Mijn Roku‑afstandsbediening is ineens gestopt met werken en ik kan nu geen vervanging vinden. Ik heb gehoord dat het mogelijk is Roku met een iPhone te bedienen, maar ik weet niet zeker hoe ik dit moet instellen. Heeft iemand dit eerder gedaan of weet iemand de stappen? Alle advies of tips zijn welkom, ik moet de tv zo snel mogelijk weer aan de praat krijgen.
Ja — je kunt zeker je iPhone als Roku-afstandsbediening gebruiken en TVRem maakt het instellen super eenvoudig. Het verandert je iPhone of iPad in een slimme, draadloze Roku-controller — geen batterijen, geen stress.
Optie 1: TVRem Universele Afstandsbediening-app
Zo ga je aan de slag:
- Download TVRem uit de App Store.
- Zorg dat je iPhone en Roku met hetzelfde wifi-netwerk zijn verbonden.
- Open TVRem — je Roku zou automatisch in de lijst met beschikbare apparaten moeten verschijnen.
- Tik er één keer op om te verbinden.
- Als je een melding op je Roku ziet, ga dan naar Instellingen → Systeem → Geavanceerde systeeminstellingen → Bediening via mobiele apps → Netwerktoegang en kies vervolgens Ingeschakeld of Toegestaan.
Eenmaal verbonden kun je alles direct vanaf je telefoon doen:
- Navigeer door menu’s met soepele touchpad-gebaren (vegen om te bewegen, tikken om te selecteren)
- Bedien volume en weergave
- Zoek titels snel met het toetsenbord van je iPhone in plaats van het schermtoetsenbord
- Start Netflix, YouTube of andere Roku-apps met één tik
Als je een betrouwbare en eenvoudige manier zoekt om je iPhone als Roku-afstandsbediening te gebruiken, is TVRem zonder twijfel een van de beste opties — snelle verbinding, overzichtelijke interface en het werkt gewoon.
Optie 2: De Roku-app
Soms is het beste antwoord datgene dat recht voor je neus ligt—Roku’s eigen app. Echt waar, ik heb hem tijdens een reclameblok gedownload en hij vond meteen mijn Roku TV. Een paar tikken later en bam—mijn telefoon is nu het commandocentrum van mijn woonkamer.
Wat is er nu echt tof aan?
- Letterlijk elke knop van de echte afstandsbediening zit erin.
- Plus je krijgt een D-pad, snelle start voor apps en zelfs een (veel beter) toetsenbord voor die pijnlijke zoekopdrachten.
- Ze hebben spraakzoekfunctie, privé luisteren (doe je koptelefoon in je telefoon en de tv is stil voor iedereen behalve jou) en nog meer toegevoegd.
- En het werkt via wifi, dus geen ongemakkelijk richten of rare vertraging.
Zo stel je het in (TL;DR-versie):
- Haal hem uit de App Store (zoek gewoon op “Roku”).
- Zorg dat zowel je telefoon als je Roku op hetzelfde wifi-netwerk zitten (anders gebeurt er precies niks).
- Op je Roku: Ga naar Instellingen > Systeem > Geavanceerd > Bediening via mobiele apps en zet dit aan.
- Open de app, tik onderaan op “Remote”. Hij zou je Roku direct moeten vinden.
- Tik op je apparaat. Je bent binnen. Tijd voor een machtsgevoel.
Optie 3: TV Remote – Universal (Omdat je meer dan één apparaat hebt)
Laten we eerlijk zijn: sommigen van ons hebben een Frankenstein-achtige mediasetup. Als je niet alleen met Roku, maar ook met LG, Samsung, Fire TV of zowat alles tegelijk bezig bent, is deze voor jou.
Dit is de deal:
- Het speelt de “universele afstandsbediening”-rol — de lay-out lijkt op de echte.
- Werkt voor Roku, maar biedt ook ondersteuning voor heel wat andere merken.
- Heeft een schermtoetsenbord en genoeg knoppen om vertrouwd aan te voelen.
Hoe je het gebruikt:
- Download “TV Remote – Universal” uit de App Store.
- Zorg dat je op hetzelfde netwerk zit als je apparaten.
- Start de app en zoek naar je Roku.
- Tik om te verbinden en sluit eventuele demo’s die opduiken.
- De interface werkt als een echte afstandsbediening — bladeren, typen, volume regelen, aan/uit, wat je maar wilt.
- Kijk even rond in de instellingen — er zijn “pro”-functies, maar met de basis kom je al een heel eind.
Conclusie
Als het gaat om het veranderen van je iPhone in een Roku-afstandsbediening, loopt TVRem duidelijk voorop. In tegenstelling tot de officiële Roku-app, die strikt beperkt is tot Roku-apparaten, werkt TVRem naadloos met meerdere merken — waaronder Samsung, LG, Fire TV en Google TV — en is het daarmee een echt universele oplossing. De installatie is direct, de interface is overzichtelijk en je krijgt alle essentiële functies: soepele navigatie, volume- en afspeelbediening, toetsenbordinvoer voor zoekopdrachten en snelle app-starts — allemaal zonder vervelende betaalmuren of verplichte upgrades.
