Kan jag återställa filer från CF-kort efter att ha tömt mappen?

Jag tömde av misstag en mapp på mitt CompactFlash-kort som innehöll viktiga foton, och nu kan jag inte hitta filerna någonstans. Jag slutade använda CF-kortet direkt eftersom jag hoppas att de raderade filerna fortfarande kan återställas. Jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa filer från ett CF-kort efter att ha raderat en mapp utan att göra saken värre.

CF-kortåterställning, vad jag skulle göra först

Ja, det här suger. Jag har varit med om att ett CF-kort betett sig konstigt med bildfiler på det, och det första misstaget folk gör är att använda det igen. Om ditt kort fortfarande dyker upp på en dator är oddsen oftast bättre än det känns i stunden.

Första regeln, sluta skriva till kortet

När filer försvinner från ett CF-kort ligger datan ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som först försvinner är ofta filtabellen, den del som din kamera eller dator använder för att hitta saker. Nya bilder eller kopierade filer börjar skriva över gammal data, och när du väl gör det blir återställningen snabbt mycket sämre.

Så om du bryr dig om filerna:

• Sätt inte tillbaka kortet i kameran
  • Ta inga testbilder
  • Kopiera inte något till det
  • Formatera det inte
  • Kör inga reparationsalternativ än

Kontrollera de enkla sakerna innan du får panik

Jag skulle börja med de tråkiga kontrollerna eftersom kortläsare går sönder hela tiden.

• Prova en annan USB-port
  • Prova en annan CF-kortläsare
  • Prova en annan dator
  • Kontrollera om kortet visas i Diskhantering i Windows
  • Kontrollera Skivverktyg på Mac

Ibland går kortet inte att öppna i Utforskaren eller Finder, men det visas ändå på systemnivå. Om det gör det har återställningsprogram fortfarande en chans.

Om kortet upptäcks, skanna det

Om din dator ser kortet skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Disk Drill är ett alternativ som folk använder för CF-kort. Det stöder vanliga kortformat som FAT32 och exFAT, och det hittar oftast bilder, videor och RAW-filer om den underliggande datan fortfarande finns kvar.

Förhandsgranskningsfunktionen är viktigare än folk tror. Jag gillar att kunna kontrollera om de hittade filerna är intakta innan jag sparar en hög skräp till en enhet.

Det grundläggande återställningsflödet

1. Ta ut CF-kortet ur kameran.
  2. Anslut det till datorn med en riktig CF-kortläsare.
  3. Installera återställningsappen på datorn, inte på CF-kortet.
  4. Välj CF-kortet och starta en skanning.
  5. Gå igenom de hittade filerna och förhandsgranska de viktiga.
  6. Spara återställda filer på datorn eller en extern enhet.

Inte tillbaka till samma kort. Aldrig tillbaka till samma kort.

Om kortet fortsätter bete sig konstigt

Den här delen hoppas ofta över. Om kortet kopplar från, ger läsfel, monteras och avmonteras, eller känns instabilt, skulle jag sluta peta på originalmediet och först skapa en diskavbild.

Det ger dig en fullständig kopia av kortet, inklusive utrymme där raderad data fortfarande kan finnas kvar. Du skannar kopian, inte originalet. Säkrare drag. Mindre slitage på ett kort som kanske redan håller på att gå sönder.

Verktyg jag inte skulle röra först

Jag skulle hålla mig borta från:

• CHKDSK
  • Första hjälpen
  • filsystemsreparationsverktyg
  • alla kamera- eller datoruppmaningar som erbjuder att fixa kortet

De verktygen syftar till att göra kortet läsbart igen. Låter hjälpsamt, visst. Men om dina filer är viktiga är de steg två, inte steg ett. Återställ datan först. Städa upp kortet senare.

När programvara är fel väg

Om kortet:

• inte upptäcks någonstans
  • har böjda stift
  • blir varmt
  • kopplar från om och om igen
  • får kortläsaren att bete sig konstigt

Då skulle jag sluta med programvaruförsök. Upprepade läsningar på ett felande kort är inte bra. Vid den punkten är en återställningsverkstad den säkrare vägen.

Kort version

Om CF-kortet fortfarande visas finns det fortfarande en ganska bra chans att få tillbaka filerna.

• Sluta använda kortet
  • Anslut det med en kortläsare
  • Skanna det med återställningsprogram
  • Förhandsgranska det du hittar
  • Spara återställda filer någon annanstans

Om det är instabilt, skapa en avbild först. Om det är dött eller fysiskt skadat, lämna över det. Det är den väg jag skulle ta.

Ja, om du tömde en mapp på ett CF-kort och slutade använda det direkt, är chanserna för återställning fortfarande ganska goda.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, stoppa alla skrivningar. Men jag vill lägga till detta. Om mappen togs bort från en dator, kontrollera om din fotoapp eller importapp först skapade en dold kopia. Lightroom, Bilder, och till och med vissa tether-appar lämnar förhandsvisningar, sidecar-filer eller cachade importer på din hårddisk. Sök på datorn efter filtyper som .CR2, .NEF, .ARW, .JPG, .XMP. Många hoppar över detta och slösar tid på att skanna kortet.

