Kan jag återställa raderade bilder från ett SD-kort i en Nikon-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och nu försöker jag ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp med säkra metoder för fotoåterställning från Nikons SD-kort som inte skriver över de raderade filerna.

Jag gjorde detta på ett Nikon-kort för ett tag sedan, och den korta versionen är ja, raderade bilder går ofta att återställa.

Det som hjälpte mig var att behandla kortet som bevismaterial. Så fort jag märkte att filer var borta slutade jag fotografera. Ingen testbild, inget pillande i menyerna, ingenting. På de flesta kameror raderar delete inte bilden direkt. Det markerar utrymmet som ledigt. Dina gamla filer ligger ofta kvar där tills ny data skrivs över dem. Om du fortsätter fotografera sjunker chanserna till återställning snabbt.

Ta ut SD-kortet och anslut det till datorn med en kortläsare. Jag skulle hoppa över att ansluta Nikon-kameran via USB om du har något annat alternativ. Många Nikon-kameror visas i MTP- eller PTP-läge, och återställningsverktyg brukar fungera bättre när de får direkt åtkomst till själva kortet.

Om du inte redan har kopior någon annanstans är återställningsprogram nästa steg. Jag har använt några olika, och Disk Drill var det minst störande för mig. Det läste NEF-filer och JPEG-filer utan problem, och jag behövde inte krångla med menyerna.

Det här gjorde jag:

1. Installera Disk Drill på din dator. Lägg det inte på SD-kortet.
  2. Sätt in Nikon-kortet via en kortläsare.
  3. Välj SD-kortet i appen.
  4. Kör Universal Scan först. För raderade bilder är det den jag skulle börja med.
  5. Låt den bli klar och förhandsgranska sedan det den hittade. Om en bildförhandsvisning öppnas utan problem brukar jag se det som ett gott tecken.
  6. Återställ allt till din dator eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka något till samma SD-kort.

En liten sak som är bra att känna till. I Windows är den kostnadsfria återställningsgränsen 100 MB. Det är inte mycket om du har fotograferat RAW hela dagen, men det räcker för att testa om kortet fortfarande har användbara filer innan du lägger pengar på det.

Om du också har förlorat video finns det ett läge för Advanced Camera Recovery. Jag skulle inte börja där. Universal Scan går snabbare och hittade det mesta jag behövde. Om klipp saknas efter första genomgången skulle jag sedan prova den kameraspecifika skanningen.

Återställda filer kommer ofta tillbaka med fula namn som file000123.nef. Mappar kan också vara borta. Jag såg detta själv. Det betyder inte alltid att bilderna är skadade. Många verktyg återställer efter filsignatur, så de hämtar bilddatan först och den ursprungliga mappstrukturen går förlorad.

Samma sak gäller NEF-filer som verkar trasiga vid första anblicken. Windows har en vana att bete sig dumt med RAW-filer om rätt codec eller app saknas. Jag hade några NEF-filer som såg döda ut i Utforskaren men sedan öppnades utan problem i RAW-programvara.

Innan du lägger tid på att skanna, kolla de tråkiga ställena också:

1. Din dator, om du brukar kopiera kort efter varje fotografering.
  2. SnapBridge eller någon molnsynkronisering som du har haft aktiverad.
  3. Externa enheter, gamla säkerhetskopieringsmappar, slumpmässiga importer som du glömt bort.

Snabbformatering är inte alltid slutet heller. Oavsiktlig radering och snabbformatering lämnar båda utrymme för återställning i många fall. Det som betyder mer är vad som hände efteråt. Om du fyllde kortet med hundratals nya bilder är delar av den gamla datan ofta borta för gott.

Där jag skulle sluta göra detta själv är vid fysisk skada. Om kortet är sprucket, ger felmeddelanden, kopplar från, eller om din dator inte upptäcker det alls, skulle jag inte fortsätta tvinga det. Det är där en återställningstjänst är mer rimlig. Jag har sett felande kort bli värre efter upprepade försök.

