Ik ben per ongeluk een map met oude familiefoto’s kwijtgeraakt tijdens het verplaatsen van bestanden van een verouderde harde schijf, en sommige van deze foto’s zijn de enige kopieën die we hebben. Ik heb advies nodig over de beste software voor fotoherstel om verwijderde of ontbrekende familiefoto’s veilig te herstellen zonder de schijf verder te beschadigen.
Ik heb dit meer dan eens meegemaakt, en het voelt elke keer nog steeds rot. Je rondt een shoot af, of zet foto’s van een reis over, en dan geeft je SD-kaart een melding als “formatteer dit station”. Of je wist de kaart in de camera door te snel op “Alles verwijderen” te tikken. Ik deed allebei. Meer dan eens.
Na veel proberen en fouten maken ben ik backups niet meer als een magische oplossing gaan zien. Synchronisatietools kopiëren fouten ook gewoon mee. Als bestanden verdwijnen voordat je volgende backup draait, zit je vast aan herstelsoftware. Dat is het deel dat mensen overslaan, maar het telt wanneer de bestanden nu weg zijn, niet morgen.
Wat ik eerst zou proberen
Als je de minst pijnlijke optie wilt die ik heb gebruikt, begin dan met Disk Drill. Ik bleef erop terugkomen omdat het een van de weinige tools was die herstel niet in een bijbaan veranderde. De indeling is simpel. Je scant, bekijkt een voorbeeld, herstelt. Klaar.
Wat mij overtuigde was het slagingspercentage. In tests die ik zag, kwam het herstel uit rond de 91%, wat beter overeenkomt met mijn eigen resultaten dan ik had verwacht. Perfect? Nee. Nog steeds beter dan het grootste deel van de rest.
Het deel waar cameramensen om geven is videoherstel. Beelden van GoPro, DJI, Canon en vergelijkbare apparatuur raken vaak gefragmenteerd over de kaart verspreid. Veel apps “herstellen” het bestand, maar zodra je het opent bevriest het, slaat het stukken over of weigert het af te spelen. Disk Drill doet dit beter omdat de modus Advanced Camera Recovery die losse delen weer opbouwt tot iets bruikbaars. Ik heb het RAW-formaten zoals CR3, NEF en ARW zien terughalen zonder veel gedoe. Er is ook een gratis herstelruimte, dus je kunt het snel testen voordat je betaalt.
Als je budget nul is
PhotoRec is degene die ik nog steeds achter de hand houd voor nare gevallen. Het is gratis. Volledig open source. Geen limiet op herstel. De afweging is meteen duidelijk zodra je het start. Het ziet er oud uit, en als command-line-tools je ogen doen glazig worden, heb je er meteen een hekel aan.
Wat het goed doet, is het beschadigde bestandssysteem negeren en ruwe sectoren scannen op bestandssignaturen. Dus als je kaart door elkaar gehusseld, half corrupt of op de normale manier onleesbaar is, maakt het nog steeds kans. Ik heb het gebruikt op kaarten die andere tools nauwelijks herkenden.
Het nadeel is het opruimen. Omdat het niet vertrouwt op de oorspronkelijke bestandstabel, verlies je namen en mappen. Je krijgt een dump van bestanden met algemene namen zoals f12345.jpg, en daarna mag je met de hand door de rommel heen. QPhotoRec voegt een simpele interface toe, maar het voelt nog steeds wat ruw aan.
Andere tools die ik heb gebruikt toen de situatie vreemd was
DiskGenius
Deze voelt gebouwd voor mensen die zich prettig voelen bij het rondneuzen in partities en schijfstructuren. Ik gebruikte het wanneer ik meer controle nodig had en snelle scans wilde op kaarten vol RAW-bestanden. Het werkt. De interface voelt oud aan, en niet op een charmante manier. Als je geduldig bent, verdient het een plek.
DiskDigger
Hier grijp ik alleen naar bij Android-klussen waarbij een computer geen deel van het plan is. Het helpt, met een kanttekening. Op niet-geroote telefoons zag ik vooral miniaturen, cache-resten en kopieën met lagere resolutie. Als je de originele bestanden op volledig formaat nodig hebt, houd je verwachtingen dan in toom.
Recuva
Voor simpele Windows-blunders is dit nog steeds prima. Je hebt vijf minuten geleden een map verwijderd van een gezonde schijf. Je hebt per ongeluk de prullenbak geleegd. Dat soort dingen. Recuva is snel en gratis, en ik heb er in die simpele gevallen best redelijke resultaten mee gehad. Voor beschadigde kaarten of diepgaand fotoherstel zou ik doorgaan naar iets sterkers.
Het deel dat je nu meteen moet doen
Stop met het gebruiken van de kaart. Meteen. Maak er geen nieuwe foto’s op. Kopieer er geen willekeurige dingen naartoe. Blijf hem niet opnieuw aansluiten om even te “kijken”. Elke schrijfactie verlaagt je kansen omdat oude data worden overschreven.
En wanneer je bestanden herstelt, sla ze dan ergens anders op. Je bureaublad, een externe SSD, een andere interne schijf, wat dan ook. Schrijf herstelde bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart die je probeert te redden.
Eén klein ding dat voor mij verschil maakte
Als de bron een SD-kaart is, gebruik dan een echte kaartlezer. Sluit de camera niet via USB aan en verwacht hetzelfde resultaat. Ik heb scans zien tegenvallen wanneer de camera als tussenpersoon fungeerde. Een aparte lezer geeft herstelsoftware betere toegang tot de kaart zelf.
