De opslagrapportage van de iPhone heeft me meer dan eens geïrriteerd. Ik ruimde een hoop bestanden op, bekeek de balk opnieuw, en Media bewoog nauwelijks. Een keer leek het zelfs groter nadat ik dingen had verwijderd. Het voelde kapot, maar het was niet willekeurig.
Wat Apple meetelt als Media
Media omvat meer dan de meeste mensen denken. Ik ging er altijd van uit dat het om nummers en video’s ging. Nee dus. Het bevat ook een mix van andere opgeslagen audio- en visuele bestanden, waaronder:
- offline nummers van Apple Music of Spotify
- gedownloade podcastafleveringen
- audioboeken opgeslagen in Boeken
- oude spraakmemo’s en aangepaste beltonen
- gecachete albumhoezen, programmaminiaturen en vergelijkbare app-afbeeldingen
Op iOS 17 en nieuwer is er nog een extra complicatie, Gesynchroniseerde media. Dit is voor bestanden die vanaf je computer via iTunes of Finder naar de iPhone zijn verplaatst. Vroeger stonden die bestanden vaak onder apps zoals Muziek of TV. Nu groepeert Apple ze in één grote sectie, en je krijgt geen duidelijke uitsplitsing van wat erin zit. Dus je Muziek-app lijkt leeg, terwijl de opslag nog steeds zegt dat je vol zit. Ik liep hier tegenaan nadat ik oude concertbestanden had overgezet en was vergeten dat ze er überhaupt nog stonden.
Waarom het getal blijft oplopen
Veel daarvan komt door app-caching en automatisch downloadgedrag. YouTube slaat video’s op de achtergrond op als Slimme downloads aanstaan. Podcast-apps halen graag nieuwe afleveringen binnen zonder veel te vragen. Streaming-apps bewaren illustraties en voorvertoningen zodat scrollen de volgende keer sneller voelt. Dus zelfs als je stopt met dingen handmatig op te slaan, blijft de telefoon achter de schermen een voorraad opbouwen. Je ziet het niet altijd gebeuren, maar de opslag wel.
Waar de ingebouwde iPhone-tools tekortschieten
Als je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag opent, krijg je een lijst. Prima. Maar het helpt niet veel als de rommel in je fotobibliotheek zit of verspreid is over een hoop apps. Het wijst je niet op de 14 wazige kopieën van dezelfde hondenfoto, of die vergeten videoclip van 2,8 GB van een concert, of schermopnames die je wilde bijsnijden en daarna nooit meer hebt aangeraakt. Ik was veel te lang bezig met apps één voor één openen. Het was traag, saai, en ik miste nog steeds de grootste bestanden.
Wat mij uiteindelijk hielp
Na wekenlang alles handmatig te hebben gedaan, gaf ik het op en probeerde ik Clever Cleaner. Ik vertrouw opruimapps niet echt, dus ik verwachtte na twee minuten al een of andere paywall-onzin. Gebeurde niet. Geen advertenties. Geen vergrendelde scanresultaten. Geen abonnementsmuur die de verwijderknop blokkeert. Opmerkelijk zeldzaam.
Dit is waarom het me hielp met Media en opgeblazen foto-opslag:
- De sectie Heavies toont grote video’s en bestanden met exacte groottes, zodat je de grootste boosdoeners snel kunt spotten. Ik vond een vakantievideo die meer dan 3 GB opslokte en verwijderde hem meteen daar.
- De sectie Similars groepeert bijna dubbele foto’s. Als je acht foto’s van dezelfde maaltijd, hetzelfde huisdier of dezelfde zonsondergang hebt gemaakt, sorteert het ze samen en stelt het voor wat je kunt weggooien.
- De sectie Screenshots ruimt de rommelhoop op die de meeste mensen maandenlang negeren.
- De verwerking blijft op het apparaat, dus je bibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd.
Het deel dat mensen vergeten
Na het verwijderen van foto’s of video’s, open je Recent verwijderd in de Foto’s-app en maak je die leeg. Als je dit overslaat, bewaart de iPhone die bestanden nog 30 dagen. De opslag daalt vaak niet merkbaar totdat je die map ook leegt. Ik miste dit de eerste keer en dacht dat mijn telefoon loog. Dat deed hij niet. Ik keek naar bestanden die ik had verwijderd maar nog niet helemaal had verwijderd.