Jeg kom ved et uheld til at tømme en mappe på mit CompactFlash-kort, som indeholdt vigtige billeder, og nu kan jeg ikke finde filerne nogen steder. Jeg stoppede straks med at bruge CF-kortet, fordi jeg håber, at de slettede filer stadig kan gendannes. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne filer fra et CF-kort på efter at have slettet en mappe uden at gøre situationen værre.
Gendannelse af CF-kort, det ville jeg gøre først
Ja, det her er noget lort. Jeg har selv oplevet, at et CF-kort opførte sig mærkeligt med optagefiler på, og den første fejl folk begår er at bruge det igen. Hvis dit kort stadig dukker op på en computer, er chancerne som regel bedre, end de føles i øjeblikket.
Første regel, stop med at skrive til kortet
Når filer forsvinder fra et CF-kort, ligger dataene ofte stadig der i et stykke tid. Det, der forsvinder først, er ofte filtabelen, den del som dit kamera eller din computer bruger til at finde ting. Nye billeder eller kopierede filer begynder at overskrive gamle data, og når du først gør dèt, bliver gendannelse hurtigt meget sværere.
Så hvis du går op i filerne:
- Sæt ikke kortet tilbage i kameraet
- Tag ikke testbilleder
- Kopiér ikke noget over på det
- Formatér det ikke
- Kør ikke reparationsmuligheder endnu
Tjek de enkle ting, før du går i panik
Jeg ville tage de kedelige kontroller først, fordi kortlæsere fejler hele tiden.
- Prøv en anden USB-port
- Prøv en anden CF-kortlæser
- Prøv en anden computer
- Tjek om kortet vises i Diskhåndtering på Windows
- Tjek Diskværktøj på Mac
Nogle gange kan kortet ikke åbnes i Stifinder eller Finder, men det vises stadig på systemniveau. Hvis det gør det, har gendannelsessoftware stadig en chance.
Hvis kortet bliver registreret, så scan det
Hvis din computer kan se kortet, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Disk Drill er en mulighed, folk bruger til CF-kort. Det understøtter almindelige kortformater som FAT32 og exFAT, og det finder som regel billeder, videoer og RAW-filer, hvis de underliggende data stadig er der.
Forhåndsvisningsfunktionen betyder mere, end folk tror. Jeg kan godt lide at kunne tjekke, om de fundne filer er intakte, før jeg gemmer en bunke skrammel på et drev.
Det grundlæggende gendannelsesforløb
- Fjern CF-kortet fra kameraet.
- Tilslut det til din computer med en ordentlig CF-kortlæser.
- Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på CF-kortet.
- Vælg CF-kortet og start en scanning.
- Gennemgå de fundne filer og forhåndsvis de vigtige.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev.
Ikke tilbage på det samme kort. Aldrig tilbage på det samme kort.
Hvis kortet bliver ved med at opføre sig mærkeligt
Den her del bliver ofte sprunget over. Hvis kortet afbryder forbindelsen, giver læsefejl, monterer og afmonterer, eller virker ustabilt, ville jeg stoppe med at pille ved det originale medie og først lave et diskimage.
Det giver dig en fuld kopi af kortet, inklusive plads hvor slettede data måske stadig findes. Du scanner kopien, ikke originalen. Mere sikkert. Mindre slid på et kort, der måske allerede er ved at fejle.
Værktøjer jeg ikke ville røre først
Jeg ville holde mig væk fra:
- CHKDSK
- Førstehjælp
- filsystem-reparationsværktøjer
- enhver kamera- eller computerprompt, der tilbyder at fixe kortet
De værktøjer har til formål at gøre kortet læsbart igen. Det lyder hjælpsomt, ja. Men hvis dine filer betyder noget, er de trin to, ikke trin et. Gendan dataene først. Ryd op på kortet senere.
Når software er den forkerte løsning
Hvis kortet:
- ikke registreres nogen steder
- har bøjede ben
- bliver varmt
- afbryder forbindelsen igen og igen
- får læseren til at gå helt i stykker
ville jeg stoppe med softwareforsøg. Gentagne læsninger på et kort, der er ved at fejle, er ikke nogen god idé. På det tidspunkt er et gendannelsesværksted den sikrere vej.
Kort version
Hvis CF-kortet stadig dukker op, er der stadig en rimelig chance for at få filerne tilbage.
- Stop med at bruge kortet
- Tilslut det med en kortlæser
- Scan det med gendannelsessoftware
- Forhåndsvis det, du finder
- Gem de gendannede filer et andet sted
Hvis det er ustabilt, så lav først et image af det. Hvis det er dødt eller fysisk beskadiget, så overlad det til nogen. Det er den vej, jeg ville tage.
Ja, hvis du tømte en mappe på et CF-kort og stoppede med at bruge det med det samme, er chancerne for gendannelse stadig rimelige.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, stop alle skrivninger. Men jeg vil tilføje dette. Hvis mappen blev slettet fra en computer, så tjek om din fotoapp eller importapp først lavede en skjult kopi. Lightroom, Fotos, og selv nogle tether-apps efterlader forhåndsvisninger, sidecars eller cachelagte importer på dit drev. Søg på din computer efter filtyper som .CR2, .NEF, .ARW, .JPG, .XMP. Folk springer dette over og spilder tid på at scanne kortet.
