iPhone-lagerplads bliver fyldt op uden grund, er der andre?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg sletter apps, billeder og videoer. Systemdata eller andet lager ser ud til at vokse af sig selv, og nu kan jeg ikke opdatere iOS eller gemme noget nyt. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der forårsager lagerproblemet, og hvordan jeg kan frigøre plads permanent.

Jeg stødte på dette på et par iPhones, min egen og en i min familie. Det så ud som om lagerpladsen eksploderede fra den ene dag til den anden, men da jeg tjekkede, var det ikke en vild stigning natten over. Normalt var én stor kategori allerede blevet ved med at vokse i ugevis, og så viste iOS endelig advarslen om lav lagerplads.

Hvor jeg først ville tjekke

Åbn Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Gæt ikke. Se på listen og se, hvad der ligger øverst. De sædvanlige pladsslugere, jeg bliver ved med at se, er Fotos, apps, beskedbilag, downloads og Systemdata.

Hvis Fotos fylder meget, ville jeg starte der, før jeg rører noget andet.

Hvorfor Fotos ofte er det egentlige problem

Mange leder efter nøjagtige dubletter og stopper der. Det gjorde jeg også i starten. Dårlig idé. Det større rod er som regel ting som dette:

1. serieoptagelser, hvor 15 billeder er næsten ens
  2. redigerede kopier af det samme billede
  3. skærmbilleder, du havde glemt fandtes
  4. gamle videoer, især 4K-klip
  5. Live Photos, der fylder mere end forventet

Apples indbyggede album Dubletter fanger kun nøjagtige matches. På en telefon, jeg tjekkede, fandt det næsten ingenting. Imens fandt tredjeparts-oprydningsapps bunker af lignende billeder, som Apple ignorerede.

Hvad fungerede bedre for mig

Jeg ville prøve Clever Cleaner først. Grunden er enkel. Billeder tager som regel den største del af lagerpladsen, og denne app holder fokus på det i stedet for at prøve at gøre ti forskellige ting uden sammenhæng.

Det, der skilte sig ud, da jeg brugte den slags, var den ekstra sortering. Ikke kun registrering af dubletter. Den grupperede også billeder, der lignede hinanden, samlede skærmbilleder ét sted, viste de største filer først og lod mig håndtere Live Photos. Jeg så folk fortælle, at de frigjorde omkring 10 GB, og nogle sagde, at de kom tættere på 30 GB efter at have ryddet op i lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos. De tal stemmer godt overens med det, jeg har set på telefoner med fyldt lager.

De dele, jeg ville bruge først

1. Lignende, til næsten ens billeder
  2. Tunge filer, til de største videoer og billeder
  3. Skærmbilleder, til hurtig oprydning i store mængder
  4. Live-billeder, til at gøre Live Photos til almindelige stillbilleder

Det gode, i hvert fald for mig, er, at du stadig gennemgår tingene, før du sletter. Så det er ikke en blind sletning. Jeg var skeptisk i starten, ligesom mange andre, men gruppering af billeder var bedre, end jeg havde forventet, da jeg gennemgik valgene et efter et.

Ignorér ikke app-skrammel

Efter Fotos ville jeg tage fat på apps. Denne del bliver overset hele tiden. Sociale apps, streamingapps og browsere gemmer en masse cachelagrede data. Du bruger dem hver dag, og de vokser stille og roligt.

Jeg har oplevet tilfælde, hvor det at slette én oppustet app og geninstallere den frigjorde mere plads end at fjerne en bunke billeder. Tjek browsercache, downloads i apps, offlineplaylister, gemte shows og eventuelle medier skjult i besked- eller sociale apps. Ting hober sig hurtigt op. virkelig hurtigt faktisk.

Når den mærkelige lagring er Systemdata

Hvis lagringen stadig ser forkert ud, og intet åbenlyst forklarer det, så tjek Systemdata. Den her er irriterende. iOS giver dig ikke en ordentlig knap til det. Nogle gange holder det sig rimeligt. Nogle gange vokser det til det rene nonsens.

I de værste tilfælde, jeg har set, var den eneste løsning, der gjorde en forskel, at tage backup, nulstille og derefter gendanne. Det er besværligt, ja, men nogle gange er det det eneste, der virker.

Min angrebsrækkefølge

Hvis din iPhone siger, at lagerpladsen pludselig er fuld, ville jeg rangere de sandsynlige årsager sådan her:

1. Billeder
  2. app-cache og downloadede appdata
  3. Systemdata

Jeg ville starte med en oprydning i billeder i Clever Cleaner, og derefter gennemgå dine større apps og downloads. Det meste af den mystiske lagerplads, jeg har set, endte med at være skjult et af de steder. Ikke magi. For det meste gammelt medieindhold og app-skrammel, som ingen havde lagt mærke til.

