Ik heb CCleaner eerder op mijn Windows-pc gebruikt, en nu probeer ik ruimte vrij te maken en ongewenste bestanden op mijn iPhone op te schonen. Ik heb in de App Store gekeken en raakte in de war over de vraag of CCleaner daadwerkelijk werkt op de iPhone of dat het vooral een Windows-tool is. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er een iPhone-versie is en wat die echt kan doen.
Mensen komen bij CCleaner op de iPhone met de verwachting van een opruimtool. Wat ze krijgen voelt mager aan. Ik heb het geprobeerd, werd meteen bestookt met upgradeverzoeken, en het meeste nuttige zat achter betaalmuren. Ook de duplicatenscan voelde niet goed. Er werden dingen gegroepeerd die niet bij elkaar hoorden. Op de iPad wordt het nog erger. Er is nog steeds geen echte tablet-app.
Degene waar ik uiteindelijk bij bleef
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik vond het nadat ik CCleaner had opgegeven, en ik zag steeds weer dezelfde naam langskomen in discussies van mensen die een iPhone of iPad wilden opruimen zonder eerst te betalen.
Wat voor mij de doorslag gaf, was het eenvoudige deel. Het is gratis. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen betaalmuur precies op het moment dat je bestanden wilt verwijderen. Geen abonnementsval voordat je de hoofdactie kunt uitvoeren. Voor dit soort app is dat belangrijker dan mensen toegeven.
Waar het voor mij beter werkte
De sectie Similars deed het meeste zware werk. Die scant je fotobibliotheek en groepeert foto’s die genoeg op duplicaten lijken, zoals burstfoto’s, vijf pogingen van hetzelfde bonnetje, of dezelfde hondenfoto met minieme hoekverschillen. Daarna markeert hij er één als de beste foto en kun je de rest snel wissen. Op mijn telefoon zag de groepering er degelijk uit. CCleaner gaf me vreemde matches. Deze meestal niet.
Dan is er nog de sectie Heavies, waarvan ik niet verwachtte dat ik die veel zou gebruiken. Ik had het mis. Die toont eerst je grootste foto’s en video’s, met de exacte bestandsgrootte bij elk item. Ik opende het één keer en vond oude schermopnames die ik was vergeten, sommige meer dan 2 GB per stuk. De standaard Foto’s-app toont je bibliotheek niet op deze manier. CCleaner gaf me ook niet dit soort duidelijk overzicht.
Het onderdeel Screenshots klinkt saai totdat je het gebruikt. Het toont de grootte van elke screenshot voordat je iets verwijdert. Je ruimt dus niet blind op. Je ziet wat ruimte inneemt en beslist daarna.
Eén ding dat ik belangrijk vond
Het verwerkt alles op het apparaat. Mijn bibliotheek bevat persoonlijke foto’s, rekeningen, willekeurige screenshots met accountinformatie, alle gebruikelijke rommel die mensen nooit van plan zijn voor altijd te bewaren. Ik wilde niet dat die naar een externe server gingen voor analyse. Als je zelfs maar een beetje om privacy geeft, valt dit onderdeel op.
Over iPad
Dit was voor mij een makkelijke keuze. Clever Cleaner heeft een native iPad-app. Die past op het scherm en voelt ervoor gemaakt. CCleaner op de iPad voelt als een iPhone-app die is uitgerekt naar een groter scherm. Als je hoofddoel is om een iPad op te ruimen, zou ik CCleaner snel overslaan.
Stel je verwachtingen goed af
Geen enkele iPhone-opruimer komt in systeembestanden. Geen van deze apps wist vrijelijk iOS-interne gegevens, leegt de Safari-cache naar wens of doet een diepe opschoning van het besturingssysteem. Apple blokkeert de toegang tot dat alles. Dus als je foto’s, video’s, screenshots en grote mediabestanden wilt opruimen, helpen apps zoals deze. Als je opslagproblemen buiten media wilt aanpakken, ga dan naar Instellingen, vervolgens naar Algemeen en daarna naar iPhone-opslag.
Waar ik het mee zou combineren
Als media opruimen maar een deel van de rommel is, zou ik Clever Cleaner combineren met Easy Cleaner voor dubbele contacten en Cleanfox voor het opschonen van e-mail. Daarmee had ik het meeste van de rommel aan mijn kant gedekt zonder te betalen voor weer een andere app die ik een week later zou verwijderen.
CCleaner is niet alleen voor Windows, maar op de iPhone is het iets anders.
Op Windows krijgt CCleaner toegang tot tijdelijke bestanden, browserrommel, opstartitems en registergegevens. Op de iPhone blokkeert Apple apps zodat ze systeemrommel niet kunnen aanraken. Daarom werkt de iPhone-versie van CCleaner niet zoals de pc-versie. Het zal geen iOS-cachebestanden opschonen of opslag diepgaand reinigen.