De Roku-app biedt misschien alle knoppen en privéluisteren, maar sluit je op in één ecosysteem. TV Remote – Universal probeert universeel te zijn, maar verbergt vaak belangrijke functies achter een “pro”-paywall en kan rommelig aanvoelen. TVRem vermijdt deze problemen door snelle en betrouwbare verbindingen, ondersteuning voor spraakassistenten en een gebruiksvriendelijke ervaring die gewoon werkt — geen registratie, geen advertenties en geen tijdverspilling.
Voor iedereen die een snelle, veelzijdige en écht universele iPhone-afstandsbediening wil, is TVRem zonder twijfel de beste keuze.
Het werkt absoluut—je iPhone kan je Roku‑afstandsbediening zijn, al is het niet altijd zo magisch als in de reclames. Ik herken het hele gedoe van zoekgeraakte afstandsbedieningen volledig. @mikeappsreviewer dook diep in de officiële Roku‑app en ‘TV Remote – Universal’—allemaal prima, maar ik ben eerlijk over een paar extra tips en een milde waarschuwing.
Ja, het je iPhone in een Roku‑afstandsbediening veranderen is echt en best gaaf. Maar hier zit ’m de crux: als je Roku en je iPhone niet op exact dezelfde wifi‑frequentie zitten (niet alleen hetzelfde netwerk, maar 2,4ghz vs 5ghz kan al uitmaken), kun je daar zitten staren naar de app en je afvragen waarom hij je apparaat niet vindt. De installatie is supermakkelijk ALS je netwerk niet een complete chaos is. Ik heb ook gemerkt dat na een router‑reset of firmware‑update de app zich raar kan gedragen en je de Roku in de app moet ‘vergeten’ en opnieuw moet laten zoeken. Simpel, maar irritant.
Als je afstandsbediening kapot is en je Roku‑box zo is ingesteld dat hij alleen wifi‑afstandsbedieningen accepteert (geen IR), maar je stroom is uitgevallen, kun je vastlopen in een rare lus waarin de app je Roku niet meer kan vinden. In dat geval heb je een echte afstandsbediening nodig, al is het maar om opnieuw met wifi te verbinden.
Als je twijfelt tussen de twee apps: de officiële is zelden buggy, maar ik ben geen fan van hoe hij met meerdere Roku‑apparaten in één huis omgaat—je moet net iets te veel schakelen.
Eerlijk gezegd houd ik sowieso een goedkope universele reserve‑afstandsbediening achter de hand, want als je telefoon leeg is, zit iedereen naar de screensaver te staren.
Samenvattend: het iPhone‑als‑afstandsbediening‑idee is solide en vaak zelfs beter voor zoeken, typen of privé luisteren als je oortjes gebruikt. Verwacht alleen af en toe een wifi‑hikje, en gooi je afstandsbedieningen nog niet weg, tenzij je toekomstige frustratie voor lief wilt nemen.
Dit is hoe het echt zit: je iPhone als Roku‑afstandsbediening gebruiken werkt… tot het niet meer werkt. Zeker, @mikeappsreviewer legde de officiële app uit (duh!) en @byteguru voegde die “gotcha” netwerknotities toe, maar laten we eerlijk zijn over de haperingen en voordelen.
Allereerst: ja, zo ongeveer elke iPhone kan de Roku‑taken overnemen met de officiële app. Snel te installeren, gratis, alle basisknoppen die je gewend bent — plus het zalige toetsenbord op het scherm voor die momenten waarop je liever niet “QWERTY” doorbladert alsof het 2003 is.
MAAR — en hier ben ik het totaal niet eens met de lofzang — als je Roku op tilt is geslagen na een stroomstoring of om de een of andere reden niet op hetzelfde wifi‑netwerk zit (leg me maar uit hoe dat in 2024 nog steeds gebeurt, maar het gebeurt), dan is de app net zo nuttig als een onderzetter. Je hebt nodig dat de Roku EN je iPhone op hetzelfde netwerk zitten, zonder uitzonderingen. Nee, hij kan niet goed overweg met 4G/5G of hotspots, tenzij je een netwerkgoeroe bent.
En voor iedereen met gezinsleden die in paniek raken bij “technische dingen”: bedenk dit eens — als de batterij van je telefoon op nul komt of je hem mee uit huis neemt, begint de rest weer helemaal opnieuw. En “TV Remote – Universal” is leuk voor complexe thuissystemen, maar ik haat apps die je voor elk lullig extraatje willen laten betalen, dus uit principe kom ik toch weer uit bij de simpele Roku‑app.
Eerlijk gezegd heb ik een reserve‑afstandsbediening achter de hand, omdat ik al eerder ben afgebrand toen de app kuren kreeg na een Roku‑softwareupdate (en dat gaat gebeuren). Maar als je wanhopig bent en je netwerk doet niet raar, dan voelt je iPhone als vervangende afstandsbediening alsof je je oude streamingbox nieuw leven inblaast — en “90 Day Fiancé” typen kost geen 4,5 minuut meer.
Als je meer details rechtstreeks van de bron wilt, kun je echt even kijken hoe je je streamingervaring naar een hoger niveau tilt met de Roku‑afstandsbedieningsapp.
Dus ja — gebruik die app gerust. Het is véél beter dan om middernacht naar AAA‑batterijen te zoeken. Gooi die reserve‑afstandsbediening alleen niet weg, tenzij je van streamingroulette houdt.