Mijn harde schijf is plotseling gestopt met werken en ik heb geen toegang meer tot belangrijke bestanden zoals foto’s, werkdocumenten en back-ups. Ik zoek stapsgewijze hulp bij gegevensherstel van een harde schijf zodat ik het niet erger maak of alles voorgoed verlies. Wat moet ik eerst proberen en wanneer moet ik stoppen en professionele ondersteuning voor gegevensherstel inschakelen?
Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb schijven gehad die er volledig kapot uitzagen en waar ik later toch nog bestanden vanaf kon halen. Het belangrijkste is wat je nu doet. Als de schijf gegevens heeft verloren, stop dan onmiddellijk met het gebruik ervan. Geen installaties. Geen grote downloads. Verplaats geen bestanden. Zodra er nieuwe gegevens op dezelfde ruimte terechtkomen, ben je je oude bestanden voorgoed kwijt.
Op basis van wat ik heb gezien, werken herstelapps meestal het best als het probleem een van deze dingen is:
- je hebt per ongeluk bestanden verwijderd
- je hebt de Prullenbak geleegd
- de schijf is snel geformatteerd
- een partitie is verdwenen
- bestanden zijn verdwenen na een vastloper of crash
Ander verhaal als de schijf tikt, schuurt, piept of willekeurig uit het systeem verdwijnt. Dan zou ik stoppen. Dat zijn slechte signalen. Software repareert geen defecte leeskop of andere fysieke schade, en extra pogingen maken het soms erger.
Als je de eenvoudige route wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het ooit gebruikt op een geformatteerde externe schijf en het was veel makkelijker dan PhotoRec. De indeling is logisch, het scant verwijderde bestanden en beschadigde bestandssystemen, en het werkt met externe HDD's en SSD's. De voorbeeldfunctie hielp me om de goede bestanden van rommel te scheiden voordat ik iets herstelde. Op Windows is er een gratis herstellimiet van 100 MB.
Wat ik zou doen, stap voor stap:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op die met de ontbrekende bestanden.
- Sluit de probleemschijf aan.
- Start de app en kies de getroffen schijf.
- Klik op “Zoeken naar verloren gegevens.”
- Laat de scan voltooien, ook als het traag aanvoelt.
- Gebruik de filters of zoekbalk om dingen verder te beperken.
- Open eerst de voorbeelden. Ik doe dit altijd zodat ik geen kapotte rommel herstel.
- Selecteer wat je wilt terughalen.
- Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op.
Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Als je bestanden terugzet op dezelfde schijf, loop je het risico andere ontbrekende bestanden te overschrijven die je nog niet hebt hersteld. Dat heb ik jaren geleden op de domme manier geleerd.
Voordat ik een lange scan zou uitvoeren, zou ik ook de voor de hand liggende plekken controleren. Prullenbak. OneDrive. Bestandsgeschiedenis op Windows. Time Machine op Mac. Ik heb mensen een halve dag een schijf zien scannen, om er daarna achter te komen dat de map al die tijd gewoon in de cloudsynchronisatie stond.
Als je andere opties wilt, zijn deze twee de moeite waard:
- PhotoRec. Gratis, lelijk, effectief. Bestandsnamen komen vaak door elkaar terug, dus het sorteren van de uitvoer is een gedoe.
- UFS Explorer. Beter als je weet wat je doet, vooral bij externe schijven en lastigere gevallen.
Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, of steeds nare geluiden blijft maken, zou ik er niet mee blijven rommelen met hersteltools. Op dat punt zou ik hem naar een herstelbedrijf sturen. Doe-het-zelfsoftware helpt bij logisch gegevensverlies. Hardwarestoringen zijn een heel ander probleem.
Stop eerst met het gebruik van de schijf. Dat is belangrijker dan welke app dan ook.
Als de schijf opstart, in BIOS of Schijfbeheer wordt weergegeven en geen klikkende of piepende geluiden maakt, begin dan met een eerste controle:
- Test een nieuwe kabel, een nieuwe USB-poort of een andere behuizing.
- Controleer of de schijf met de juiste grootte verschijnt in Schijfbeheer.
- Als deze verschijnt, voer dan nog geen CHKDSK uit. Ik weet dat mensen dat aanraden, maar bij een beschadigd bestandssysteem maakt het een slechte situatie soms nog erger.
- Als de bestanden belangrijk zijn, kloon de schijf dan eerst met iets als ddrescue of HDDSuperClone. Werk vanaf de kloon, niet vanaf het origineel.
- Voer na het klonen herstel uit op de kloon.
Hier ben ik het lichtelijk oneens met @mikeappsreviewer. Eerst de originele schijf scannen is prima voor eenvoudige verwijderingsgevallen, maar als de schijf plotseling stopte met werken, zou ik imaging vooropstellen. Defecte schijven worden vaak erger tijdens lange scans.
