iPhone-lagring fylles opp uten grunn, noen andre?

Lagringen på iPhone-en min fortsetter å fylles opp selv etter at jeg sletter apper, bilder og videoer. Systemdata eller annen lagring ser ut til å vokse av seg selv, og nå kan jeg ikke oppdatere iOS eller lagre noe nytt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som forårsaker lagringsproblemet og hvordan jeg kan frigjøre plass for godt.

Jeg støtte på dette på et par iPhones, min egen og en i familien. Det så ut som lagringen eksploderte over natten, men da jeg sjekket, var det ikke en vill engangstopp. Vanligvis hadde én stor kategori allerede krøpet oppover i ukevis, og så viste iOS til slutt advarselen om lite lagringsplass.

Hvor jeg ville sjekket først

Åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Ikke gjett. Se på listen og se hva som ligger øverst. De vanlige lagringsslukene jeg stadig ser, er Bilder, apper, meldingsvedlegg, nedlastinger og Systemdata.

Hvis Bilder bruker mye plass, ville jeg startet der før jeg rørte noe annet.

Hvorfor Bilder ofte er det egentlige problemet

Mange ser etter nøyaktige duplikater og stopper der. Det gjorde jeg også i starten. Dårlig idé. Det største rotet er vanligvis ting som dette:

1. serieopptak der 15 bilder er nesten like
  2. redigerte kopier av samme bilde
  3. skjermbilder du hadde glemt at fantes
  4. gamle videoer, spesielt 4K-klipp
  5. Live Photos som tar opp mer plass enn forventet

Apples innebygde album for Duplikater finner bare helt identiske treff. På én telefon jeg sjekket, fant det nesten ingenting. Samtidig fant tredjeparts oppryddingsapper haugevis av lignende bilder som Apple overså.

Hva som fungerte bedre for meg

Jeg ville prøvd Clever Cleaner først. Grunnen er enkel. Bilder tar vanligvis den største delen av lagringsplassen, og denne appen holder fokus på det i stedet for å prøve å gjøre ti ulike ting som ikke henger sammen.

Det som skilte seg ut da jeg brukte slike ting, var den ekstra sorteringen. Ikke bare gjenkjenning av duplikater. Den grupperte også bilder som lignet på hverandre, samlet skjermbilder på ett sted, viste de største filene først og lot meg håndtere Live Photos. Jeg så at folk rapporterte at de frigjorde rundt 10 GB, og noen sa at de kom nærmere 30 GB etter å ha ryddet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Disse tallene stemmer godt med det jeg har sett på fulle telefoner.

Delene jeg ville brukt først

1. Lignende, for nesten matchende bilder
  2. Tungvektere, for de største videoene og bildene
  3. Skjermbilder, for rask opprydding i store mengder
  4. Live-bilder, for å gjøre Live Photos om til vanlige stillbilder

Det gode, i hvert fall for meg, er at du fortsatt går gjennom ting før du sletter. Så det er ikke en blind sletting. Jeg var skeptisk i starten, som mange andre også, men gruppering av bilder var bedre enn jeg forventet da jeg gikk gjennom valgene ett etter ett.

Ikke ignorer app-skrot

Etter Bilder ville jeg gått løs på appene. Denne delen blir oversett hele tiden. Sosiale apper, strømmeapper og nettlesere lagrer masse bufrede data. Du bruker dem hver dag, og de vokser stille.

Jeg har opplevd tilfeller der det å slette én oppblåst app og installere den på nytt frigjorde mer plass enn å fjerne en bunke bilder. Sjekk nettleserbuffer, nedlastinger i appen, spillelister for frakoblet bruk, lagrede serier og medier som er skjult inne i meldings- eller sosiale apper. Ting hoper seg opp fort. skikkelig fort egentlig.

Når den merkelige lagringen er Systemdata

Hvis lagringen fortsatt ser feil ut og ingenting åpenbart forklarer det, sjekk Systemdata. Denne er irriterende. iOS gir deg ikke en enkel knapp for den. Noen ganger holder den seg rimelig. Noen ganger vokser den til rent tull.

I de verste tilfellene jeg har sett, var den eneste løsningen som faktisk hjalp å ta sikkerhetskopi, nullstille, og deretter gjenopprette. Det er plagsomt, ja, men noen ganger er det det eneste som fungerer.

Min angrepsrekkefølge

Hvis iPhonen din plutselig sier at lagringen er full, ville jeg rangert de sannsynlige årsakene slik:

1. Bilder
  2. appbuffer og nedlastede appdata
  3. Systemdata

Jeg ville startet med en opprydding i bilder i Clever Cleaner, og deretter gått gjennom de største appene og nedlastingene dine. Det meste av den mystiske lagringen jeg har sett, viste seg å skjule seg på ett av disse stedene. Ikke magi. For det meste gamle medier og approt som ingen hadde lagt merke til.

