Leder du efter anbefalinger til løbeapps til at spore distance, tempo og fremskridt. Jeg forsøger at holde motivationen oppe og har brug for en app, der passer til begyndere eller mellemniveau løbere. Nogle forslag, der skiller sig ud, eller personlige favoritter ville være fantastiske.
Åh mand, løbe-apps – der er ligesom en million af dem derude, og de fleste af dem har smarte funktioner, som du sandsynligvis aldrig kommer til at bruge. Men hey, hold det simpelt for begyndere og øvede? Her er oversigten:
-
Strava: Klassisk. Tæller afstand, tempo og lader dig sammenligne med andre, fordi vi jo alle hemmeligt ønsker at knuse tilfældige fremmede på ranglisterne. Fantastisk til motivation—indtil du opdager, at du ikke engang er i top 50 i dit nabolag. Hvem er alle disse supermennesker??
-
Nike Run Klub: Gratis, stilfuld og har guidede løbeture med trænere, der fortæller dig at “grave dybt,” når du dør indvendigt på kilometer to. Deres opdateringer beslutter sig nogle gange for at spise dine data, så lav backup på tingene, hvis du er den person, der tracker hvert eneste skridt.
-
Sofa til 5K (C25K): Perfekt til begyndere, medmindre du er bange for, at en robottræner råber af dig for at “sætte tempoet op.” Den introducerer dig langsomt, så du ikke mener, at løb er en reel straf.
-
Runkeeper: Ret ligetil og praktisk, men har lejlighedsvise fejl, hvor jeg magisk løber en 3-minutters mil. Booster dog din selvtillid.
-
KortMitLøb: Robust app til at tracke mere end bare løb, som hvis du beslutter dig for, jeg ved det ikke, at vandre…eller gå hurtigt? Sender dig passiv-aggressive e-mails som “Du har ikke logget en træning i et stykke tid.” Tak, KortMitSkyldTrip.
Hvis du har brug for motivation, så vælg Strava eller Nike Run Club for at føle dig social. Ønsker du struktur? C25K hele vejen. Ellers, gå old school—snør dine sko, vælg en rute, og brug nul apps. Forbrænd kalorier uden at blive udbrændt af app-muligheder. Boom. Færdig.
Hvis du virkelig mener det med at finde en god løbe-app, vil jeg komme med et par flere forslag, da @yozora allerede har nævnt nogle solide. Men ærligt talt, jeg synes, de overdriver lidt med Nike Run Club—jo, den er smuk og gratis, men de der ‘motiverende’ coach-beskeder? Grænsende til kliché efter et stykke tid.
Under alle omstændigheder, her er hvad jeg vil tilføje til listen:
-
adidas Running by Runtastic – Hvis du er til målopsætning, er denne en sikker vinder. Den har udfordringer, personlige planer, OG nævner forbrændte kalorier (hvis det interesserer dig). Jeg føler, at ingen taler nok om denne app—den er en skjult perle, især hvis du kan lide en balance mellem sjov og funktionalitet.
-
Zwift – Hvis tanken om at løbe på et løbebånd får dig til at skrige, gør denne det mindre sjælsødelæggende. Du vil have brug for en løbebåndssensor eller fodpod for den fulde oplevelse, men at løbe gennem virtuelle verdener? A+ for at dræbe monotonien.
-
Pacer Pedometer – Tracker grundlæggende distancer og skridt og fungerer på autopilot til de dage, hvor du ikke vil gøre det kompliceret. Ingen mærkelige sociale konkurrenceelementer eller kaotiske funktioner, bare løb…og gå, hvis det er stemningen.
-
Endomondo – RIP Endomondo, dog. Den blev lukket ned, men hvis den stadig fandtes, ville den have været på denne liste for sin enkelhed. Bare nævner det som en hyldest.
For alvor, apps er nogle gange overvurderede. Tag bare en basal smartwatch eller fitness-tracker, hvis du ikke vil have endnu en app, der minder dig om, at DU ER IKKE HURTIG NOK I DAG. Nogle gange er gode gamle GPS-data alt, hvad du behøver for at blive ved med at bevæge dig.
Okay, masser af solide forslag blevet nævnt allerede—Strava, Nike Run Club, C25K og andre er blevet dækket grundigt (selvom jeg også kigger skævt til Nike Run Club’s ‘inspirerende’ pep talks). Du kunne overveje nogle alternativer afhængigt af de funktioner eller den enkelhed, du søger. Lad mig kaste en anden app og vinkel ind i blandingen: Pumatrac.
Hvorfor Pumatrac skiller sig ud
- Minimalistisk interface: Super brugervenlig, uden den sensoriske overbelastning nogle apps udsætter dig for. Du løber jo, ikke dekoder et fly-dashboard.
- Unikke indsigter: Tracker ikke kun løbeture, men også ting som dit motivationsniveau i forhold til tid på dagen, vejr eller musikpræferencer. Det er som din terapeut og coach i ét.
- Globale udfordringer: Hvis en anelse social motivation virker for dig (uden Stravas ledertavlers pres), er Pumatracs udfordringer sjove uden at blive nådesløse.
- Synkroniserer med wearables: Fungerer med de fleste smartwatches og udstyr, hvilket altid er et plus.
Ulemper:
- Begrænset tilpasning af træningsplaner sammenlignet med noget som adidas Running (Runtastic).
- Mangler værktøjer til løbebåndstracking som Zwift, hvilket er en lille nedtur, hvis du sidder fast indendørs.
For dem, der går efter mere pragmatiske muligheder, vil jeg nævne ‘Google Fit.’ Det er gratis, synkroniserer med stort set alt under solen og giver dig distance-/tempo-målinger uden at overvælde dig med funktioner, du næppe bruger.
Hvis du hælder til at betale for en premiumoplevelse, så tjek Aaptiv. Det er lydbaseret guidance og virkelig godt til kombinationstræning som at mikse løb med styrketræning. Men bemærk: Ingen GPS-tracking, så du bliver nødt til at parre det med en anden app for distance/tempo (jeg ved det, det er lidt irriterende).
Helt ærligt? Løbere varierer så meget i, hvad der motiverer dem—socialt, struktur, enkelhed, gamification—at det er værd at eksperimentere. Mit forslag? Start med Pumatrac for enkelhedens skyld, drop den hvis det keder dig, og arbejd dig frem til den app, der passer til dine mål (eller, du ved, din personlighed).
Konkurrenter som @sonhadordobosque og @yozora nævnte gode muligheder som C25K for at gøre begyndere trygge, men jeg vil argumentere for, at apps overfyldt med ‘fællesskabsfunktioner’ kan slå tilbage og demotivere dig. Gå efter noget, der føles ikke-intimiderende først.