Så den praktiska ordningen är:

1. Sluta använda kortet.
  2. Ta ut det ur kameran.
  3. Leta efter befintliga kopior först.
  4. Skanna det med återställningsprogram, börja med Universal Scan.
  5. Spara återställda filer någon annanstans än på SD-kortet.

Om du bara tryckte på Delete och sedan slutade använda kortet strax efteråt är dina chanser ofta ganska goda. Inte perfekta. Fortfarande ganska goda.

Ja, om kortet inte har skrivits till så mycket sedan raderingen.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa. Gör först en fullständig avbild av SD-kortet, och skanna sedan avbilden, inte kortet. Detta spelar roll om kortet har läsproblem eller börjar fallera. Verktyg som Disk Drill har stöd för att arbeta med diskavbilder, och du belastar bara kortet en gång. För viktiga Nikon-bilder är detta den säkrare vägen.

Jag skulle inte heller lägga för mycket tid på att bläddra igenom kortet i Finder eller Explorer. Miniatyrer, indexering och slumpmässiga OS-skrivningar är ovanliga på SD-media, men jag håller ändå hanteringen till ett minimum. Använd en skrivblockerare om du har en. De flesta har inte det, så skjut åtminstone SD-kortets låsreglage innan du sätter in det. Inte idiotsäkert, men värt att göra.

Om din Nikon tog RAW plus JPEG, kontrollera filstorlekarna efter återställningen. En frisk NEF är vanligtvis mycket större än den matchande JPEG-filen. Små NEF-filer betyder ofta partiell överskrivning.

Om kortet ber om att formateras, stanna. Klicka inte på något.

Disk Drill är ett bra val för återställning av Nikon-foton från SD-kort, särskilt för NEF och JPEG. Återställ till din dator, sortera senare.

Den här tråden är också användbar för tips om återställning av Nikon-foton från SD-kort och steg för att återställa raderade kamerabilder:
bästa sätten att återställa raderade foton från ett SD-kort

Ja, förmodligen, men jag skulle lägga till en sak som de andra bara nämnde lite lätt: kontrollera om din Nikon använder dubbla kortplatser eller har skrivit proxykopior någonstans konstigt. Jag har sett folk få panik över ett raderat SD-kort och sedan inse att det andra kortet fortfarande hade säkerhetskopior, eller att kameran var inställd på överflödes-/säkerhetskopieringsläge och att bara ett kort blev rensat. Låter självklart, men panik gör att folk missar uppenbara saker.

Jag håller också lite grann inte med om att göra för mycket skanning direkt om bilderna verkligen är oersättliga. @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas har rätt om att sluta använda kortet omedelbart, men för riktigt viktiga bilder är det säkraste gör-det-själv-steget en försiktig genomgång, inte tio olika återställningsappar som körs hårt mot kortet. Varje extra läsning på ett skadat kort är en chansning.

Några Nikon-specifika saker att tänka på:

• Om du fotograferade i NEF + JPEG, återställ båda, även om NEF-filerna ser dåliga ut först.
  • Om ditt kort var exFAT och kameran krånglade, är det ibland filsystemet som är problemet, inte bilderna.
  • Om kameran säger kortet behöver formateras, acceptera inte den uppmaningen. På riktigt, gör det inte.

Om du vill ha en guide på enkel svenska om hur man återställer filer från ett SD-kort i en digitalkamera, kan det hjälpa innan du börjar klicka runt.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val för återställning av Nikon-bilder från SD-kort eftersom det vanligtvis hittar JPEG, NEF och ibland videoklipp i en enda genomgång utan att göra processen till en cirkus. Jag skulle återställa till din dator, kontrollera att filerna går att öppna och sedan klona kortet för säkerhets skull innan du provar något annat.

Om kortet kopplas från, läses extremt långsamt eller får kortläsaren att bete sig instabilt, sluta med gör-det-själv. Det är den punkt där återställningslaboratorier förtjänar sina pengar.