2022. De telefoon haalt dan een kleiner deel naar boven, en ik pak één stuk tegelijk aan. Voelt minder ellendig. Als je een enorme achterstand hebt, was dit de enige manier waarop ik erdoorheen kwam zonder het op dag twee al op te geven.
- Gebruik Favorieten als albums als werk voelen
Sommige weken neem ik niet de moeite om dingen netjes op te bergen. Ik tik op het hartje en ga verder. Favorieten wordt een filter met weinig moeite voor de foto’s die me later iets zouden doen. Ik ben één regel voor mezelf gaan gebruiken. Als ik het geen favoriet maak, moet ik me afvragen waarom ik het voor altijd bewaar. Klinkt hard, maar het sneed een hoop rommel weg.
- Haal foto’s van de telefoon af
Dit deel is belangrijker dan mensen toegeven. Je telefoon is geen langetermijnarchief. Om de paar maanden verplaats ik de beste dingen naar een externe schijf of een cloudback-up die ik vertrouw, zoals Google Drive of Amazon Photos. Als je Prime hebt, geeft Amazon Photos onbeperkte foto-opslag, wat handig is. Zodra ik weet dat mijn bewaarfoto’s ergens anders bestaan, voelt verwijderen van de telefoon niet meer riskant.
De eerste opruimbeurt kostte me wel even. Daar is geen ontkomen aan. Toch daalde de stress snel toen de dubbelen en gigantische bestanden eenmaal weg waren. Foto’s openen voelde niet meer alsof ik een overvolle rommelkast binnenliep. Ik kon de dingen waar ik om gaf weer zien, en de telefoon voelde ook weer normaal.
Ik zou dit in twee fasen doen. Eerst opschonen, daarna regels.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Betalen voor meer opslag lost een rommelige bibliotheek niet op. Over eerst albums maken ben ik het echter niet helemaal eens. Zoeken en metadata zijn op de iPhone belangrijker dan de meeste mensen denken.
Mijn aanpak:
-
Verwijder eerst schermafbeeldingen.
Die stapelen zich snel op en de meeste hebben op de lange termijn geen enkele waarde. Filter in Foto’s op Mediatypen, Schermafbeeldingen. Verwijder ze in blokken van 100 tot 300. Hetzelfde geldt voor schermopnamen. -
Gebruik ingebouwde slimme secties.
Foto’s groepeert al Bonnetjes, Reizen, Personen, Huisdieren, Selfies, Live Photos, Video’s. Zoek op maand, plaats of persoon. Het typen van ontvangstbewijs of hond is sneller dan door albums graven. -
Maak maar 3 albums.
Inbox bewaren
Familie
Referentie
Als je 25 albums maakt, stop je met dingen ordenen. Houd het saai. Dat werkt. -
Stel een verwijderregel in.
Als je 8 foto’s van hetzelfde hebt, bewaar er dan 1 of 2. Als een video langer is dan 1 minuut, vraag jezelf af of je die opnieuw gaat bekijken. De meeste mensen doen dat niet. -
Zet Optimaliseer iPhone-opslag aan.
Dit helpt als de ruimte krap is. Bewaar originelen in iCloud, kleinere kopieën op de telefoon. -
Doe elke maand 15 minuten een controle.
Niet wanneer je telefoon vol is. Daarvoor.
Als duplicaten een groot probleem zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard voor het opschonen van iPhone-foto’s. Het bespaart tijd bij vergelijkbare foto’s en andere rommel. Ook geeft deze review een goede uitleg waarom mensen het waarderen: zie waarom Clever Cleaner een geweldige gratis iPhone-opruimapp is
Mijn eerlijke mening: je fotobibliotheek heeft meer regels nodig dan meer opslag. Anders zit je over 6 maanden weer in dezelfde chaos, lol.
Ik zou dit opsplitsen in 2 verschillende problemen: foto’s vinden versus foto’s opslaan. Mensen gooien die op één hoop en eindigen met nutteloos extra werk.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist dat het verwijderen van rommel op de eerste plaats komt, maar ik vind eigenlijk dat albums overschat zijn voor enorme bibliotheken. Zodra je een paar duizend foto’s voorbij bent, worden albums weer een klusje dat je waarschijnlijk niet blijft bijhouden.
Wat voor mij beter werkte:
- Gebruik Info + bijschriften bij belangrijke foto’s. Voeg “Mams 70e verjaardag”, “paspoortvernieuwing”, “beste zonsondergang in Cancun”, enz. toe. Zoeken op de iPhone werkt veel beter als je er woorden aan geeft.
- Maak maar één praktisch album: “Nog sorteren.” Zet daar twijfelgevallen in, zodat ze je besluitvorming niet blijven blokkeren.
- Gebruik Verborgen voor persoonlijke documenten of lelijke-maar-nodige referentiefoto’s in plaats van ze in de hoofdchaos te laten staan.
- Exporteer je echte blijvers één of twee keer per jaar naar een computer/externe SSD in gewone mappen zoals
2024 > 2024-12 Kerstmis. Dit is belangrijker dan ingewikkelde albumsystemen.
Ook livefoto’s en lange video’s zijn stiekeme opslagvreters. Ik heb Live Photos als standaard uitgezet en heb in de loop van de tijd enorm veel bespaard. Kleine instelling, groot verschil.
Voor het opruimen: ja, Clever Cleaner is logisch als je duplicaten/vergelijkbare foto’s totaal uit de hand zijn gelopen. Als je een degelijke uitleg wilt, is deze review over waarom Clever Cleaner een echt gratis iPhone-opruimapp is nuttig.
Mijn regel is nu simpel: als een foto geen herinneringswaarde, geen referentiewaarde en geen deelwaarde heeft, wordt hij verwijderd. Klinkt hard, maar dat is de enige regel waar ik me echt aan heb gehouden.
Ik zou eigenlijk een beetje tegen het idee van organiseren na het opruimen ingaan van @waldgeist, @nachtschatten en @mikeappsreviewer. Als je bibliotheek enorm is, heb je eerst een bewaarsysteem nodig, anders blijf je de rommel gewoon opnieuw creëren.
Wat mij het meest hielp:
-
Stel categorieën in op basis van bewaartermijn
24 uur: QR-codes, parkeerplekken, winkel foto’s
30 dagen: bonnetjes, documenten, evenementplanning
Voor altijd: familie, reizen, mijlpaalfoto’s -
Gebruik Herinneringen + Foto’s samen
Ik maak elke maand een herinnering: Delete temporary photos. Dat is belangrijker dan albums bouwen die ik later toch negeer. -
Verander je cameragewoonten
Zet Live Photos uit tenzij nodig. Maak kortere video’s. Stop met 9 versies maken voor de zekerheid. Voorkomen is beter dan opruimen. -
Scheid je archief van de fotobibliotheek op je telefoon
Je telefoon moet je actieve bibliotheek bevatten, niet het volledige archief van je leven.
Voor opruimapps is Clever Cleaner prima als je verdrinkt in vergelijkbare foto’s.
Voordelen: gratis, eenvoudige detectie van duplicaten en vergelijkbare foto’s, snel opslagruimte winnen.
Nadelen: je moet suggesties nog steeds controleren, de keuze voor de beste foto is niet altijd juist, en opruimapps kunnen ervoor zorgen dat mensen te veel verwijderen als ze haasten.
Dus ja, ik zou Clever Cleaner gebruiken voor de eerste ronde en daarna de gewoonte aanpakken die de opstapeling veroorzaakte. Dat deel is belangrijker dan welke app dan ook.