Min gjorde dette etter at iOS fortsatte å bufre søppel fra Meldinger, Safari og mislykkede oppdateringsfiler. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer i at Bilder alltid skal være første stopp. På telefonen min var Meldinger den største synderen.

Prøv denne rekkefølgen.

1. Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring, og trykk deretter på Meldinger. Slett store vedlegg først.
  2. Safari, tøm logg og nettstedsdata.
  3. Fjern eventuelle nedlastede filer fra Spotify, Netflix, YouTube og podkaster.
  4. Start telefonen på nytt. Høres dumt ut, men hjelper noen ganger.
  5. Hvis en iOS-oppdatering har hengt seg opp, slett den i iPhone-lagring.
  6. Slå av Mail-henting for kontoer med store vedlegg, fjern deretter kontoen og legg den til på nytt.

Hvis Bilder fortsatt er veldig stor, bruk Clever Cleaner for en rask opprydding av iPhone-bilder og frigjøring av lagringsplass. Denne videoen viser en solid gjennomgang, se hvordan du frigjør iPhone-lagring med Clever Cleaner.

Hvis Systemdata fortsatt er enorm etter alt dette, sikkerhetskopier til en Mac eller iCloud, slett telefonen og gjenopprett den. Irriterende, men det fikser den rare spøkelseslagringen oftere enn noe annet.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas sa: noen ganger henger lagringsgrafen bare etter eller er rett og slett feil en stund. Jeg er ikke helt enig i at alle tilfeller er “reell” vekst. iOS kan bruke flere timer, noen ganger en hel dag, på å beregne på nytt etter at du har slettet en haug med ting.

Noen ting som er verdt å sjekke som de egentlig ikke var innom:

• Taleopptak kan bli merkelig store
  • Nedlastingsmappen i Filer-appen blir ofte oversett
  • Apper som GarageBand, iMovie, CapCut og Lightroom etterlater prosjektfiler
  • Podkast-appen kan beholde gamle nedlastede episoder selv etter at du tror de er borte
  • WhatsApp/Telegram-lagring må ryddes inne i appen, ikke bare ved å slette chatter

Sjekk også om du har nok ledig plass til at iOS kan puste. Hvis du har under 5 GB ledig, begynner telefonen å oppføre seg dumt og mellomlagringen blir verre.

Jeg ville også koblet telefonen til en Mac eller PC én gang. Finder eller iTunes kan noen ganger utløse en ny lagringsberegning og avdekke fastlåste synkroniseringsdata. Merkelig triks, men jeg har sett at det hjelper.

Hvis Bilder fortsatt er den største kategorien, så ja, Clever Cleaner gir mening for å sortere lignende bilder, skjermbilder og store videoer raskere enn å gjøre det for hånd. Denne tråden om gratis iPhone-fotorydder-apper som faktisk hjelper med å frigjøre lagringsplass er også verdt å ta en titt på.

Hvis ingenting av det endrer Systemdata, er du sannsynligvis på nivået sikkerhetskopiering + slett + gjenopprett. Irriterende, men det er vanligvis den faktiske løsningen når iPhone-lagring fortsetter å fylles opp uten noen grunn.

Jeg ville sjekket én ting de andre knapt var innom: slettede ting som faktisk ikke er borte ennå.

• Bilder > Nylig slettet
  • Filer-appen > Bla gjennom > Nylig slettet
  • Notater med skannede PDF-er
  • Taleopptak
  • Bøker og nedlastede PDF-er/lydbøker

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer i at Bilder er første stopp hver eneste gang. På mange telefoner er de lumske synderne Filer, vedlegg i Meldinger og creator-apper som lagrer lokale eksporter.

Se også på apper med skjult prosjektlagring:

• CapCut
  • iMovie
  • GarageBand
  • Lightroom
  • Canva

Disse kan beholde kildemedia selv etter at du eksporterer.

En annen vinkel: hvis du bruker iCloud-bilder med Optimaliser iPhone-lagring, kan lite ledig plass midlertidig få lagringsrapporteringen til å se kaotisk ut mens iOS flytter rundt på originaler og miniatyrbilder. Så noen ganger er grafen rotete, ikke bare rene spøkelsesdata.

Hvis Bilder virkelig er den største kategorien, er Clever Cleaner grei for å få fart på oppryddingen.

Fordeler

• bra til lignende bilder, skjermbilder, store filer
  • raskere enn manuell sortering
  • nyttig for å finne søppel du hadde glemt fantes

Ulemper

• trenger fortsatt menneskelig gjennomgang
  • forslag til lignende bilder er ikke alltid perfekte
  • fikser ikke ekte Systemdata-feil alene

Så ja, @cacadordeestrelas, @sognonotturno og @mikeappsreviewer dekket den vanlige veien med cache/nullstilling. Jeg ville lagt til: jakt på skjulte lokale filer først. Det er der mye av lagringen uten noen grunn faktisk ligger.