Kan jag återställa data från ett formaterat USB-minne utan en säkerhetskopia?

Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag aldrig säkerhetskopierade, inklusive arbetsdokument och personliga foton. Enheten upptäcks fortfarande, men jag slutade använda den direkt. Jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa data från ett formaterat USB-minne utan att förvärra situationen.

Ja, det finns fortfarande en chans, men bara om du slutar röra USB-minnet nu direkt. Jag menar allvar. Så fort du fortsätter kopiera saker till det börjar gammal data ersättas. När block väl har skrivits över är det kört. Återställningsappar kan inte fixa överskriven lagring.

Det första jag skulle tänka på är vilken typ av formatering som hände. Om formateringen blev klar snabbt, på bara några sekunder, skulle jag satsa på att det var en snabbformatering. Det är det bättre fallet. En snabbformatering återställer vanligtvis filsystemstabellerna och rensar indexet som Windows använder för att hålla reda på filer. Mycket av fildatan ligger fortfarande kvar tills nya skrivningar hamnar ovanpå den. En fullständig formatering är tuffare. I de flesta fall skriver den över lagringen, så chanserna sjunker rejält.

Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag hoppa över det vanliga kommandotolksgrejerna som folk brukar slänga ur sig. Samma sak med slumpmässiga reparationsverktyg. Jag har sett folk köra CHKDSK på sådana här enheter och göra röran värre. Det är till för att reparera filsystemsproblem, inte för att få tillbaka filer från ett formaterat USB-minne.

Det jag skulle göra, steg för steg:

1. Koppla ur USB-minnet och sluta använda det.
  2. Installera återställningsprogram på datorns interna enhet, inte på flashminnet.
  3. Anslut USB-minnet igen.
  4. Kör en fullständig skanning på USB-minnet.
  5. Förhandsgranska det som skanningen hittar.
  6. Återställ filerna till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne.

Jag har haft ganska bra tur med Disk Drill. Det är ett av de enklare alternativen om du inte har gjort filåterställning tidigare. Jag valde USB-minnet, körde Universal Scan, väntade ut det och gick sedan igenom resultaten. Det grupperar filer efter typ, vilket hjälpte när filnamnen var borta. Förhandsgranskningsverktyget sparade tid för mig också. Om ett foto öppnades i förhandsgranskningen, eller om ett dokument såg normalt ut där, brukade jag ta det som ett gott tecken.

En del jag gillade mer än jag väntade mig var alternativet för diskavbild. Om flashminnet beter sig konstigt, tappar anslutningen, fryser Explorer eller kastar Windows-fel, skapa en avbild först om du kan. Skanna sedan avbilden i stället för att slå mot USB-minnet om och om igen. Säkrare väg, mindre slitage på en dålig enhet.

Några saker påverkar chanserna:

1. Skrev du något nytt efter formateringen? Om inte är dina chanser bättre.
  2. Formaterade du det till samma filsystem, eller bytte du? Båda lämnar fortfarande visst hopp, även om ett byte av filsystem ibland tar bort mer användbar metadata.
  3. Vad fanns på det? Foton, dokument och videor brukar skannas bättre med vanliga återställningsappar än mer ovanliga filtyper.

Om skanningen hittar filer men namnen ser trasiga ut skulle jag inte få panik än. Jag har sett massor av återställda filer komma tillbaka med generiska namn eller utan mappstruktur. Att sortera efter datum, storlek eller typ brukar hjälpa dig att pussla ihop det igen. Lite irriterande, ja, men normalt.

Avbryt inte heller skanningen i förtid. Det här händer folk hela tiden. Några filer dyker upp efter fem minuter, så de stoppar och börjar återställa. Dåligt drag. Låt den fullständiga skanningen bli klar. Jag har haft mappar som dök upp mycket senare i processen, särskilt på större USB-minnen.

Om enheten inte upptäcks alls, fortsätter att kopplas från eller om Windows visar fel kapacitet, då kan problemet vara mer än bara en formatering. Då skulle jag sluta med upprepade skanningsförsök. Flashlagring med hårdvaruproblem brukar bli sämre när man fortsätter läsa från den. Om den håller sig ansluten länge nog, försök att skapa en avbild först. Om filerna betyder mycket, familjefoton, skattedokument, jobbgrejer, skulle jag titta på en professionell återställningsfirma i stället.

Så ja, återställning efter formatering är ofta möjlig utan säkerhetskopia. De stora sakerna är enkla. Var det en snabbformatering? Och skrevs något till enheten efteråt? Om det var en snabbformatering och USB-minnet har lämnats ifred sedan dess är chanserna fortfarande ganska goda. Ibland får man tillbaka det mesta. Ibland allt, om man har tur. stavfel åsido skulle jag agera snabbt och vara försiktig.

Ja, om USB-enheten fortfarande monteras och du slutade använda den, är dina chanser ganska goda.

Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste poängen. Skriv inte något till enheten. Jag skiljer mig lite när det gäller fullständig formatering. På nyare Windows-system raderar en fullständig formatering ofta tillräckligt mycket data för att göra återställning hemma mycket mindre sannolik, men på vissa äldre system kan man fortfarande återställa fragment. Så chansen är inte alltid noll, det handlar mer om systemets ålder och vilket formateringsalternativ som användes.

