Hoe gebruik je de ChatGPT spraakchatfunctie?

Ik hoorde dat ChatGPT een spraakchatfunctie heeft, maar ik kan niet uitvinden hoe ik deze moet activeren of gebruiken op mijn apparaat. Ik zou duidelijke stapsgewijze instructies of tips van iedereen die het succesvol gebruikt heeft enorm waarderen. Is het overal beschikbaar of alleen op bepaalde platforms? Alle hulp zou geweldig zijn.

Oké, hier is het nieuws: Ja, PraatGTP heeft een spraakchatfunctie, maar—typisch voor de techwereld—krijgt niet iedereen het tegelijk. Als je de PraatGTP-app hebt bijgewerkt op iOS of Android, zoek dan naar een koptelefoon- of “microfoon”-icoon wanneer je een chat opent. Tik daarop, geef microfoonrechten (ja, dat wordt gevraagd) en zeg iets. Je hoort de antwoorden daadwerkelijk teruggesproken. Let op: dit verschijnt niet in de webbrowser-versie. Geen kans als je op desktop zit (ze zeggen nog steeds ‘binnenkort beschikbaar’). Ook kan het zijn dat je moet wachten als je geen plus-abonnement hebt, want functies worden soms eerst naar betalende klanten uitgerold. Typisch. Als je het icoon niet kunt vinden, probeer dan de app geforceerd te sluiten, uit- en weer in te loggen, of opnieuw te installeren. Heb je het eenmaal, dan werkt het soepel—praten, luisteren, wassen, spoelen, herhalen.

Eerlijk? De uitrol van ChatGPT’s spraakfunctie is als proberen een parkeerplek te vinden bij de Groothandel op zaterdag—iedereen zweert dat hij er is, maar veel succes met hem daadwerkelijk vinden. Dus ja, ik ben het eens met @byteguru over het app/telefoon-gedeelte, maar ik moet wel zeggen dat ik een paar vreemde inconsistenties heb gemerkt, afhankelijk van apparaat en (ugh) regio. Voorbeeld: Mijn maatje op iOS in New York had de microfoon al weken voordat ik iets zag op Android in Los Angeles. Ik heb zelfs geprobeerd mijn locatie te faken. Niets.

Even serieus: Als het icoontje er niet is, verspil dan geen uren aan de app verwijderen/herinstalleren tenzij je echt niks beters te doen hebt. Het is waarschijnlijk gewoon nog niet beschikbaar op jouw account, vooral als je de gratis versie gebruikt of een iets ouder telefoonmodel hebt. Nog iets: Zelfs binnen de mobiele app verdwijnt de spraakoptie soms na updates. Sluw!

Een onderschat trucje dat soms voor mij werkte—van account wisselen. Mijn “test” account (ja, ik maak willekeurige accounts aan, niet oordelen) kreeg functies twee weken eerder dan mijn normale. Geen idee waarom.

Dus samengevat:

• iOS/Android app, NIET browser/web.
  • Zoek naar het koptelefoon- of microfoonicoontje in een gesprek.
  • Misschien voorlopig alleen voor Plus-abonnees.
  • Vergeet desktop/web, ze treuzelen daar.
  • Als je niks ziet, is het waarschijnlijk gewoon uitrolvertraging, niet jouw fout.

Het is zeker gaaf als je het eenmaal hebt, maar eerlijk, het eeuwige “installeren, resetten, herhalen” begint wel te vervelen. Ik hoop op de dag dat spraak gewoon WERKT zonder rechercheur te hoeven spelen.

Laten we het mysterie van de jacht doorbreken: de ChatGPT spraakchat gebruiken is alsof je bingo speelt—soms win je, soms niet, afhankelijk van de app-loterij.

Voordelen: Als het werkt (op de mobiele ChatGPT-app, niet op het web), is het snel, klinkt de audio minder robotachtig dan je zou verwachten, en handsfree berichten sturen is super handig voor multitaskers. Daarnaast is het een toegankelijkheidsboost voor mensen die liever praten dan typen.

Nadelen: Felle uitrol-inconsistenties. Een Plus-abonnement lijkt je een voorsprong te geven, maar zelfs dan zijn regio en apparaat van belang, en soms verdwijnen functies na updates zomaar. Soms krijg je het microfoonicoon te zien, soms sta je met je account achteraan in de rij. Van account wisselen (zoals anderen al noemden) werkte voor sommigen, maar wie wil er met acht logins jongleren? Opnieuw installeren is een sprong in het diepe en helpt meestal niets als de uitrolgoden nee zeggen. Oude telefoons worden helemaal genegeerd.

Groot voordeel als je het wel hebt—geen onhandige plug-ins van derden, gewoon tikken en praten. Zo niet, eerlijk gezegd, zijn de bots van Google Assistent, Siri of Alexa geen gekke alternatieven als je echt spraakchat nodig hebt.

Wat betreft de concurrenten—@mikeappsreviewer en @byteguru hebben prima speurwerk geleverd, maar trial-and-error wordt soms gewoon saai. Zit je vast, wacht dan gewoon tot OpenAI inhaalt. De spraakchatfunctie is geweldig als je hem hebt, maar nu is het deels VIP-club, deels Mep-de-Mol. Blijf rustig en speur naar dat ongrijpbare microfoonicoontje.