Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van de SD-kaart van mijn Nikon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste manier is om ze terug te halen. De foto’s zijn echt belangrijk, en ik heb hulp nodig met veilige methoden voor fotoherstel van een Nikon SD-kaart die de verwijderde bestanden niet overschrijven.
Ik heb dit een tijdje geleden gedaan op een Nikon-kaart, en de korte versie is ja, verwijderde foto’s zijn vaak herstelbaar.
Wat mij hielp, was de kaart behandelen alsof het bewijsmateriaal was. Op het moment dat ik merkte dat bestanden weg waren, stopte ik met fotograferen. Geen testfoto, niet in menu’s rommelen, niets. Op de meeste camera’s wist verwijderen de foto niet meteen. Het markeert de ruimte als vrij. Je oude bestanden blijven daar vaak staan totdat er nieuwe gegevens bovenop worden geschreven. Zodra je blijft fotograferen, dalen de kansen op herstel snel.
Haal de SD-kaart eruit en sluit die met een kaartlezer aan op je computer. Ik zou het verbinden van de Nikon-body via USB overslaan als je een andere optie hebt. Veel Nikon-camera’s verschijnen in MTP- of PTP-modus, en hersteltools werken meestal beter wanneer ze directe toegang hebben tot de kaart zelf.
Als je niet ergens anders al kopieën hebt, is herstelsoftware de volgende stap. Ik heb er een paar gebruikt, en Disk Drill was voor mij het minst irritant. Het las NEF-bestanden en JPEG’s prima, en ik hoefde niet te prutsen in de menu’s.
Wat ik deed:
- Installeer Disk Drill op je computer. Zet het niet op de SD-kaart.
- Plaats de Nikon-kaart via een kaartlezer.
- Kies de SD-kaart in de app.
- Voer eerst Universal Scan uit. Voor verwijderde foto’s zou ik hiermee beginnen.
- Laat het afronden en bekijk daarna een voorbeeld van wat het heeft gevonden. Als een fotovoorbeeld netjes opent, zie ik dat meestal als een goed teken.
- Herstel alles naar je computer of een andere schijf. Schrijf niets terug naar dezelfde SD-kaart.
Eén klein ding dat handig is om te weten. Op Windows is de gratis herstellimiet 100 MB. Dat is niet veel als je de hele dag RAW hebt geschoten, maar het is genoeg om te testen of de kaart nog bruikbare bestanden bevat voordat je geld uitgeeft.
Als je ook video kwijt bent, is er een modus Advanced Camera Recovery. Daar zou ik niet mee beginnen. Universal Scan is sneller en vond het meeste van wat ik nodig had. Als clips na de eerste ronde nog ontbreken, dan zou ik de cameraspecifieke scan proberen.
Herstelde bestanden komen vaak terug met lelijke namen zoals file000123.nef. Mappen kunnen ook verdwenen zijn. Ik heb dit zelf gezien. Dat betekent niet altijd dat de foto’s beschadigd zijn. Veel tools herstellen op basis van bestandssignaturen, dus ze halen eerst de afbeeldingsgegevens terug en de oorspronkelijke mapindeling gaat verloren.
Hetzelfde geldt voor NEF-bestanden die in eerste instantie kapot lijken. Windows heeft de neiging zich dom te gedragen met RAW-bestanden als de juiste codec of app ontbreekt. Ik had een paar NEF’s die dood leken in Verkenner, maar prima openden in RAW-software.
Voordat je tijd besteedt aan scannen, controleer ook de saaie plekken:
- Je computer, als je kaarten na elke shoot meestal kopieert.
- SnapBridge of een cloudsync-instelling die je had aanstaan.
- Externe schijven, oude back-upmappen, willekeurige imports die je was vergeten.
Quick format is ook niet altijd het einde. Per ongeluk verwijderen en snel formatteren laten in veel gevallen allebei ruimte voor herstel. Wat belangrijker is, is wat er daarna is gebeurd. Als je de kaart hebt gevuld met honderden nieuwe foto’s, zijn delen van de oude gegevens vaak voorgoed weg.
Waar ik zou stoppen om dit zelf te doen, is bij fysieke schade. Als de kaart gebarsten is, fouten geeft, de verbinding verbreekt, of je computer hem helemaal niet detecteert, zou ik niet blijven forceren. Dan is een herstelservice logischer. Ik heb gezien dat falende kaarten erger werden na herhaalde pogingen.
