Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer, og nå prøver jeg å finne ut hva som er de tryggeste første stegene for gjenoppretting av videoer fra SD-kort. Jeg har ikke brukt kortet særlig mye siden det skjedde fordi jeg er redd for å overskrive de slettede filene. Hva bør jeg gjøre først, og hvilke gjenopprettingsmetoder eller verktøy fungerer faktisk for å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort?
Jeg kjenner denne. Du sletter et klipp, eller kortet gir en feil, og magen synker. Jeg har opplevd at det skjedde med opptak jeg trengte, og det første grepet er kjedelig, men viktig. Slutt å røre kortet.
Slettet video ligger ofte fortsatt der. Filoppføringen blir fjernet, men videodataene blir som regel værende på kortet til noe annet skriver over dem. Så sjansene dine avhenger mye av hva som skjedde etter slettingen.
Dette ville jeg gjort:
1. Slutt å bruke SD-kortet med en gang
Dette betyr mer enn noe annet.
Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke kopier noe over på det. Ikke formater det fordi Windows maser om det. Ta kortet ut og la det være i fred til du er klar til å skanne det.
2. Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser kortet
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, må du forsikre deg om at kortet i det hele tatt vises.
- Prøv en annen kortleser.
- Prøv en annen USB-port.
- Hvis du har en annen PC, test der også.
- På Windows åpner du Diskbehandling og ser om kortet vises.
Hvis Windows sier at kortet er RAW eller ber om å formatere det, ikke gjør det ennå. Gjenopprettingsprogramvare kan fortsatt lese kort i den tilstanden ganske ofte. Hvis kortet ikke vises noe sted, ville jeg begynt å tenke maskinvareproblem, ikke enkel sletting.
3. Skann det med gjenopprettingsprogramvare
Jeg har hatt ganske grei suksess med Disk Drill for videofiler.
Det støtter en lang liste med formater, og den kamerafokuserte gjenopprettingsmodusen hjelper med opptak som er delt opp i biter, noe som skjer mye med actionkameraer, droner og noen speilløse kameraer. Ting fra GoPro, DJI, Sony og lignende utstyr passer ofte inn i dette rotet.
På Windows gjenoppretter gratisversjonen opptil 100 MB. For store videofiler går den grensen fort, men skanning og forhåndsvisning forteller deg fortsatt om klippet er der før du bruker penger.
En annen som folk ofte nevner er PhotoRec. Det er gratis, og det fungerer oftere enn det enkle grensesnittet tilsier. Ulempen, etter min erfaring, er at filnavn og mappestruktur som regel kommer tilbake rotete eller mangler.
4. Gjenopprett videoen til en annen disk
Den vanlige flyten ser slik ut:
- Sett SD-kortet i en kortleser.
- Kjør en full skanning eller dybdeskanning.
- Begrens resultatene til videofiler.
- Forhåndsvis det som ser riktig ut.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen ekstern disk.
Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme SD-kortet. Det er sånn folk sletter den delen de prøvde å redde. Jeg gjorde dette én gang for mange år siden. Dårlig dag.
5. Hvis den gjenopprettede filen ikke vil spille av
Denne delen snubler folk i. Gjenopprettingen lykkes, men filen ser død ut.
Det første jeg ville prøvd er VLC Media Player. VLC åpner noen ganger skadet video som andre spillere nekter å røre.
Hvis VLC mislykkes, er videoreparasjonsverktøy verdt et forsøk. Noen av dem bygger opp filen på nytt ved å bruke en ren prøvefil tatt opp med samme kamera og de samme innstillingene. Det høres rart ut, men jeg har sett det hjelpe med ødelagte MP4-filer.
Og ja, ignorer alle formateringsmeldinger til du er ferdig med gjenopprettingen. Formatering er for senere.
Hvis du vil ha kortversjonen, her er den. Slutt å bruke kortet, bekreft at datamaskinen oppdager det, skann det med et gjenopprettingsverktøy, og lagre alt som blir gjenopprettet et annet sted. Tid betyr noe. Hver ekstra skriving senker sjansene dine.
Først bør du lage et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet før du kjører gjenoppretting på det. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer der. Det er vanlig å skanne det originale kortet først, men hvis kortet har svake sektorer eller en ustabil kontroller, er hver ekstra lesing en risiko. En bildefil på PC-en din gir deg én stabil kopi å jobbe fra.
Bruk noe som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd hvis du kan det. Lagre avbildningen på datamaskinens interne disk, ikke tilbake på kortet. Pek deretter Disk Drill eller PhotoRec mot avbildningen, ikke selve kortet. Det holder kilden urørt.
