iPhone ineens traag zonder reden - nog iemand?

Mijn iPhone is ineens erg traag geworden. Apps doen er eeuwig over om te openen, scrollen voelt haperig aan en zelfs eenvoudige taken lopen vertraging op. Ik heb niets groots veranderd, dus ik probeer uit te zoeken wat plotselinge vertragingen op de iPhone kan veroorzaken en hoe ik het prestatieprobleem snel kan oplossen.

Als je de afgelopen dag of twee naar iOS 26 bent overgestapt, zou ik nog niet in paniek raken. Meteen na een grote update begint de telefoon een hoop achtergrondtaken af te werken. Die van mij deed een herindexering van foto’s, het opnieuw opbouwen van app-databases en een systeemopruiming. In die periode voelde zelfs klein spul niet goed aan. Typen haperde. Wisselen tussen apps leek traag. De telefoon werd warmer dan normaal.

Wat hielp, was saai simpel. Ik liet hem aan de lader, verbonden met wifi, en liet hem een paar nachten met rust. Op mijn telefoon werd het na ongeveer drie dagen beter.

Als je al voorbij een week bent en het nog steeds zwaar aanvoelt, dan zou ik andere oorzaken gaan controleren.

Controleer eerst de vrije opslagruimte

Dit deel wordt vaak gemist. Mensen zoeken naar de melding ‘Opslag vol’, zien die niet en gaan ervan uit dat alles prima is. iOS werkt beter als je een aardig deel van de opslag vrij houdt, ongeveer 10 tot 20 procent van de totale capaciteit van de telefoon. Als je daaronder komt, heeft het systeem minder ruimte voor tijdelijke bestanden, app-startgegevens, caches en alle rommel die het nodig heeft om snel te blijven.

Het resultaat ziet er bekend uit. Apps haperen. Scrollen stottert. Willekeurige crashes duiken op. De telefoon voelt moe aan.

Foto’s en video’s zijn meestal de hoofdreden. Dat met de hand opruimen is ellendig. Ik gebruikte Clever Cleaner omdat het veel van het vervelende werk wegnam. Het tabblad Similars groepeerde die bijna dubbele foto’s waarvan ik vergeten was dat ik ze überhaupt had gemaakt. Het tabblad Heavies sorteerde media van grootste bestand naar beneden, dus ik vond snel een paar gigantische 4K-clips en oude schermopnames. Het liet ook bestandsgroottes voor screenshots zien voordat ik ze verwijderde. Op mijn telefoon hielp het verwijderen van een paar GB meer tegen de vertraging dan ik had verwacht. Er werd niets van het apparaat verstuurd, wat ik prettig vond.

Kijk naar de batterijconditie

Dit is belangrijker dan sommige mensen denken. Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, gaat iOS de prestaties agressiever beheren om uitschakelingen te voorkomen. Vertaling, de CPU wordt afgeremd.

Ik zag dit bij een oudere iPhone en het voelde als twee verschillende apparaten voor en na het vervangen van de batterij. Als je batterij versleten is, doet die vervangen vaak meer dan een uur lang instellingen aanpassen.

Dingen die het proberen waard zijn, op volgorde

1. Werk je apps bij

Open de App Store en voer Werk alles bij uit. Na een grote iOS-release gedragen sommige apps zich slecht totdat hun eigen update beschikbaar is. Ik heb meegemaakt dat één verouderde app de hele telefoon trager liet aanvoelen.

2. Verminder Ververs op achtergrond

Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Zet het uit voor apps die niet de hele dag door hoeven te verversen. Nieuwsapps, winkelapps, willekeurige rommel, makkelijke keuzes. Dit gaf mijn telefoon wat meer ademruimte.

3. Schakel Verminder beweging in

Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en schakel daarna Verminder beweging in. Op oudere telefoons voelt de interface hierdoor soepeler aan omdat sommige overgangseffecten verdwijnen. Je verliest wat visuele flair. Dat maakte mij niet uit.

4. Controleer Energiebesparingsmodus

Als je Energiebesparingsmodus altijd aan laat staan, zet hem uit en test opnieuw. Het bespaart batterij door prestaties terug te schroeven. Handig als je het nodig hebt. Niet handig als je vergeten bent dat het al drie dagen aan staat, wat ik heb gedaan. twee keer.

5. Herstart de telefoon

Niet glamoureus, werkt nog steeds. Ik herstart die van mij ongeveer elke week. Het wist tijdelijke rommel en geeft het geheugen een schone start. Kleine oplossing, maar ik merkte na verloop van tijd minder geleidelijke vertraging.

Als hij daarna nog steeds traag is

Probeer Stel alle instellingen opnieuw in.

Het pad is Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in.

Hiermee worden je apps of foto’s niet gewist. Het zet dingen zoals netwerkinstellingen, beeldscherminstellingen, machtigingen en andere systeemvoorkeuren terug. Na grote updates lijkt één vreemde instelling of een beschadigd configuratiebestand de boel af en toe te vertragen. Ik zou dit doen vóór iets drastischers.

Als de telefoon na een volle week nog steeds traag is, met genoeg vrije opslag, een gezonde batterij, bijgewerkte apps en een reset van de instellingen, dan zou ik gaan denken dat het probleem samenhangt met de leeftijd van het apparaat of met een bug in de iOS-build zelf.

Ik heb dit zien gebeuren zonder dat er een update bij betrokken was, dus ik zou kijken naar één ding waar @mikeappsreviewer niet veel op inging: oververhitting en één slecht app-proces.

Open Instellingen, Batterij en controleer vervolgens het batterijverbruik per app van de afgelopen 24 uur. Als één app enorm veel achtergrondtijd laat zien, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. Ik heb Instagram en Kaarten dit zien doen na een foutieve update. De telefoon voelde in het hele systeem traag aan totdat ik de app verwijderde die het verbruik veroorzaakte.

Controleer ook of de telefoon warm is wanneer hij niets doet. Als dat zo is, zit er iets vast. iPhones knijpen de prestaties flink af zodra de temperatuur stijgt. De helderheid daalt, scrollen hapert, apps openen langzaam. Schakel locatietoegang uit voor apps die je niet de hele tijd nodig hebt. Instellingen, Privacy en beveiliging, Locatievoorzieningen. Zet de meeste dingen op Tijdens gebruik. Fitness-, weer-, maaltijd- en winkelapps pollen graag op de achtergrond.

Nog één ding: wis Safari-websitedata. Instellingen, Safari, Wis geschiedenis en websitedata. Als Safari of webweergaven in apps vastlopen, helpt dit meer dan mensen denken.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om te lang te wachten. Als je telefoon in één dag van prima naar verschrikkelijk ging, zou ik nu problemen oplossen en er niet een week mee blijven zitten.

Als opslag een deel van het probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard om snel dubbele foto’s en grote video’s op te ruimen. Ik vond deze review ook nuttig om te controleren wat het op iPhone doet, bekijk hoe Fossbytes Clever Cleaner op iPhone heeft getest.

Als niets hiervan iets verandert, maak dan een back-up van de telefoon en voer een schone herinstallatie van iOS uit. Vervelend, ja. Maar het lost vreemde vertragingen vaker op dan mensen willen toegeven.