Mijn harde schijf begon vreemde geluiden te maken en nu openen sommige bestanden niet meer vanwege beschadigde sectoren. Ik heb belangrijke foto’s en werkdocumenten erop staan, en ik maak me zorgen dat de schijf verder achteruitgaat. Wat moet ik als eerste doen om gegevens veilig te herstellen zonder meer schade te veroorzaken?
Harde schijf met slechte sectoren? Ik heb dit ooit meegemaakt, en de eerste fout die ik maakte was de schijf ingeschakeld laten terwijl ik naar antwoorden zocht. Doe dat niet. Als de schijf defect raakt, zorgt elke extra lees- of schrijfactie voor meer belasting.
Als het een externe schijf is, koppel die dan nu los. Als hij in je pc zit, stop dan met ervan opstarten en gebruik een andere machine voor alles wat je moet opzoeken.
Slechte sectoren vallen meestal in twee categorieën.
Zachte slechte sectoren zijn logische fouten. De gegevens en de foutcorrectie-informatie komen niet meer overeen, vaak door een slechte afsluiting of een probleem met het bestandssysteem. Deze zijn soms herstelbaar.
Harde slechte sectoren betekenen fysieke schade aan de schijf zelf. Ouderdom, schokken, hitte, slijtage, allemaal mogelijke oorzaken. Als je klikgeluiden, schrapende geluiden of vreemde pieptonen hoort, zou ik daar stoppen. Ik zou geen reparatietools uitvoeren op een schijf die geluid maakt. Dan zit je op het terrein van een laboratorium.
Als de schijf nog steeds in het systeem verschijnt en alleen fouten geeft of extreem traag wordt, is je beste zet om er eerst een image van te maken. Ik bedoel een volledige byte-voor-byte kopie, geen normale bestandskopie.
Waarom ik het zo zou doen:
- Herstelscans belasten de schijf zwaar
- Defecte schijven vallen vaak halverwege een scan uit
- Met een image kun je vanaf een kopie werken in plaats van vanaf het origineel
- Je krijgt één gecontroleerde doorgang over de schijf in plaats van herhaalde mishandeling
Wat voor mij beter werkte, was de image maken op een gezonde computer, deze opslaan op een andere gezonde schijf en de slechte schijf daarna apart leggen.
Een tool die mensen hiervoor blijven gebruiken is Disk Drill. De reden dat die in dit geval wordt genoemd, is de byte-voor-byte back-upfunctie. Die is gebouwd voor onstabiele schijven, en nieuwere versies gaan slimmer om met slechte blokken door probleemgebieden eerst over te slaan en daarna opnieuw te proberen met kleinere blokgroottes. Dat deel is belangrijker dan de glanzende functielijst. Als je schijf het begeeft, wil je minder zware doorgangen.
Het globale proces ziet er zo uit:
Wat ik zou doen
- Installeer de herstelsoftware op een goede computer, niet op het systeem met de defecte schijf.
- Sluit de slechte schijf aan en een aparte gezonde schijf met genoeg vrije ruimte voor de image.
- Gebruik de functie Drive Backup of byte-voor-byte image.
- Wanneer de image klaar is, koppel je de defecte schijf los.
- Laad of koppel het imagebestand in de software.
- Scan de image, niet de originele schijf.
- Herstel bestanden naar een andere gezonde schijf.
Als je je bestanden terugkrijgt en nu overweegt de schijf opnieuw te gebruiken, zou ik mijn verwachtingen laag houden. Je kunt reparatiestappen proberen in Windows:
Reparatiepogingen na herstel
- Voer chkdsk /r uit in PowerShell of de Opdrachtprompt
- Doe een volledige formattering, geen snelle
Die stappen vertellen Windows sectoren te testen en beschadigde gebieden te markeren zodat het bestandssysteem ze vermijdt. Soms sleept de schijf zich hierna nog voort. Ik zou er nog steeds niets belangrijks op opslaan. Zodra slechte sectoren beginnen op te duiken, behandel ik de schijf alsof die al in geleende tijd leeft.
Een paar signalen waarbij ik zou stoppen met software:
- De schijf wordt helemaal niet gedetecteerd
- Hij verbreekt willekeurig de verbinding
- Hij maakt mechanisch geluid
- Het maken van een image mislukt bijna onmiddellijk
- SMART-statistieken tonen een snelle toename van opnieuw toegewezen of wachtende sectoren
In dat stadium is de volgende optie professionele gegevensherstel. Het is duur. Ik heb offertes gezien van ongeveer $500 tot $3,000, soms meer, afhankelijk van de schade en of er onderdelen moeten worden vervangen in een schone omgeving.