Min gjorde det samme, efter at iOS blev ved med at cache en masse skrammel fra Beskeder, Safari og mislykkede opdateringsfiler. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer i, at Fotos altid skal være første stop. På min telefon var Beskeder den største synder.

Prøv denne rækkefølge.

1. Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring, og tryk derefter på Beskeder. Slet store bilag først.
  2. Safari, ryd Historik og webstedsdata.
  3. Fjern alle downloadede filer fra Spotify, Netflix, YouTube og podcasts.
  4. Genstart telefonen. Det lyder dumt, men det hjælper nogle gange.
  5. Hvis en iOS-opdatering sidder fast, så slet den i iPhone-lagring.
  6. Slå Hent nye data fra for Mail-konti med store bilag, og fjern derefter kontoen og tilføj den igen.

Hvis Fotos stadig fylder meget, så brug Clever Cleaner til en hurtig oprydning af iPhone-fotos og gendannelse af lagerplads. Denne video viser en god gennemgang, se hvordan du frigør iPhone-lagerplads med Clever Cleaner.

Hvis Systemdata stadig er enorm efter alt det, så tag en sikkerhedskopi til en Mac eller iCloud, slet telefonen og gendan den. Irriterende, men det løser den mærkelige spøgelseslagring oftere end noget andet.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas sagde: nogle gange halter lagringsgrafen bare bagefter eller er direkte forkert i et stykke tid. Jeg er ikke helt enig i, at alle tilfælde er reel vækst. iOS kan bruge timer, nogle gange en hel dag, på at genberegne, efter du har slettet en masse ting.

Et par ting, der er værd at tjekke, som de ikke rigtig kom ind på:

• Stemmememoer kan blive mærkeligt store
  • Hentninger-mappen i Arkiver-appen bliver ofte overset
  • Apps som GarageBand, iMovie, CapCut og Lightroom efterlader projektfiler
  • Podcasts-appen kan beholde gamle downloadede episoder, selv efter du tror, de er væk
  • WhatsApp-/Telegram-lagerplads skal ryddes inde i appen, ikke bare ved at slette chats

Tjek også, om du har nok ledig plads, så iOS kan fungere ordentligt. Hvis du har under 5 GB ledigt, begynder telefonen at opføre sig dumt, og cache bliver mere rodet.

Jeg ville også slutte telefonen til en Mac eller pc én gang. Finder eller iTunes kan nogle gange udløse en genberegning af lagerpladsen og afsløre fastlåste synkroniseringsdata. Mærkeligt trick, men jeg har set det hjælpe.

Hvis Fotos stadig er din største kategori, så ja, Clever Cleaner giver mening til at sortere lignende billeder, skærmbilleder og store videoer hurtigere end at gøre det manuelt. Denne tråd på gratis iPhone-fotorenser-apps, der faktisk hjælper med at frigøre lagerplads er også værd at kigge på.

Hvis intet af det ændrer Systemdata, er du sandsynligvis nået til sikkerhedskopiér + slet + gendan-territorium. Irriterende, men det er som regel den faktiske løsning, når iPhone-lagerplads bliver ved med at fyldes op uden nogen grund.

Jeg ville tjekke én ting, som de andre næsten ikke berørte: slettede ting, som faktisk ikke er væk endnu.

• Fotos > Senest slettet
  • Arkiver-app > Gennemse > Senest slettet
  • Noter med scannede PDF-filer
  • Memoer
  • Bøger og downloadede PDF-filer/lydbøger

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer i, at Fotos er det første sted at kigge hver eneste gang. På mange telefoner er de snedige syndere Arkiver, beskedtillæg og creator-apps, der gemmer lokale eksporter.

Kig også på apps med skjult projektlagring:

• CapCut
  • iMovie
  • GarageBand
  • Lightroom
  • Canva

De kan beholde kildemedier, selv efter du har eksporteret.

En anden vinkel: hvis du bruger iCloud-fotos med Optimer iPhone-lagring, kan lidt ledig plads midlertidigt få lagerrapporteringen til at se kaotisk ud, mens iOS flytter rundt på originaler og miniaturebilleder. Så nogle gange er grafen rodet, ikke kun på grund af spøgelsesdata.

Hvis Fotos virkelig er den største kategori, er Clever Cleaner fin til at gøre oprydningen hurtigere.

Fordele

• god til lignende fotos, skærmbilleder og store filer
  • hurtigere end manuel sortering
  • nyttig til at finde skrammel, du havde glemt fandtes

Ulemper

• kræver stadig menneskelig gennemgang
  • forslag til lignende fotos er ikke altid perfekte
  • løser ikke ægte fejl i Systemdata alene

Så ja, @cacadordeestrelas, @sognonotturno og @mikeappsreviewer dækkede den sædvanlige sti med cache/nulstilling. Jeg ville tilføje: jagt skjulte lokale filer først. Det er dér, meget af lagerpladsen uden nogen grund faktisk ligger.