Titta sedan på kortets lediga utrymme. Om kortet fortfarande visar nästan fullt, finns dina filer ofta fortfarande kvar och endast katalogposten är borta. Om det plötsligt visar mycket ledigt utrymme fungerar återställning fortfarande ibland, men filsystemets rensning var mer fullständig.

För återställning är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från CompactFlash-kort. Jag skulle skanna både efter filsignatur och efter filsystem om det erbjuder båda. Signaturskanning hjälper när mappstrukturen är förstörd. Filsystemsskanning hjälper om namn och datum fortfarande finns kvar.

En sak jag delvis inte håller med om, jag skulle inte lägga för mycket tid på att byta kortläsare och portar om kortet monteras korrekt en gång. Börja återställningen medan mediet är stabilt. Tid är viktigare än perfektion här.

Spara också resultaten på din SSD eller en annan enhet, inte tillbaka på CF-kortet. Sortera först efter filer som går att förhandsvisa. Återställ RAW-filerna och slutversionerna först, sedan resten.

Om du vill ha en visuell genomgång är denna guide för filåterställning från CompactFlash-kort för raderade foton och videor enklare att följa än att gissa sig fram i menyer.

Om förhandsvisningarna är tomma eller halvgrå, stoppa och skapa först en avbildning av kortet. Det betyder vanligtvis läsproblem eller delvis överskrivning.

Ja, du kan ofta återställa filer från ett CF-kort efter att ha tömt en mapp, särskilt eftersom du slutade använda det direkt. Den delen var smart.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sognonotturno, men jag skulle lägga till en sak som folk glömmer: kontrollera om raderingen skedde bara på kortet, eller bara i mappvyn du använde. Ibland får kameror, kortläsare eller fotoappar fel och döljer filer i stället för att faktiskt radera dem. I Windows aktiverar du visning av dolda filer. På Mac bör du kontrollera med en annan app än Finder innan du antar att allt är borta.

Om mappen dessutom tömdes från en dator, kontrollera den lokala enheten efter rester från automatisk import innan du gör en djupskanning. Inte bara den uppenbara Bilder-mappen heller. Sök efter datum då bilden togs, inte bara efter filnamn. Jag har sett raderade foton fortfarande ligga kvar i tillfälliga importmappar. Lite dumt, men det händer ofta.

Om CF-kortet är läsbart, kör återställning så snart som möjligt. Disk Drill är ett bra val för återställning av CompactFlash-kort eftersom det hanterar raderade foton, RAW-filer och videor ganska bra, och förhandsvisningar hjälper till att skilja de riktiga filerna från skräp. Jag skulle återställa de viktigaste filerna först och sedan göra en andra omgång vid behov.

En liten invändning mot de vanliga råden: försök inte krångla med tio olika kortläsare om kortet redan monteras en gång. Om det syns och är stabilt, starta skanningen medan du fortfarande kan.

Också värt att läsa: Tips från Facebook-communityn om återställning av CF-kortfoton

Om de återställda bilderna kommer tillbaka skadade, halvt grå eller utan miniatyrbilder, då blir det smartare att först skapa en avbild av kortet.

En sak jag skulle göra som @sognonotturno, @stellacadente och @mikeappsreviewer bara berörde indirekt: kontrollera om mappen tömdes från kortets DCIM-struktur men att filerna fortfarande finns kvar som föräldralösa poster i roten eller i en förlorad klusterkedja. På CF-kort, särskilt FAT32-kort, händer det oftare än man tror efter raderingar från äldre kortläsare eller kameraverktygsprogram.

Min lilla invändning: ledigt utrymme är en ledtråd, inte ett tillförlitligt avgörande. Jag har sett kort rapportera mycket ledigt utrymme och ändå gå att återställa de flesta RAW-filerna från eftersom bara allokeringsdata ändrades.

Om kortet är friskt, gör först en byte-för-byte-avbildning och skanna sedan avbildningen med Disk Drill. Det minskar risken och låter dig försöka igen med olika skanningslägen senare. Passar bra om du vill ha förhandsvisningar och brett stöd för RAW-format.

Fördelar med Disk Drill:

• lätt att använda
  • förhandsvisar många fotoformat
  • bra för raderade mediafiler på CF-kort

Nackdelar:

• djupa skanningar kan förlora ursprungliga namn/mappar
  • resultaten kan innehålla skräp
  • full återställning kräver vanligtvis den betalda versionen

Om Disk Drill missar filnamn är det normalt. Återställ efter filtyp och sortera efter tagningstid i ditt operativsystem i efterhand. Jämför också storleken på återställda filer. Små RAW-filer är vanligtvis falska positiva.