Några kontroller är viktiga innan du skannar:

1. Titta i Diskhantering. Bekräfta att enheten visar rätt storlek.
  2. Om den ber om att formateras igen, avbryt.
  3. Om enheten kopplas från, skapa först en byte-för-byte-avbildning.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av formaterade flash-enheter eftersom det hanterar både filsystemsskanningar och signaturskanningar på ett ställe. Om filnamnen saknas, sortera efter filtyp och ändringsdatum. Foton går ofta att återställa bra. Office-dokument också, även om de ibland har skadade namn eller saknade mappar.

En sak som många hoppar över är att testa återställda filer i omgångar. Öppna 10 till 20 foton, några dokument och en PDF. Om förhandsvisningar fungerar, fortsätt. Om allt kommer tillbaka skadat, sluta slösa tid och gå vidare till ett professionellt labb.

TRIM är också ovanligt på USB-flash-enheter, men vissa nyare flyttbara SSD-liknande enheter stöder det. Om din enhet använde TRIM minskar chanserna till återställning snabbt. Därför är det viktigt att agera snabbt.

Om du vill ha en enkel genomgång är den här guiden för återställning av flash-enheter lätt att följa:
titta på den här guiden för dataåterställning från USB-flash-enhet

Kort version. Identifierad enhet, inga nya skrivningar, snabbformatering, vanliga filtyper. Det är de bästa tecknen du har just nu.

Ja, troligen. Inte garanterat, men definitivt inte hopplöst om USB-minnet fortfarande upptäcks och du har slutat använda det.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sognonotturno, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta förbiser: ibland är själva enheten helt okej, och det verkliga problemet är den nya filsystemsmetadata efter formateringen. I så fall handlar återställning mindre om att reparera och mer om att hitta råa filspår plus gamla katalogposter. Så slösa inte tid på att först försöka göra USB-minnet användbart igen.

Det jag skulle göra annorlunda är att kontrollera några återställda filer innan du lägger timmar på att exportera allt. Om Disk Drill visar förhandsvisningar som faktiskt går att öppna, är det ett mycket bättre tecken än att bara se en enorm lista med filnamn. Jag skulle återställa det viktigaste först: dokument, foton, allt som inte går att ersätta. Prioritera, helt enkelt.

Om detta dessutom var ett litet USB-minne och Windows formaterade det väldigt snabbt, är chansen stor att det var en snabbsformatering och då är dina odds ganska goda. Om det var en fullständig formatering sjunker chanserna rejält, men inte alltid till noll som folk ibland säger på nätet.

Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det hanterar återställning från formaterade USB-minnen ganska bra och låter dig förhandsgranska resultat innan du återställer. Återställ bara till din dator eller en annan extern enhet, inte tillbaka till samma minne. Ganska självklart, men folk gör det ändå.

Om du vill ha en tydligare genomgång är den här guiden användbar:
hur man återställer filer från ett formaterat USB-minne steg för steg

Stor varning: om de återställda Office-dokumenten öppnas tomma, eller om foton är halvt grå, betyder det vanligtvis partiell överskrivning eller fragmenterad återställning. Då kan ett professionellt labb vara den enda verkliga lösningen. Men eftersom enheten upptäcks skulle jag absolut prova programvaruåterställning först.

Ja, vanligtvis återställningsbart om det var en snabbformatering och inget skrevs efteråt. Jag skulle invända lite mot en punkt ovan: folk fokuserar mycket på snabb- kontra fullformatering, men på billiga flashminnen spelar kontrollerns kvalitet nästan lika stor roll. Vissa minnen ger röriga resultat även när datan tekniskt sett fortfarande finns kvar.

Eftersom @sognonotturno, @hoshikuzu och @mikeappsreviewer redan har täckt de grundläggande reglerna om att inte skriva något, skulle jag lägga till detta: var uppmärksam på filstorlekar i skanningsresultaten. Om dina foton dyker upp som 0 KB eller dina DOCX-filer är onormalt små, är det ett dåligt tecken även om filnamnen verkar normala. Förhandsvisningar är viktigare än namn.

Disk Drill är ett rimligt första försök här.

Fördelar:

• lätt att skanna formaterade USB-enheter
  • förhandsvisningar hjälper till att skilja verkligt återställningsbara filer från skräp
  • kan hitta filer både via filsystemsinformation och råa signaturer

Nackdelar:

• stora skanningar kan vara långsamma
  • återställda filnamn/mappar kan fortfarande vara röriga
  • om USB-enheten har hårdvaruinstabilitet kanske programvara ensam inte kan rädda dig

En sak till som jag delvis inte håller med om i vanliga råd: återställ inte alltid allt i en enda jättestor omgång först. Hämta det oersättliga först, kontrollera integriteten och fortsätt sedan.

Om enheten börjar koppla från, sluta skanna och överväg avbildning eller ett labb. Om den förblir stabil är programvaruåterställning absolut värt att prova.