Bij logisch gegevensverlies is Disk Drill een goede keuze omdat het bestanden goed kan voorvertonen en beter met beschadigde partities omgaat dan veel goedkope rommeltools. Herstel alleen naar een andere schijf. Nooit terug naar dezelfde schijf.
Als de schijf klikt, midden in een scan verdwijnt, 0 bytes meldt of snel heet wordt, stop dan met doe-het-zelf. Tijd voor een lab.
Deze thread kan ook helpen als je probleem verwijderde bestanden van een HDD betreft:
stapsgewijze handleiding voor herstel van verwijderde bestanden van een harde schijf
Als de schijf “plotseling stopte met werken”, zou ik iets voorzichtiger zijn dan het gebruikelijke advies om gewoon een scan uit te voeren. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je er niets naar moet schrijven, en @yozora heeft gelijk dat eerst een image maken slimmer is als de schijf mogelijk defect raakt. Waar ik het licht mee oneens ben, is dat mensen soms te snel naar professionele labs grijpen terwijl het probleem gewoon een slechte kabel, een kapotte behuizing of een corrupte partitietabel is.
Mijn volgorde zou zijn:
- Schakel hem uit en stop met gebruiken.
- Probeer een andere USB/SATA-kabel, poort, voeding of behuizing.
- Controleer BIOS en Schijfbeheer. Als de juiste grootte wordt weergegeven, is dat een redelijk goed teken.
- Formatteer hem niet, initialiseer hem niet en voer nog geen CHKDSK uit.
- Als de gegevens erg belangrijk zijn, kloon dan eerst de schijf.
- Scan daarna de kloon of het origineel alleen als de schijf stabiel lijkt.
Voor softwareherstel is Disk Drill een van de eenvoudigere opties, omdat de bestandsvoorbeeldfunctie echt nuttig is en het veelvoorkomende gevallen van logisch gegevensverlies aankan zonder een totale puinhoop te zijn. Installeer het wel op een andere schijf, scan de probleemschijf, bekijk wat herstelbaar is en herstel de bestanden ergens anders naartoe. Niet terug naar dezelfde HDD. Daar gaan mensen de mist in.
Als de schijf klikt, willekeurig verdwijnt, 0 bytes aangeeft of extreem traag wordt, stop dan. Serieus. Dat is het moment waarop doe-het-zelf verandert in “tja, nu is het erger geworden.”
Als je ook eerst een goed overzicht wilt voordat je iets aanraakt, is deze Disk Drill-recensie en uitleg over herstel van harde schijven een prima korte video.
Ik ben het met @yozora eens over één belangrijk punt: als de schijf mogelijk defect raakt, is eerst een image maken beter dan eerst scannen. Maar ik wil wel een beetje terugduwen tegen het idee dat elk vreemd geval meteen labtijd betekent. Een schokkend groot aantal dode schijven blijkt gewoon een defect USB bridge board, zwakke voeding of een corrupte partitievermelding te zijn.
Mijn versie van de volgorde:
- Stop onmiddellijk met alle schrijfbewerkingen.
- Pak eerst de basis aan: wissel kabel, poort, behuizing, voedingsadapter.
- Luister en observeer: normaal opstartgeluid = misschien zelf herstelbaar, klikken/piepen = stoppen.
- Controleer SMART als het leesbaar is met CrystalDiskInfo of smartctl. Als de gezondheid slecht is of onleesbaar, vermijd martelende scans.
- Als hij instabiel mount, clone/image hem dan.
- Herstel vanaf de image, niet vanaf de patiënt.
Op één punt ben ik het licht oneens met @mikeappsreviewer: een lange herstelscan is niet altijd de beste eerste stap wanneer het symptoom is plotseling gestopt met werken. Soms is zelfs herhaaldelijk door de bestandsboom bladeren al genoeg om een zwakke schijf over de rand te duwen.
Als het probleem uiteindelijk logisch blijkt te zijn en niet mechanisch, is Disk Drill een redelijke keuze na het maken van een image.
Voordelen van Disk Drill
- eenvoudige preview van herstelbare bestanden
- goed voor verwijderde bestanden, geformatteerde partities, verloren partities
- overzichtelijkere interface dan veel andere hersteltools
- werkt goed voor mensen die geen command line gedoe willen
Nadelen van Disk Drill
- gratis herstel op Windows is beperkt
- diepe scans kunnen eeuwig duren
- geen wondermiddel voor fysiek beschadigde schijven
- gevorderde gebruikers willen misschien meer low-level controle
Ik zou ook alternatieven in gedachten houden, afhankelijk van het geval: PhotoRec voor raw carving, R-Studio of UFS Explorer voor moeilijkere klussen.
En ja, @suenodelbosque heeft gelijk over één ding dat mensen negeren: initialiseer, formatteer of voer geen reparatietools uit alleen omdat Windows dat voorstelt. Die pop-up heeft al veel mensen in de val gelokt.