Hva er det beste verktøyet for gjenoppretting av HFS-data?

Min Mac HFS-stasjon vil plutselig ikke monteres etter et krasj, og Diskverktøy kan ikke reparere den. Jeg må gjenopprette viktige filer uten å gjøre skaden verre. Hvilken programvare for HFS-datagjenoppretting er trygg og pålitelig i denne situasjonen?

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke den HFS-disken med en gang. Ikke kopier noe til den, ikke formater den på nytt, og ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy bare for å se hva som skjer. Slettede eller formaterte filer kan fortsatt ligge på disken, men nye data kan overskrive dem.

Raske sjekker først: se i Papirkurv hvis dette var en vanlig sletting, og sjekk Time Machine hvis du hadde sikkerhetskopier slått på. Hvis det ikke hjelper, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare.

Jeg brukte Disk Drill på en gammel ekstern Mac-disk etter at jeg ved et uhell slettet en haug med filer. Det håndterte HFS/HFS+ godt, og prosessen var ikke vanskelig å følge:

1. Installer Disk Drill.
  2. Velg HFS/HFS+-disken.
  3. Klikk på Søk etter tapte data.
  4. For en ekstern disk, la den stå på Universal Scan slik at den kan prøve alle tilgjengelige gjenopprettingsmetoder.
  5. Når skanningen er ferdig, åpner du Se gjennom funne elementer.
  6. Forhåndsvis alt som er viktig før du gjenoppretter det.
  7. Velg filene du vil ha, og klikk på Gjenopprett.
  8. Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke tilbake på den samme HFS-disken.

Hvis disken ble formatert, kan det fortsatt være mulig å gjenopprette dataene. En hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringene, ikke nødvendigvis hver bit av de faktiske fildataene med en gang. Haken er at jo mer du skriver til disken etterpå, desto dårligere blir sjansene dine.

For en ekstern harddisk som oppfører seg ustabilt, ville jeg vært mer forsiktig. Hvis den kobler fra, gir lesefeil eller virker inkonsekvent, lag først et diskbilde hvis gjenopprettingsverktøyet ditt støtter det. Deretter skanner du bildet i stedet for å belaste den fysiske disken om og om igjen.

På et tidspunkt slutter gjør-det-selv-gjenoppretting å være det smarte valget. Hvis disken ikke vises i Diskverktøy, lager klikkelyder eller skrapelyder, mister tilkoblingen hele tiden, eller skanningen ikke kan fullføres på grunn av alvorlige lesefeil, ville jeg sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Programvare kan hjelpe med slettede filer og noen formateringssituasjoner, men den vil ikke reparere en disk som er i fysisk ferd med å svikte.

Den skjulte ulempen med HFS-gjenoppretting er at en vellykket skanning fortsatt kan gi deg en rotete haug med filer med manglende navn eller mapper, spesielt hvis katalogen er skadet. Så jeg ville ikke vurdert det beste verktøyet kun ut fra hvor mange filer det finner. Jeg ville brukt noe som Disk Drill først etter å ha klonet eller laget et image av disken hvis disken virker ustabil, og deretter gjenopprettet til en separat disk og kontrollert noen forhåndsvisninger før jeg betaler eller går videre med en stor gjenoppretting. Hvis filene er forretningskritiske og disken hadde et alvorlig krasj i stedet for bare katalogkorrupsjon, hopp over reparasjonsforsøkene og gå til et laboratorium. Programvare er greit for logisk HFS-skade, men det kan få en døende disk til å bruke sine siste timer på feil arbeid.

Om HFS-volumet var kryptert, er viktig, fordi gjenopprettingsprogramvare er mye mindre nyttig hvis den bare kan se låste eller forvrengte data. Jeg ville først sjekket om den fysiske disken fortsatt vises i Disk Utility/System Information, deretter lage et diskbilde og skanne det. Disk Drill er et rimelig valg med enkelt GUI for HFS/HFS+ hvis du gjenoppretter til en annen disk, men ikke bruk reparasjons- eller tilbakeskrivingsfunksjoner i noen app på originalen. Hvis mappestrukturen er det viktigste for deg, forhåndsvis det gjenopprettede treet før du betaler, fordi rå filutskjæring kan finne mengder av filer og likevel miste navn og mapper.