Min hårddisk slutade plötsligt fungera, och jag kan inte komma åt viktiga filer som foton, arbetsdokument och säkerhetskopior. Jag letar efter steg-för-steg-hjälp med dataåterställning från hårddisk så att jag inte gör saken värre eller förlorar allt för gott. Vad bör jag prova först, och när bör jag sluta och skaffa professionell hjälp med dataåterställning?
Jag skulle inte få panik än. Jag har haft enheter som sett helt körda ut och ändå kunnat plocka ut filer från dem senare. Det viktiga är vad du gör härnäst. Om enheten har förlorat data, sluta använda den direkt. Inga installationer. Inga stora nedladdningar. Flytta inte runt filer. När ny data väl hamnar på samma utrymme är dina gamla saker borta för gott.
Av det jag har sett brukar återställningsappar fungera bäst när problemet är något av detta:
- du raderade filer av misstag
- du tömde Papperskorgen
- enheten snabbformaterades
- en partition försvann
- filer försvann efter en frysning eller krasch
Det är en annan historia om enheten klickar, skrapar, piper eller försvinner från systemet slumpmässigt. Då skulle jag stanna där. Det är dåliga tecken. Programvara fixar inte ett trasigt läshuvud eller annan fysisk skada, och extra försök gör det ibland värre.
Om du vill ta den enkla vägen skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det en gång på en formaterad extern enhet och det var mycket enklare än PhotoRec. Upplägget är logiskt, det skannar raderade filer och skadade filsystem, och det fungerar med externa HDD:er och SSD:er. Förhandsgranskningsverktyget hjälpte mig att sortera ut de bra filerna från skräp innan jag återställde något. På Windows finns det en gratisgräns för återställning på 100 MB.
Så här skulle jag göra, steg för steg:
- Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den med saknade filer.
- Anslut den felande enheten.
- Starta appen och välj den påverkade enheten.
- Tryck på “Sök efter förlorad data.”
- Låt skanningen bli klar, även om det känns långsamt.
- Använd filtren eller sökfältet för att begränsa resultaten.
- Öppna förhandsvisningar först. Jag gör alltid detta så att jag inte återställer trasigt skräp.
- Välj det du vill ha tillbaka.
- Spara de återställda filerna på en annan enhet.
Det sista steget är viktigare än folk tror. Om du återställer filer tillbaka till samma enhet riskerar du att skriva över andra saknade filer som du ännu inte har återställt. Det lärde jag mig den hårda vägen för flera år sedan.
Innan du kör en lång skanning skulle jag också kontrollera de uppenbara ställena. Papperskorgen. OneDrive. Filhistorik i Windows. Time Machine på Mac. Jag har sett folk lägga en halv dag på att skanna en disk och sedan hitta mappen liggande i molnsynken hela tiden.
Om du vill ha andra alternativ är de här två värda att titta på:
- PhotoRec. Gratis, ful, effektiv. Filnamn kommer ofta tillbaka huller om buller, så det är jobbigt att sortera resultatet.
- UFS Explorer. Bättre om du vet vad du gör, särskilt med externa enheter och knepigare fall.
Om enheten inte upptäcks alls, eller om den fortsätter att låta illa, skulle jag inte fortsätta peta på den med återställningsverktyg. Då skulle jag skicka den till ett återställningslaboratorium. Gör det själv-programvara hjälper vid logisk förlust. Hårdvarufel är en helt annan röra.
Sluta använda disken först. Det är viktigare än någon app.
Om disken startar, visas i BIOS eller Diskhantering och inte klickar eller piper, börja med en första felsökning:
- Testa en ny kabel, en ny USB-port eller ett annat kabinett.
- Kontrollera om disken visas med rätt storlek i Diskhantering.
- Om den visas, kör inte CHKDSK ännu. Jag vet att folk rekommenderar det, men på ett skadat filsystem gör det ibland en dålig situation värre.
- Om filerna är viktiga, klona disken först med något som ddrescue eller HDDSuperClone. Arbeta från klonen, inte originalet.
- Efter kloningen, kör återställning på klonen.
Här håller jag delvis inte med @mikeappsreviewer. Att först skanna originaldisken är okej vid enkla raderingsfall, men om disken plötsligt slutade fungera skulle jag sätta avbildning först. Diskar som håller på att gå sönder blir ofta sämre av långa skanningar.