Se derefter på kortets ledige plads. Hvis kortet stadig viser næsten fuldt, er dine filer ofte stadig der, og kun mappeposten er væk. Hvis det pludselig viser masser af ledig plads, virker gendannelse stadig nogle gange, men oprydningen i filsystemet var mere fuldstændig.
Til gendannelse er Disk Drill et solidt valg til fotogendannelse fra CompactFlash-kort. Jeg ville scanne efter filsignatur og efter filsystem, hvis det tilbyder begge dele. Signaturscanning hjælper, når mappestrukturen er ødelagt. Filsystemscanning hjælper, hvis navne og datoer stadig findes.
Der er én ting, jeg er lidt uenig i, jeg ville ikke bruge for lang tid på at skifte læsere og porte, hvis kortet monterer fint én gang. Start gendannelsen, mens mediet er stabilt. Tid betyder mere end perfektion her.
Gem også resultaterne på din SSD eller et andet drev, ikke tilbage på CF-kortet. Sortér først efter filer, der kan forhåndsvises. Gendan RAW-filerne og de endelige filer først, derefter resten.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne guide til filgendannelse på CompactFlash-kort for slettede billeder og videoer lettere at følge end at gætte sig frem i menuerne.
Hvis forhåndsvisninger er tomme eller halvt grå, så stop og lav først et image af kortet. Det betyder som regel læseproblemer eller delvis overskrivning.
Ja, du kan ofte gendanne filer fra et CF-kort efter at have tømt en mappe, især fordi du stoppede med at bruge det med det samme. Den del var smart.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg vil tilføje én ting, som folk glemmer: tjek om sletningen kun skete på kortet, eller bare i den mappevisning, du brugte. Nogle gange fejler kameraer, kortlæsere eller fotoapps og skjuler filer i stedet for faktisk at slette dem. På Windows skal du aktivere skjulte filer. På Mac skal du kontrollere med en anden app end Finder, før du antager, at det er væk.
Hvis mappen også blev tømt fra en computer, så tjek den lokale maskine for rester fra automatisk import, før du laver en dyb scanning. Ikke kun den åbenlyse mappe Billeder. Søg efter optagelsesdato, ikke kun filnavn. Jeg har set “slettede” optagelser stadig ligge i midlertidige importmapper. Lidt dumt, men det sker ofte.
Hvis CF-kortet kan læses, så kør gendannelse hurtigst muligt. Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af CompactFlash-kort, fordi det håndterer slettede fotos, RAW-filer og videoer ret godt, og forhåndsvisninger hjælper med at sortere de rigtige filer fra skrammel. Jeg ville gendanne de vigtigste filer først og derefter lave en anden gennemgang, hvis det er nødvendigt.
En lille uenighed med det sædvanlige råd: vær ikke besat af at prøve ti kortlæsere, hvis kortet allerede monteres én gang. Hvis det er synligt og stabilt, så start scanningen, mens du stadig kan.
Også værd at læse: Facebook-fællesskabets tips til gendannelse af CF-kortfotos
Hvis de gendannede fotos kommer tilbage korrupte, halvt grå eller uden miniaturebilleder, er det dér, det bliver smartere først at lave et image af kortet.
En ting, jeg ville gøre, som @sognonotturno, @stellacadente og @mikeappsreviewer kun berørte indirekte: tjek, om mappen blev tømt fra kortets DCIM-struktur, men filerne stadig findes som forældreløse poster i roden eller i en tabt klyngekæde. På CF-kort, især FAT32-kort, sker det oftere, end folk tror, efter sletninger fra ældre kortlæsere eller kameraets hjælpeprogrammer.
Min lille uenighed: ledig plads er et fingerpeg, ikke en pålidelig afgørelse. Jeg har set kort rapportere masser af ledig plads og stadig give de fleste RAW-filer tilbage, fordi kun allokeringsdata blev ændret.
Hvis kortet er sundt, så lav først et byte-for-byte-image, og scan derefter imaget med Disk Drill. Det reducerer risikoen og lader dig prøve igen med forskellige scanningstilstande senere. Godt valg, hvis du vil have forhåndsvisninger og bred understøttelse af RAW-filer.
Fordele ved Disk Drill:
- nemt at bruge
- forhåndsviser mange fotoformater
- god til slettede mediefiler på CF-kort
Ulemper:
- dybe scanninger kan miste de oprindelige navne/mapper
- resultaterne kan indeholde junk
- fuld gendannelse kræver som regel den betalte version
Hvis Disk Drill overser filnavne, er det normalt. Gendan efter filtype, og sortér efter optagelsestid i dit operativsystem bagefter. Sammenlign også størrelserne på de gendannede filer. Små RAW-filer er som regel falske positiver.