Ik heb per ongeluk belangrijke GoPro-videobeelden van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van had gemaakt, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken of ze nog kunnen worden hersteld. De bestanden waren van een speciale reis, en ik ben op zoek naar de beste herstelmethoden, software of stappen om te voorkomen dat ik het erger maak en om mijn kansen te vergroten om de video’s terug te krijgen.
Ik heb dit ooit meegemaakt, en ja, het voelt vreselijk.
Allereerst, stop nu meteen met het gebruiken van de SD-kaart. Neem geen extra clips op. Formatteer hem niet. Voer nog geen reparatietools uit. Op GoPro-kaarten blijft verwijderde footage vaak staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Elke nieuwe opname verkleint je kans op herstel.
Voordat je er recoverysoftware op loslaat, zou ik eerst de makkelijke dingen controleren:
- Als je betaalt voor GoPro-cloudopslag, log dan in en kijk in je Mediabibliotheek en de map Prullenbak. Ik vond daar oude verwijderde clips die langer bleven staan dan ik had verwacht.
- Open de kaart en zoek naar LRV-bestanden. Dat zijn de kleine voorbeeldkopieën. Ze zien er misschien ruw uit, zeker, maar ruwe footage is beter dan geen footage.
- Als de camera uitviel of vastliep tijdens het opnemen, stop de kaart dan terug in de GoPro. Soms verschijnt de eigen reparatieoptie en wordt de clip meteen hersteld.
Als de hoofdbestanden van de kaart ontbreken, zou ik Disk Drill proberen. Ik heb het eerder gebruikt voor GoPro-footage en het werkte beter dan een paar andere tools die ik heb getest. GoPro-herstel wordt lastig omdat de camera video vaak in verspreide stukken over de kaart schrijft. Veel recovery-apps vinden delen van het bestand en leveren dan een video op die je niet kunt openen. Disk Drill leek beter in het opnieuw opbouwen van camerabeelden, en de preview helpt veel omdat je kunt zien of de herstelde clip afspeelt voordat je hem opslaat.
Een paar dingen die ik zou doen tijdens het testen:
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
- Gebruik tijdens de scan de modus Geavanceerd cameraherstel.
- Als de kaart fouten geeft of de verbinding verbreekt, maak dan eerst een volledige byte-voor-byte-image en werk vanaf de kopie.
- Op Windows is de gratis hersteliet 100 MB. Dat is genoeg voor een snelle test zodat je weet of de footage herstelbaar is voordat je betaalt.
Als je sinds het verdwijnen van de clips niet veel hebt opgenomen, is je kans nog steeds redelijk. Ik zou alleen niet te lang wachten.
Ja, verwijderde GoPro-beelden zijn vaak nog te herstellen, als je de kaart snel genoeg niet meer hebt gebruikt.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Laat de SD-kaart met rust. Geen nieuwe opnames. Niet formatteren. Geen bestanden kopiëren. Overschrijven is wat herstel onmogelijk maakt.
Waar ik een beetje van verschil, is dit. Ik zou niet te veel tijd besteden aan eerst rondkijken op de kaart in Verkenner of Finder als de beelden veel waard zijn. Elke extra handeling vergroot het risico als de kaart instabiel is. De beste zet is om hem op een computer aan te sluiten, een image van de hele kaart te maken en daarna die image te scannen. Dat geeft je één schone kans.
Een paar praktische dingen:
-
Controleer of je GoPro gesplitste videobestanden heeft opgeslagen. Sommige clips worden als hoofdstukken opgeslagen, zoals GX010123.MP4, GX020123.MP4. Mensen denken dat beelden weg zijn terwijl alleen een deel van de set ontbreekt.
-
Kijk in DCIM, 100GOPRO en elke MISC-map naar .THM-sidecarbestanden. Als die bestaan met overeenkomende nummers, dan was de hoofd-MP4 er op een bepaald moment. Dat helpt om verwijdering te bevestigen versus een kaartstoring.
-
Als het bestand per ongeluk is verwijderd, zijn de herstelkansen meestal beter dan na een formattering. Snel verwijderen haalt vaak alleen de indexvermelding weg, niet de datablokken.
-
Als de clip is afgebroken omdat de batterij leeg raakte, gebruik dan na herstel een videoreparatietool. Sommige herstelde GoPro-MP4-bestanden missen de moov-atom. De videodata is er wel, maar spelers openen het niet.
Qua software is Disk Drill nog steeds een van de betere keuzes voor herstel van GoPro SD-kaarten, omdat het gefragmenteerde cameravideo beter verwerkt dan veel algemene tools. Herstel naar je computer, niet naar de SD-kaart. Bekijk eerst een preview van alles wat het vindt voordat je opslaat.
Als je een stappenplan wilt, deze handleiding voor herstel van GoPro- en SD-kaartvideo is makkelijk te volgen.
Kort gezegd: ja, je maakt nog kans. Als er geen nieuwe beelden op de kaart zijn gezet, zijn de kansen redelijk goed. Als je na het verwijderen bent blijven filmen, dalen de kansen snel. Tijd is hier erg belangrijk, dus wacht niet.
Ja, nog steeds mogelijk. Niet gegarandeerd, maar zeker niet hopeloos.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @boswandelaar, maar één ding wil ik hieraan toevoegen: als de beelden echt onvervangbaar zijn, besteed dan niet te lang aan doe-het-zelfexperimenten als de kaart vreemd begint te doen. Als de SD-kaart traag is, verdwijnt, om geformatteerd wil worden of leesfouten geeft, dan valt dit niet meer onder eenvoudig herstel van verwijderde bestanden, maar onder dit erger maken door er te veel mee te rommelen.
Een paar extra punten waar zij niet echt op ingingen:
- Controleer of je computer de bestanden heeft verborgen in plaats van verwijderd. Op sommige kaarten zorgt vreemde mapcorruptie ervoor dat clips verdwenen lijken terwijl ze er nog zijn.
- Probeer een andere kaartlezer. Echt waar. Slechte kaartlezers veroorzaken voortdurend onnodige paniek.
- Als je MP4-bestanden herstelt die niet willen openen, kan het herstel alsnog zijn gelukt. GoPro-bestanden hebben soms daarna nog een aparte reparatiestap nodig.
- Houd je verwachtingen realistisch. Als je na het verwijderen veel nieuwe beelden hebt opgenomen, kunnen de oude clips gedeeltelijk, haperend of helemaal niet terugkomen.
Qua software is Disk Drill hier logisch, omdat GoPro-beelden gefragmenteerd kunnen zijn en algemene herstelapps vaak bestanden met nutteloze namen terughalen zonder afspeelbare video. Ik zou herstellen naar je computer en de bestanden daar testen.
Als je ook meer meningen wilt van mensen die het specifiek hebben over tools voor het herstellen van GoPro-video’s van SD-kaarten, dan is deze thread de moeite waard:
Reddit-discussie over het herstellen van verwijderde GoPro-videobestanden van een SD-kaart
Korte versie: ja, verwijderde GoPro-beelden kunnen soms worden hersteld, maar de toestand van de kaart is bijna net zo belangrijk als het verwijderen zelf. Als ik jou was, zou ik stoppen met het gebruik van de kaart, er indien mogelijk een image van maken en deze daarna met Disk Drill scannen voordat je iets anders doet. Als de kaart fysiek begint uit te vallen, kan doe-het-zelf heel snel misgaan.