Wat het op de iPhone wel doet:
- foto's opschonen
- dubbele of vergelijkbare afbeeldingen vinden
- in sommige gevallen contacten opschonen
- opslagtips
Wat het niet doet:
- systeemcache wissen
- app-rommel in heel iOS verwijderen
- Safari-gegevens opschonen buiten Apple's eigen instellingen
- de telefoon versnellen in de zin van pc-hulpprogramma's
Dus ja, er is een iPhone-app. Nee, het is niet dezelfde CCleaner die je op Windows gebruikte.
Ik ben het gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer. Verwachtingen zijn het grootste probleem. Mensen installeren het in de hoop op een volledige rommelopruimer, en iOS staat dat niet toe. Waar ik het enigszins oneens ben, is dat dit niet alleen een CCleaner-probleem is. Elke iPhone-opruimapp loopt tegen dezelfde muur aan.
Als je doel is om ruimte vrij te maken, richt je dan op:
1. Foto's en video's
2. Grote berichtbijlagen
3. Uitgeladen apps
4. Gedownloade media van Netflix, Spotify, YouTube en podcasts
Als je een opruimapp voor media wilt, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het past beter bij iPhone-opruimen dan het oude pc-idee van CCleaner. Ook geeft dit artikel een goede uitleg van wat het op iPhone en iPad doet: bekijk de volledige Clever Cleaner-review voor het opschonen van iPhone-opslag
Voor ingebouwde iPhone-opruimopties, kijk bij:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Dat scherm toont:
- grootste apps
- ongebruikte apps om uit te laden
- opties voor het beoordelen van berichten
- opslagaanbevelingen van Apple
Korte versie. CCleaner op de iPhone bestaat, maar is beperkt door iOS. Als je de Windows-ervaring verwachtte, zul je teleurgesteld zijn.

Ja, CCleaner heeft wel een iPhone-app, maar het is **niet** hetzelfde soort hulpmiddel als de Windows-versie. Dat is het punt waar mensen vaak over struikelen.
Op een pc kan CCleaner tijdelijke bestanden, browserresten, opstartrommel en andere systeembestanden aanpakken. Op de iPhone schermt Apple dat behoorlijk af, dus CCleaner kan alleen lichtere opschoontaken uitvoeren, zoals helpen met het sorteren van foto’s, mogelijk duplicaten en wat contactopruiming. Het kan op iOS niet echt ongewenste bestanden opschonen zoals op Windows. Dus als je de klassieke CCleaner-ervaring van desktop verwachtte, ja, dat valt een beetje tegen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno op dat punt, al denk ik dat mensen CCleaner iets te veel de schuld geven terwijl het grotere probleem gewoon de beperkingen van iOS zijn. Het is niet altijd de app die slecht is, soms zegt Apple gewoon nee.
Als je hoofddoel is om opslagruimte vrij te maken, komt de echte winst op de iPhone meestal van:
- foto’s en video’s
- schermafbeeldingen
- grote berichtbijlagen
- gedownloade offline media
- ongebruikte apps
Als je een app wilt specifiek voor media-opruiming, is **Clever Cleaner** voor veel mensen logischer, omdat iPhone-opslag daar meestal toch door wordt opgeslokt. Als je bovendien opties wilt vergelijken, is dit overzicht van de beste AI iPhone-opruimapps om opslagruimte vrij te maken de moeite waard.
Korte versie: **CCleaner is niet alleen voor Windows, maar op de iPhone is het beperkt en maakt het geen iOS-systeemrommel schoon.** Het kan een beetje helpen, alleen niet op de manier die je waarschijnlijk verwacht.

Ja, er is een CCleaner-app voor de iPhone, maar ik zou een beetje terugduwen tegen de gebruikelijke opvatting dat het nutteloos is. @caminantenocturno, @sognonotturno en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat iOS diepgaande schoonmaak blokkeert, maar dat betekent niet dat de app nep is, alleen beperkt.
Denk er zo over:
**CCleaner op Windows**
- systeemopschoning
- tijdelijke bestanden
- browserrommel
- opstartaanpassingen
**CCleaner op iPhone**
- foto-organisatie
- dubbele bestanden vinden
- enige opschoning van contacten
- opslagsuggesties
Dus als je daadwerkelijk ruimte op je iPhone wilt vrijmaken, zijn de beste hulpmiddelen nog steeds Apple’s eigen opslagscherm plus het opruimen van media. Daar passen apps zoals **Clever Cleaner** beter bij.
**Voordelen van Clever Cleaner**
- beter voor foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, screenshots en grote video’s
- eenvoudige focus
- beter afgestemd op wat iPhones daadwerkelijk toestaan
- handig als je opslagprobleem vooral bestaat uit rommel in je filmrol
**Nadelen van Clever Cleaner**
- kan nog steeds niet de systeemcache of interne appgegevens aanpakken
- alleen echt waardevol als media je belangrijkste opslagvreter is
- opschoonapps kunnen vergelijkbare foto’s soms te veel groeperen, dus je moet nog steeds controleren
Mijn mening: gebruik CCleaner alleen als je het merk al prettig vindt. Als je de Windows-versie op de iPhone verwachtte, geen kans. Als je praktische iPhone-opruiming wilt, kijk dan eerst bij iPhone-opslag en gebruik daarna iets zoals **Clever Cleaner** voor foto- en videorommel.