Voor later: stel een 3-2-1 back-upplan in. Drie kopieën van je gegevens, twee opslagtypes, één kopie buiten de locatie. Ik negeerde dit advies jarenlang. Toen begon één schijf te klikken en stopte ik met discussiëren over die regel.
Als de schijf vreemde geluiden maakt, stop dan met proberen bestanden ervan te openen. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt: blijf er niet aan prutsen. Waar ik een beetje van mening verschil, is CHKDSK. Ik zou chkdsk /r niet vroegtijdig uitvoeren op een defecte schijf. Het leest de hele schijf en schrijft metadata. Op een zwakke HDD maakt dat het soms erger.
Mijn volgorde zou zijn:
- Schakel hem uit.
- Controleer SMART vanaf een ander systeem, met een alleen-lezen-tool als dat mogelijk is.
- Als SMART veel wachtende, geheralloceerde of oncorrigeerbare sectoren laat zien, behandel het dan als hardwarefalen in het eindstadium.
- Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een kloon met een herstelgericht hulpmiddel.
- Herstel vanaf de kloon of image, niet vanaf de bron.
Disk Drill past hier goed, omdat je een back-up op byte-niveau kunt maken en daarna de image kunt scannen op foto’s en documenten. Zo blijft de defecte schijf na de eerste poging buiten beeld. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op de slechte.
Als het geluid klikkend of schurend is, sla software-experimenten dan over en kijk naar een lab. Schade aan de koppen wordt snel erger.
Voor een goede discussie over het herstellen van gegevens uit slechte blokken is deze reddit-discussie over bestanden herstellen van slechte sectoren op een defecte schijf de moeite waard om te lezen.
Vervang de schijf na het herstel. Vertrouw hem niet meer.
Vreemde geluiden veranderen de rekensom. Slechte sectoren alleen kunnen al een softwarehoofdpijn zijn, maar geluid betekent meestal dat de schijf fysiek aan het falen is, niet alleen dat Windows in de war is geraakt. Dus ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @reveurdenuit over het stoppen van normaal gebruik, maar op één punt zou ik nog voorzichtiger zijn: blijf hem niet steeds opnieuw aansluiten alleen maar om te zien of hij het nu wel doet. Zo veranderen mensen gedeeltelijk herstel in helemaal geen herstel.
Wat ik als eerste zou doen:
- Stop met bestanden ervan openen
- Voer geen defragmentatie uit
- Kopieer niet handmatig alles map voor map
- Installeer niets op die schijf
- Houd hem koel en uitgeschakeld totdat je klaar bent voor één herstelpoging
Als de gegevens erg waardevol zijn, familiefoto’s, zakelijke documenten, dingen die je niet kunt vervangen, dan is een professioneel lab op dit moment eerlijk gezegd de veiligste keuze als hij klikt of schuurt. Software is voor schijven die falen maar nog enigszins stabiel zijn. Mechanisch geluid is een ander beest.
Als je geen lab inschakelt, gebruik dan een andere computer en sluit de schijf alleen lang genoeg aan om gegevens vast te leggen. Ik zou eerst de belangrijkste bestanden prioriteit geven als de schijf geen volledige image overleeft. Dat is het enige punt waarop ik enigszins verschil van de groep die zegt altijd eerst een image maken. In theorie is imaging het beste. In de praktijk, als de schijf snel sterft en je maar één map met onvervangbare foto’s nodig hebt, kan triage beter zijn dan perfectie.
Als hij lang genoeg gedetecteerd blijft, is Disk Drill een redelijke optie omdat het een back-up op byte-niveau van de falende schijf kan maken en je daarna vanaf de image kunt herstellen in plaats van steeds opnieuw op het origineel te hameren. Dat is hier het belangrijkst, niet de mooie marketingschermen. Sla alles wat je herstelt op een volledig andere schijf op.
Controleer ook de verbinding voordat je van het ergste uitgaat. Een slechte USB-kabel, zwakke behuizing of stroomprobleem kan een redelijk gezonde schijf slechter laten lijken dan hij is. Niet waarschijnlijk als hij geluiden maakt, maar 2 minuten waard.
Als je een eenvoudige uitleg wilt over de back-up- en herstelworkflow van Disk Drill, dan is deze video prima: bekijk hoe Disk Drill herstel van een falende schijf aanpakt
Na herstel moet je de schijf afdanken. Niet gebruiken voor onbelangrijke bestanden, niet als reserve, afdanken. Dode mannen worden niet gezonder.