Mit Mac HFS-drev vil pludselig ikke montere efter et nedbrud, og Diskværktøj kan ikke reparere det. Jeg har brug for at gendanne vigtige filer uden at gøre skaden værre. Hvilken HFS-datagendannelsessoftware er sikker og pålidelig i denne situation?
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge det HFS-drev med det samme. Kopiér ikke noget til det, formater det ikke igen, og kør ikke tilfældige reparationsværktøjer bare for at se, hvad der sker. Slettede eller formaterede filer kan stadig ligge på drevet, men nye data kan overskrive dem.
Hurtige tjek først: kig i Papirkurv, hvis det var en almindelig sletning, og tjek Time Machine, hvis du havde sikkerhedskopiering slået til. Hvis det ikke hjælper, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware.
Jeg brugte Disk Drill til et gammelt eksternt Mac-drev efter ved en fejl at have slettet en masse filer. Det håndterede HFS/HFS+ godt, og processen var ikke svær at følge:
- Installer Disk Drill.
- Vælg HFS/HFS+-drevet.
- Klik på Søg efter mistede data.
- For et eksternt drev skal du lade det stå på Universal Scan, så det kan prøve alle tilgængelige gendannelsesmetoder.
- Når scanningen er færdig, skal du åbne Gennemse fundne elementer.
- Forhåndsvis alt vigtigt, før du gendanner det.
- Vælg de filer, du vil have, og klik på Gendan.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke tilbage på det samme HFS-drev.
Hvis drevet blev formateret, kan det stadig muligvis gendannes. En hurtig formatering sletter normalt filsystemets poster, ikke nødvendigvis alle dele af de faktiske fildata med det samme. Ulempen er, at jo mere du skriver til drevet bagefter, desto dårligere bliver dine chancer.
For en ekstern harddisk, der opfører sig ustabilt, ville jeg være mere forsigtig. Hvis den afbryder forbindelsen, giver læsefejl eller virker inkonsekvent, så lav først et diskimage, hvis dit gendannelsesværktøj understøtter det. Scan derefter imaget i stedet for at belaste det fysiske drev igen og igen.
På et tidspunkt er gør-det-selv-gendannelse ikke længere det kloge valg. Hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, laver klikkende eller slibende lyde, mister forbindelsen konstant, eller scanningen ikke kan fuldføres på grund af læsefejl, ville jeg kigge på en professionel gendannelsesservice. Software kan hjælpe med slettede filer og nogle formateringstilfælde, men det løser ikke et drev, der er ved at fejle fysisk.
Den skjulte ulempe ved HFS-gendannelse er, at en “vellykket” scanning stadig kan give dig en rodet bunke filer med manglende navne eller mapper, især hvis kataloget er beskadiget. Så jeg ville ikke kun vurdere det bedste værktøj ud fra, hvor mange filer det finder. Jeg ville bruge noget som Disk Drill først efter at have klonet/oprettet et image af drevet, hvis disken virker ustabil, og derefter gendanne til en separat disk og kontrollere forhåndsvisninger stikprøvevis, før jeg betaler eller forpligter mig til en stor gendannelse. Hvis filerne er forretningskritiske, og drevet havde et alvorligt nedbrud frem for blot katalogkorruption, så spring reparationsforsøgene over og gå til et laboratorium. Software er fint til logisk HFS-skade, men det kan få et døende drev til at bruge sine sidste timer på det forkerte arbejde.
Om HFS-diskenheden var krypteret, har betydning, fordi gendannelsessoftware er meget mindre nyttig, hvis den kun kan se låste eller uforståelige data. Jeg ville først tjekke, om den fysiske disk stadig vises i Diskværktøj/Systemoplysninger, og derefter lave et image og scanne det. Disk Drill er et fornuftigt let GUI-valg til HFS/HFS+, hvis du gendanner til en anden disk, men brug ikke nogen apps reparations-/tilbageskrivningsfunktioner på originalen. Hvis mappestrukturen er det vigtigste for dig, så forhåndsvis det gendannede træ, før du betaler, fordi rå filudskæring kan finde masser af filer og alligevel miste navne og mapper.