Dus, de praktische volgorde is:
- Stop met het gebruiken van de kaart.
- Haal hem uit de camera.
- Zoek eerst naar bestaande kopieën.
- Scan hem met herstelsoftware, beginnend met Universal Scan.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op dan op de SD-kaart.
Als je alleen op Delete hebt gedrukt en kort daarna bent gestopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen vaak redelijk. Niet perfect. Nog steeds redelijk.
Ja, als er sinds het verwijderen niet veel meer naar de kaart is geschreven.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Maak eerst een volledige image van de SD-kaart en scan daarna de image, niet de kaart. Dit is belangrijk als de kaart leesproblemen heeft of begint uit te vallen. Hulpmiddelen zoals Disk Drill ondersteunen het werken met schijfimages, en zo belast je de kaart maar één keer. Voor belangrijke Nikon-foto’s is dit de veiligere aanpak.
Ik zou ook niet te lang de kaart doorbladeren in Finder of Verkenner. Miniaturen, indexering en willekeurige OS-schrijfacties zijn zeldzaam op SD-media, maar ik houd het gebruik toch tot een minimum beperkt. Gebruik een schrijfblokkeerder als je die hebt. De meeste mensen hebben die niet, dus zet op zijn minst het SD-vergrendelingsschuifje om voordat je de kaart plaatst. Niet waterdicht, maar wel de moeite waard.
Als je Nikon RAW plus JPEG heeft geschoten, controleer dan de bestandsgroottes na herstel. Een gezonde NEF is meestal veel groter dan de bijbehorende JPEG. Piepkleine NEF-bestanden betekenen vaak een gedeeltelijke overschrijving.
Als de kaart vraagt om te worden geformatteerd, stop dan. Klik nergens op.
Disk Drill is een prima keuze voor herstel van foto’s van een Nikon SD-kaart, vooral voor NEF en JPEG. Herstel naar je computer en sorteer later.
Deze thread is ook nuttig voor tips over herstel van foto’s van een Nikon SD-kaart en stappen voor herstel van verwijderde camera-afbeeldingen:
beste manieren om verwijderde foto’s van een SD-kaart te herstellen
Ja, waarschijnlijk, maar ik zou één ding toevoegen dat de anderen maar licht hebben aangestipt: controleer of je Nikon dubbele sleuven gebruikt of ergens op een vreemde plek proxykopieën heeft weggeschreven. Ik heb mensen in paniek gezien over een zogenaamd verwijderde SD-kaart, om er dan achter te komen dat de tweede kaart nog back-ups had, of dat de camera was ingesteld op overloop-/back-upmodus en slechts één kaart was gewist. Klinkt logisch, maar door paniek missen mensen voor de hand liggende dingen.
Ik ben het er ook enigszins mee oneens om meteen te veel te scannen als de foto’s echt onvervangbaar zijn. @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas hebben gelijk dat je het gebruik onmiddellijk moet stoppen, maar voor echt cruciale beelden is de veiligste doe-het-zelfstap één zorgvuldige scan, niet tien verschillende herstelapps die de kaart blijven belasten. Elke extra leesactie op een stervende kaart is een gok.
Een paar Nikon-specifieke dingen om op te letten:
- Als je NEF + JPEG hebt geschoten, herstel dan beide, zelfs als de NEF-bestanden er in eerste instantie slecht uitzien.
- Als je kaart exFAT was en de camera haperde, ligt het probleem soms bij het bestandssysteem, niet bij de foto’s.
- Als de camera zegt dat de kaart moet worden geformatteerd, accepteer die melding dan niet. Echt, niet doen.
Als je een eenvoudige handleiding zoekt over hoe je bestanden van een SD-kaart van een digitale camera kunt herstellen, kan dat helpen voordat je zomaar wat gaat aanklikken.
Wat software betreft, is Disk Drill een redelijke keuze voor fotoherstel van een Nikon SD-kaart, omdat het meestal JPEG-, NEF- en soms videoclips in één scan vindt zonder dat het proces een circus wordt. Ik zou herstellen naar je computer, controleren of de bestanden openen, en daarna de kaart klonen om hem veilig te bewaren voordat je iets anders probeert.
Als de kaart de verbinding verbreekt, extreem langzaam leest of je kaartlezer instabiel laat doen, stop dan met doe-het-zelf. Dat is het punt waarop herstelbedrijven hun geld waard zijn.