Hvis videoene ble slettet under en flytting, sjekk også målenheten. Mange overser dette. Windows kopierer noen ganger deler av filen før slettingen skjedde, så du kan ha delvise eller komplette klipp i målmappen, midlertidige mapper eller papirkurven på datamaskinen.
Hvis dette også kom fra en telefon- eller kameraapp, se etter skjulte mapper som DCIM, LOST.DIR eller appens cache-mapper før gjenoppretting. Jeg har sett MP4-filer fortsatt ligge der med rare navn.
For en trinnvis video er denne guiden til gjenoppretting av slettede opptak fra SD-kort enklere å følge enn de fleste.
Kortversjon:
- Aktiver skrivebeskyttelse på kortet hvis det har en låsebryter.
- Lag en avbildning av hele kortet.
- Sjekk målstasjonen for kopierte filer som kan være igjen.
- Skann avbildningen med Disk Drill.
- Lagre gjenopprettede videoer på en annen stasjon.
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, stopp. Det tyder mer på maskinvarefeil enn enkel sletting.
Jeg ville legge til én ting før du gjør det @mikeappsreviewer og @boswandelaar foreslo: sjekk om «flyttingen» faktisk fullførte en kopiering et sted. Folk går rett til gjenoppretting fra SD-kort, men noen ganger ligger videoene allerede på datamaskinen i en halvglemt mappe, importmappe, midlertidig cache eller til og med papirkurven. Jeg har sett det mer enn én gang.
Etter det ville min rekkefølge vært:
- Legg kortet til side og ikke monter det i kameraet igjen.
- Hvis mulig, bruk en kortleser som ikke automatisk retter feil. Windows elsker å være hjelpsom, og det er det vanligvis ikke.
- Se i Hendelsesliste eller Diskbehandling bare for å sjekke om kortet gir I/O-feil. Det forteller deg om dette er sletting eller mulig kortfeil.
- Hvis kortet leses normalt, bruk Disk Drill til å skanne etter slettede videoer. Jeg er litt uenig i rådet om å alltid lage et image først, fordi hvis kortet virker helt stabilt, kan en rask skrivebeskyttet skanning være raskere og nok ved enkel utilsiktet sletting. Hvis det oppfører seg merkelig, så ja, lag et image først.
- Gjenopprett filer til PC-en din, aldri tilbake til SD-kortet.
Sjekk også filstørrelsene i resultatene. For videogjenoppretting er en funnet MP4 på 12 KB i praksis søppel, mens en som matcher forventet størrelse er verdt å prøve.
Hvis du vil ha flere tips om gjenoppretting av videoer fra SD-kort for slettede kameraopptak, dekker den tråden også noen virkelige tilfeller.
En ting jeg ville gjort før jeg rører gjenopprettingsprogramvare: noter kameraet/appen som opprettet videoene og det eksakte filsystemet på kortet hvis du vet det. Det er viktig fordi noen kameraer deler opptak i sidecar-filer eller databaseoppføringer, og å gjenopprette bare MP4/MOV-delen kan gjøre at du får klipp som finnes, men som ikke blir indeksert riktig. Så jeg er litt uenig i «bare skann og gjenopprett»-flyten hvis dette kommer fra et dashkamera, en drone eller et actionkamera.
Min rekkefølge ville vært:
- Ikke la Windows «reparere» kortet hvis du blir bedt om det.
- Sjekk mål-PC-en først for kopierte fragmenter, nylige importer, videoredigeringsbuffer og skjulte mapper. @espritlibre hadde rett i å påpeke det.
- Identifiser kildetypen for enheten. GoPro, DJI, dashkameraer, Android-telefoner og Canon/Sony-kameraer lagrer alle opptak litt forskjellig.
- Hvis kortet er stabilt, er det greit enten å lage et image eller å skanne. Jeg står nærmere @mikeappsreviewer her enn den strenge «alltid lag image først»-leiren til @boswandelaar, men bare hvis kortet leses rent uten frakoblinger.
- Gjenopprett bare til en annen disk.
Om Disk Drill:
Fordeler
- Enkel forhåndsvisning
- Bra for vanlige videoformater
- Renere grensesnitt enn PhotoRec
- Nyttig hvis du vil filtrere resultater raskt
Ulemper
- Gratis grense for gjenoppretting på Windows er svært liten for video
- Dypskanninger kan returnere mange omdøpte filer
- Ingen magi hvis kortet har kontrollerfeil eller overskrevne sektorer
Hvis gjenopprettede videoer ikke kan spilles av, prøv å sjekke om filen har riktig kodek/container før du antar at den er død. Noen ganger er innholdet der, men headeren er skadet. I så fall lyktes gjenopprettingen halvveis, og reparasjon er neste steg, ikke enda en gjenopprettingsrunde.