Vid logisk förlust är Disk Drill ett bra val eftersom det förhandsgranskar filer väl och hanterar skadade partitioner bättre än många billiga skräpverktyg. Återställ bara till en annan disk. Aldrig tillbaka till samma disk.
Om disken klickar, försvinner mitt under en skanning, rapporterar 0 byte eller blir varm snabbt, sluta med gör det själv. Dags för labb.
Den här tråden kan också hjälpa om ditt problem gäller raderade filer från en HDD:
steg-för-steg-guide för återställning av raderade filer från hårddisk
Om en enhet plötsligt slutade fungera skulle jag vara lite mer försiktig än det vanliga rådet att bara köra en skanning. @mikeappsreviewer har rätt i att man inte ska skriva något till den, och @yozora har rätt i att det är smartare att skapa en avbild först om disken kan vara på väg att gå sönder. Där jag håller med lite mindre är att folk ibland hoppar till professionella labb för snabbt när problemet bara är en dålig kabel, ett dött kabinett eller en korrupt partitionstabell.
Min ordning skulle vara:
- Stäng av den och sluta använda den.
- Prova en annan USB/SATA-kabel, port, strömförsörjning eller ett annat kabinett.
- Kontrollera BIOS och Diskhantering. Om den visar rätt storlek är det ett ganska bra tecken.
- Formatera den inte, initialisera den inte och kör inte CHKDSK än.
- Om datan är väldigt viktig, klona disken först.
- Skanna sedan klonen eller originalet bara om disken verkar stabil.
För programvarubaserad återställning är Disk Drill ett av de enklare alternativen eftersom filförhandsvisningen faktiskt är användbar och det hanterar många vanliga fall av logisk dataförlust utan att vara en total röra. Installera det bara på en annan enhet, skanna problemdisken, förhandsgranska vad som går att återställa och återställ filerna någon annanstans. Inte tillbaka till samma HDD. Det är där folk gör fel.
Om disken klickar, försvinner slumpmässigt, visar 0 byte eller blir galet långsam, stanna. På riktigt. Det är då gör-det-själv förvandlas till jaha, nu blev det värre.
Om du dessutom vill ha en bra översikt innan du rör något är denna recension av Disk Drill och genomgång av återställning från hårddisk en ganska bra snabb titt.
Jag håller med @yozora på en viktig punkt: om enheten kan vara på väg att gå sönder är att skapa en avbild först bättre än att skanna först. Men jag skulle invända lite mot tanken att varje konstigt fall betyder att det är dags för labb direkt. Förvånansvärt många döda enheter är bara dåliga USB-bryggkort, svag strömförsörjning eller en korrupt partitionspost.
Min version av ordningen:
- Stoppa alla skrivningar omedelbart.
- Börja med grunderna: byt kabel, port, hölje och strömadapter.
- Lyssna och observera: normal uppspinning = kanske möjligt att återställa själv, klickande/pipande = stoppa.
- Kontrollera SMART om det går att läsa med CrystalDiskInfo eller smartctl. Om hälsan ser dålig ut eller inte går att läsa, undvik plågsamma skanningar.
- Om den monteras instabilt, klona/skapa en avbild av den.
- Återställ från avbilden, inte från originalet.
En sak jag inte riktigt håller med @mikeappsreviewer om: en lång återställningsskanning är inte alltid bästa första steget när symptomet är plötsligt slutade fungera. Ibland räcker det till och med att bläddra i filträdet upprepade gånger för att pressa en svag enhet över gränsen.
Om problemet visar sig vara logiskt och inte mekaniskt är Disk Drill ett rimligt val efter att en avbild har skapats.
Fördelar med Disk Drill
- enkel förhandsvisning av återställningsbara filer
- bra för raderade filer, formaterade partitioner, förlorade partitioner
- renare gränssnitt än många återställningsverktyg
- fungerar bra för personer som inte vill hålla på med kommandoraden
Nackdelar med Disk Drill
- gratis återställning på Windows är begränsad
- djupa skanningar kan ta evigheter
- ingen magisk lösning för fysiskt skadade enheter
- avancerade användare kanske vill ha mer lågnivåkontroll
Jag skulle också ha alternativ i åtanke beroende på fallet: PhotoRec för rå filutvinning, R-Studio eller UFS Explorer för svårare jobb.
Och ja, @suenodelbosque har rätt om en sak som folk ignorerar: initiera, formatera eller kör inte reparationsverktyg bara för att Windows föreslår det. Den popup-rutan har ställt till det för många.