iPhone ineens traag zonder reden - nog iemand?

Plotselinge vertraging zonder duidelijke reden is vaak een van de twee dingen die mensen overslaan: slecht mobiel/Wi-Fi-gedrag of een stervend flashopslag-/controllerprobleem dat zijn leeftijd begint te tonen. @mikeappsreviewer en @caminantenocturno hebben de gebruikelijke opschoon-/updatezaken al behandeld, maar ik zou de telefoon ook op een meer gecontroleerde manier testen.

Kijk eerst of de vertraging overal optreedt of alleen wanneer data betrokken is. Zet de vliegtuigmodus aan en open daarna lokale apps zoals Foto’s, Notities, Instellingen en Camera. Als die nog steeds traag zijn, ligt het niet aan je netwerk. Als ze ineens normaal aanvoelen, blijft waarschijnlijk een app of service hangen terwijl die probeert te synchroniseren.

Kijk vervolgens naar de Analytics-logboeken. Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je dezelfde app-/procesnaam steeds opnieuw ziet crashen, is dat een aanwijzing. De meeste mensen controleren dit nooit, maar het kan de echte boosdoener behoorlijk snel blootleggen.

Verwijder als derde stap widgets die je een dag of twee niet nodig hebt. Klinkt dom, maar ik heb gezien dat weer-, aandelen- en widgets van derden constante achtergrondpolling veroorzaken en oudere iPhones vreemd traag laten aanvoelen.

Als je opslag ook nog eens vol staat met foto’s/video’s, zou ik niet handmatig duizenden items sorteren tenzij je van zelfkastijding houdt. Clever Cleaner is een van de betere iPhone-opruimapps voor het verwijderen van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en te grote video’s zonder er een weekendproject van te maken. Als je een betere uitleg wilt van hoe het werkt, dan is dit een degelijke review van de Clever Cleaner-app voor iPhone en overzicht van functies.

Op één punt ben ik het niet helemaal eens met afwachten: als de telefoon erg hapert en tegelijk snel batterij verbruikt, zou ik meteen beginnen met troubleshooten. Die combinatie betekent meestal een vastgelopen proces, niet alleen dat iOS zich nog aan het settelen is.