Mijn korte versie
Als je de beste kans wilt met zo min mogelijk gedoe, zou ik beginnen met Disk Drill. Als je krap bij kas zit en het niet erg vindt om later lelijke output te sorteren, verdient PhotoRec nog steeds respect. Recuva is prima voor kleine verwijderfouten. DiskGenius helpt wanneer je meer handmatige controle wilt. DiskDigger is er voor alleen-telefoongevallen, min of meer.
Ik heb dit op de harde manier geleerd. De eerste stap is belangrijker dan mensen denken. Stop met schrijven naar de kaart, gebruik een kaartlezer, herstel naar een andere schijf en kijk dan wat er overleeft. Dat heeft me uit een paar flinke ellendes geholpen. Een daarvan was een complete weekendshoot, dus ja, ik rommel hier niet meer mee aan.
Als dit een verouderende harde schijf was, zou ik het iets anders aanpakken dan @mikeappsreviewer deed met SD-kaarten.
Mijn keuze blijft nog steeds Disk Drill voor fotoherstel op oude schijven. De reden is simpel. Het werkt goed met verwijderde mappen en beschadigde bestandssystemen, en de preview is handig voordat je tijd besteedt aan het herstellen van gigabytes aan rommel. Voor familiefoto’s is preview belangrijk. Je wilt zien of de bestanden openen, niet 20.000 kapotte JPG’s terughalen.
Een paar andere opties die het bekijken waard zijn:
-
R-Studio
Beter dan veel consumententools wanneer de schijf slechte sectoren of partitieschade heeft. Het is minder gebruiksvriendelijk, technischer, maar ik heb gezien dat het de mapstructuur beter herstelt dan Recuva. -
UFS Explorer
Deze is degelijk als de harde schijf het begeeft of als de partitietabel tijdens het verplaatsen in de war is geraakt. Wel duur. -
Windows File Recovery
Gratis van Microsoft. Alleen opdrachtregel. Lelijk, maar nuttig voor een snelle poging als je de map onlangs hebt verwijderd en snel bent gestopt met schrijven naar de schijf.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee om elke keer met de meest agressieve diepe scan te beginnen. Op een oude harde schijf laat een volledige ruwe scan je soms achter met een enorme stapel hernoemde bestanden zonder structuur. Ik zou beginnen met een normale scan op verwijderde bestanden in Disk Drill of R-Studio, en pas dieper gaan als dat nodig is.
Het belangrijkste is: stop met het gebruiken van de bronschijf. Als hij klikgeluiden maakt, koppel hem dan los. Blijf hem niet tien keer opnieuw scannen. Beter is om de schijf eerst te klonen en daarna van de kloon te herstellen. Dat heeft me ooit gered met een oude WD-schijf vol familiefoto’s.
Dit is trouwens een goed overzicht als je meer opties voor afbeeldingsherstel wilt:
beste software voor fotoherstel van verwijderde afbeeldingen en oude harde schijven
Korte versie:
Disk Drill voor de gemakkelijkste start.
R-Studio als de schijf er slecht aan toe lijkt.
Windows File Recovery als je iets gratis wilt en opdrachten niet erg vindt.
En herstel naar een andere schijf. Niet naar dezelfde. Mensen doen dit nog steeds en het verpest herstelpogingen.
Ik zou dit eigenlijk in twee situaties opsplitsen, want oude harde schijven zijn een heel ander beest dan SD-kaarten, ook al hebben @mikeappsreviewer en @sterrenkijker al veel van de gebruikelijke herstelopties behandeld.
Voor een verouderende harde schijf is mijn eerste keuze nog steeds Disk Drill, maar vooral omdat het eenvoudig scannen combineert met daadwerkelijk bruikbare fotovoorvertoning. Voor oude familiefoto’s is dat belangrijker dan mensen willen toegeven. De miniaturen zien vóór herstel bespaart enorm veel tijd en helpt je te voorkomen dat je een berg corrupte rommel terugzet. Als de map tijdens het verplaatsen gewoon is verwijderd, is Disk Drill meestal de minst irritante plek om te beginnen.
Waar ik het een beetje met allebei oneens ben: ik zou niet allerlei tools direct op de originele falende schijf blijven proberen als die oud is of kuren vertoont. Als de schijf traag is, de verbinding verbreekt of rare geluiden maakt, maak er dan eerst een kloon van met iets als HDDSuperClone of ddrescue. Dat zijn niet echt fotoherstelapps, maar bij stervende hardware kunnen ze belangrijker zijn dan de herstelsoftware zelf. Software kan alleen herstellen wat de schijf nog kan lezen.
Daarna zou ik kijken naar:
-
GetDataBack
Ouderwets, erg goed in het herstellen van verwijderde mappen van harde schijven, waarbij bestandsnamen en structuur beter behouden blijven dan bij sommige raw scanners. -
DMDE
Technischer, maar uitstekend als je het bestandssysteem wilt inspecteren en een verwijderde map wilt herstellen zonder een gigantische alles-in-één scan uit te voeren. Niet zo beginnersvriendelijk, trouwens. -
Disk Drill
Beste startpunt als je eenvoudige fotoherstelsoftware wilt voor verwijderde foto’s van een oude harde schijf.
Nog iets dat mensen overslaan: controleer of de “verloren” map niet in een willekeurige geneste map is terechtgekomen in plaats van verwijderd. Ik heb dat meer dan eens zien gebeuren tijdens rommelige bestandsoverdrachten.
Als je later ook met geheugenkaarten te maken hebt, is deze thread over hoe je foto’s kunt herstellen van een microSD-kaart die niet door je laptop wordt gedetecteerd de moeite waard.
Korte versie:
Eerst Disk Drill voor het makkelijkste herstel en de voorvertoning.
DMDE of GetDataBack als je meer controle wilt.
Eerst klonen als de schijf instabiel lijkt, omdat herhaalde scans een slechte situatie erger kunnen maken.