Kan jag återställa raderade foton från Canon-kamera efter formatering?

Jag formaterade av misstag minneskortet i min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade mina bilder, och nu är alla mina foton borta. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på om återställning av Canon-foton är möjlig efter formatering och vilka steg jag bör ta först.

Jag har gått igenom detta med ett Canon-hus, och det första steget är enkelt. Sluta fotografera nu. Ta inte en enda bild till. Spela inte in video. Ta ut SD-kortet ur kameran. Om kortet har en låsflik, skjut den till låst läge.

Anledningen är tråkig men viktig. På Canon-kameror raderas vanligtvis inte bilddatan direkt när du tar bort filer eller gör en snabbformatering. Kameran markerar utrymmet som ledigt. Dina bilder ligger ofta fortfarande kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå dem. Så fort du fortsätter fotografera sjunker chanserna till återställning snabbt. Det finns ingen papperskorg i kameran, så räkna inte med något dolt skyddsnät där.

Innan du kör återställningsverktyg, kontrollera det enkla först.

• Om du använde Canons molnapp, titta i image.canon. Den sparar ibland synkroniserade filer i upp till 30 dagar.
  • Om bilderna kopierades till din dator innan de försvann, kontrollera Papperskorgen i Windows eller Papperskorgen i macOS.

Om ingen säkerhetskopia dyker upp är den vanliga vägen återställningsprogram på en dator med kortläsare. Använd SD-kortet i en riktig kortläsare. Anslut inte kameran via USB för detta. Jag testade båda sätten en gång, och skanningen med kortläsare hittade fler filer. Kamerans anslutning döljer ofta den råa kortåtkomst som programvaran behöver.

Av de verktyg jag har testat gav Disk Drill renast resultat på Canon-kort för mig. Det hittar CR2-, CR3-, JPEG- och videofiler tillräckligt bra, och förhandsgranskningen är viktigare än många tror. Du får se om bilderna är intakta innan du sparar dem. I Windows finns också en liten gratis återställningskvot, vilket hjälper om du vill testa några filer först i stället för att gissa.

Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec värt att titta på. Det är öppen källkod och hittar förlorade filer bättre än det grova gränssnittet antyder. Haken är arbetsflödet. Det körs i ett textfönster, och resultatet blir rörigt. Du förlorar ursprungliga filnamn och mappstruktur, så du får sortera en hög med återställda filer för hand. Jag har använt det i en nödsituation. Det fungerade, men det var besvärligt. Recuva är lättare att titta på i Windows, även om jag såg svagare resultat i djupskanningar på kort med mycket RAW-filer.

Processen är ungefär densamma oavsett vilket verktyg du väljer.

1. Installera återställningsappen på din dator, inte på SD-kortet.
  2. Sätt i kortet med en kortläsare, välj det i appen och kör sedan en djupskanning. Stora kort tar tid.
  3. Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.

Den sista delen är mycket viktig. Om du återställer till samma kort riskerar du att skriva över bilderna du försöker få tillbaka. Jag har sett folk göra detta en gång och sedan tillbringa resten av natten med att reda ut en värre röra.

Efter återställningen, säkerhetskopiera allt först. Formatera sedan kortet i kameran innan du använder det igen. Jag slutade radera bilder en och en på kortet för ett tag sedan. Att formatera i kameran har varit renare och mindre felbenäget för mig.

Så, den korta versionen. Sluta använda kortet, kontrollera molnet och datorns papperskorg och skanna sedan kortet via en kortläsare med återställningsprogram. Om filerna ännu inte har skrivits över är dina chanser goda.

Ja, återställning är fortfarande möjlig efter en formatering av ett Canon-kort, om du slutade använda det tillräckligt snabbt. En snabbformatering rensar vanligtvis filindexet, inte all bilddata. En fullständig överskrivning är det som dödar möjligheten till återställning.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: använd en kortläsare, inte kamerakabeln. Jag håller dock inte helt med på en punkt. Folk kastar sig alltför ofta direkt in i slumpmässiga skanningar. Kontrollera först kortets hälsa. Om SD-kortet ger läsfel, kopplar från eller visar 0 byte, stoppa och skapa först en avbild av kortet med ett verktyg som USB Image Tool eller ddrescue. Att skanna ett felande kort om och om igen är så man förlorar ännu mer data.

Om kortet är stabilt är Disk Drill ett bra val för återställning av Canon-bilder. Det brukar hitta CR2, CR3, JPG och MP4 på ett rent sätt, och förhandsvisning hjälper till att sortera bort trasiga filer. Om Disk Drill visar filsignaturer men inga förhandsvisningar blev dina bilder troligen överskrivna eller fragmenterade. Det spelar roll.

Ytterligare två saker som folk missar:

1. Om du använde inspelning till dubbla kort på din Canon, kontrollera det andra kortet.
  2. Om du fotograferade i RAW plus JPEG, kan det ena formatet gå att återställa medan det andra är skadat.

För alla som vill ha en snabb visuell genomgång är detta värd att titta på:
hur man återställer raderade bilder från ett SD-kort

Om bilderna är oersättliga är ett labb det säkrare valet. Dyrt, ja, men ibland värt det. Om du fortsatte fotografera efter formateringen, var förberedd på blandade resultat.

Ja, återställning av Canon-foton är absolut möjlig efter formatering, men jag vill invända lite mot en sak. Folk behandlar formaterad och förstörd som om de vore samma sak. Oftast är de inte det. På de flesta Canon-kameror är en vanlig formatering i kameran mer som att rensa innehållsförteckningen än att strimla själva boken.

@mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare har redan täckt de uppenbara första stegen, så här är delen jag skulle lägga till: var uppmärksam på typen av formatering. Om du gjorde en standardformatering är chanserna för återställning ofta ganska goda. Om du använde en lågnivåformatering och sedan fortsatte att fotografera, då blir det snabbt riktigt illa. Inte alltid omöjligt, bara… ja, mycket värre.

Var heller inte besatt av att återställa de ursprungliga mappnamnen. Många får panik när de inte ser att Canon DCIM-strukturen kommer tillbaka perfekt. Den verkliga vinsten är att få tillbaka bilddatan, även om filnamnen är fult nonsens. Det är normalt.

Om du vill ha den minst irriterande vägen är Disk Drill ett av de bättre valen för återställning av Canon-foton från SD-kort eftersom det hanterar CR2, CR3, JPEG och video ganska bra och låter dig förhandsgranska innan du sparar. Den förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Om en fil förhandsgranskas utan problem har du förmodligen något användbart.

Ett annat lite märkligt tips: sortera återställda filer efter storlek efter skanningen. Små RAW-filer är ofta skräp eller ofullständiga filer. De större intakta är vanligtvis ditt bästa kort. Ingen hård regel, men det hjälper.

Och om du vill ha ett verkligt exempel, här är en framgångshistoria om återställning av Canon-foton efter formatering av SD-kort.

Så ja, det är inte hopplöst alls. Skriv bara inte något annat till det kortet, annars kan du förvandla ett återställningsbart misstag till en riktig katastrof lol.