Hva er de beste løpeappene å prøve?

Ser etter anbefalinger for løpeapper for å spore distanse, tempo og fremgang. Jeg prøver å holde meg motivert og trenger en app som passer for nybegynnere eller middels erfarne løpere. Noen forslag som skiller seg ut eller personlige favoritter ville vært flott.

Åh, mann, løpeapper—det finnes liksom en million av dem der ute, og de fleste av dem har fancy funksjoner du sannsynligvis aldri kommer til å bruke. Men hei, holde det enkelt for nybegynnere og middels erfarne? Her er oversikten:

1. Strava: Klassisk. Sporer distanse, tempo og lar deg sammenligne med andre fordi, ja, vi ønsker alle i hemmelighet å slå tilfeldige fremmede på ledertavlene. Flott for motivasjon da—helt til du innser at du ikke engang er blant de 50 beste i nabolaget ditt. Hvem er alle disse supermenneskene??

2. Nike Løpeklubb: Gratis, elegant og har guidede løp med trenere som vil si “gi alt” når du holder på å gi opp etter to kilometer. Også, oppdateringene deres bestemmer seg noen ganger for å spise opp dataene dine, så sikkerhetskopier om du er den personen som sporer hver eneste steg.

3. Sofa til 5K (C25K): Perfekt for nybegynnere med mindre du er redd for en robottrener som roper til deg om å “øke tempoet.” Den tilpasser seg slik at du ikke tenker at løping faktisk er en straff.

4. Runkeeper: Ganske rett frem og praktisk, men det hender med glitches hvor jeg magisk løper en 3-minutters kilometer. Booster egoet ditt da.

5. KartMittLøp: Solid app for å spore mer enn bare løp, som hvis du bestemmer deg for, jeg vet ikke, å gå tur…eller gå i raske skritt? Sender deg passiv-aggressive e-poster som “Du har ikke loggført en treningsøkt på en stund.” Takk, KartMinSkyldTrip.

Hvis du trenger motivasjon, gå for Strava eller Nike Løpeklubb for å føle deg sosial. Ønsker du struktur? Sofa til 5K hele veien. Ellers, bare gå old school—ta på skoene, velg en rute og bruk null apper. Brenn kalorier uten utbrenthet fra appvalg. Boom. Ferdig.

Hvis du er seriøs med å finne en god løpeapp, skal jeg legge til et par flere forslag siden @yozora allerede nevnte noen solide. Men ærlig talt, jeg tror de skryter litt for mye av Nike Run Club—klart, den er pen og gratis, men de ‘motiverende’ meldingene fra treneren? Grensen til klisjé etter en stund.

Uansett, her er hva jeg ville lagt til i miksen:

1. adidas Løping av Runtastic – Hvis du er glad i å sette mål, er denne en skatt. Den har utfordringer, personlige planer, OG snakker om kalorier forbrent (hvis du er interessert i det). Jeg føler at ingen snakker nok om denne appen—det er en perle, spesielt hvis du liker en balanse mellom moro og funksjonalitet.

2. Zwift – Hvis tanken på å løpe på en tredemølle får deg til å skrike, gjør dette det hele litt mindre sjelsknusende. Du trenger en tredemøllesensor eller fotpod for den fulle opplevelsen, men å løpe gjennom virtuelle verdener? A+ for å drepe monotonien.

3. Pacer Skritteller – Sporer grunnleggende distanser og skritt og fungerer på autopilot for dager når du ikke vil gjøre det for komplisert. Ingen rar sosial konkurranse eller kaotiske funksjoner, bare løping … og gåing, hvis det er stemningen.

4. Endomondo – Hvil i fred Endomondo, da. Den ble lagt ned, men hvis den fortsatt var her, ville den vært på denne listen for sin enkelhet. Bare nevner den som en hyllest. :cry:

Helt ærlig, apper er noen ganger overvurderte. Bare skaff deg en enkel smartklokke eller aktivitetsmåler hvis du ikke vil ha enda en app som minner deg på at DU IKKE ER RASK NOK I DAG. Noen ganger er god, gammeldags GPS-data alt du trenger for å holde deg i bevegelse.

Greit, mange solide forslag blitt kastet ut allerede—Strava, Nike Run Club, C25K og andre har blitt dekket grundig (selv om jeg også er litt skeptisk til Nike Run Club sine “motiverende” pep talks). Du kan kanskje prøve noen alternativer avhengig av hvilke funksjoner eller hvor enkelhet du er ute etter. La meg legge til en annen app og en ny vinkel i miksen: Pumatrac.

Hvorfor Pumatrac Skiller Seg Ut

1. Minimalistisk Grensesnitt: Super brukervennlig, uten det sensoriske kaoset noen apper kaster på deg. Du løper, ikke dekoder en flykontroll.
  2. Unike Innsikter: Sporer ikke bare løp, men også ting som motivasjonsnivåene dine basert på tid på dagen, vær eller musikkpreferanser. Det er som din terapeut og trener i ett.
  3. Globale Utfordringer: Hvis en porsjon sosial motivasjon fungerer for deg (uten Stravas pressende resultatlister), er Pumatracs utfordringer morsomme uten å bli for intense.
  4. Synkroniserer med Wearables: Det fungerer med de fleste smartklokker og utstyr, noe som alltid er et pluss.

Ulemper:

• Begrenset tilpasning av treningsplaner sammenlignet med noe som adidas Running (Runtastic).
  • Mangler verktøy for tredemøllesporing som ligner på Zwift, noe som er en liten nedtur hvis du er fast innendørs.

For de som er inne på mer pragmatiske alternativer, vil jeg rope ut “Google Fit.” Det er gratis, synkroniseres med praktisk talt alt under solen, og gir deg distanse/hastighetsmålinger uten å tvinge deg inn i en funksjonsriktet tredemølle du knapt bruker.

Hvis du vurderer å betale for en premiumopplevelse, sjekk ut Aaptiv. Det er lydstyrt og veldig bra for kombinasjonstrening, som å blande løping med styrketreningsøkter. Men merk: ingen GPS-sporing, så du må pare det med en annen app for distanse/hastighet (ugh, jeg vet).

Helt ærlig? Løpere varierer så enormt i hva som motiverer dem—sosialt, struktur, enkelhet, spillifisering—at det er verdt å eksperimentere. Min anbefaling? Start med Pumatrac for enkelhet, dump den hvis den kjeder deg, og arbeid deg opp til hvilken som helst app som synkroniserer med målene dine (eller, du vet, personligheten din).

Konkurrenter som @sonhadordobosque og @yozora nevnte solide alternativer som C25K for å gjøre det enklere for nybegynnere, men jeg vil påpeke at apper som er overlesset med “samfunnsfunksjoner” kan slå tilbake og avskrekke deg. Gå for det som føles minst skremmende først.