Kan jeg gendanne slettede billeder fra Canon-kamera efter formatering?

Jeg formaterede ved et uheld hukommelseskortet i mit Canon-kamera, før jeg tog backup af mine billeder, og nu er alle mine fotos væk. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om gendannelse af Canon-fotos er mulig efter formatering, og hvilke skridt jeg først bør tage.

Jeg har været igennem det her med et Canon-kamerahus, og det første skridt er simpelt. Stop med at tage billeder nu. Tag ikke ét billede mere. Optag ikke video. Tag SD-kortet ud af kameraet. Hvis kortet har en låsetap, så skub den til låst.

Grunden er kedelig, men vigtig. På Canon-kameraer sletter det som regel ikke fotodataene med det samme at slette filer eller lave en hurtig formatering. Kameraet markerer pladsen som ledig. Dine billeder ligger ofte stadig på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Hvis du bliver ved med at tage billeder, falder chancerne for gendannelse hurtigt. Der er ingen papirkurvsmappe på kameraet, så forvent ikke et skjult sikkerhedsnet der.

Før du kører gendannelsesværktøjer, så tjek de nemme ting.

• Hvis du brugte Canons cloud-app, så kig i image.canon. Den gemmer nogle gange synkroniserede filer i op til 30 dage.
  • Hvis billederne blev kopieret til din computer, før de forsvandt, så tjek Papirkurv på Windows eller Papirkurv på macOS.

Hvis der ikke dukker nogen backup op, er den normale vej gendannelsessoftware på en computer med en kortlæser. Brug SD-kortet i en rigtig kortlæser. Tilslut ikke kameraet via USB til dette. Jeg prøvede begge dele engang, og scanningen med kortlæseren fandt flere filer. Kameraforbindelsen skjuler ofte den rå kortadgang, som softwaren har brug for.

Af de værktøjer, jeg har testet, gav Disk Drill mig det reneste resultat på Canon-kort. Det finder CR2-, CR3-, JPEG- og videofiler godt nok, og forhåndsvisningen betyder mere, end folk tror. Du kan se, om billederne er intakte, før du gemmer dem. På Windows er der også en lille gratis gendannelseskvote, hvilket hjælper, hvis du vil teste nogle få filer først i stedet for at gætte.

Hvis du vil have en gratis løsning, er PhotoRec værd at kigge på. Det er open source og finder mistede filer bedre, end dets grove brugerflade antyder. Ulempen er arbejdsgangen. Det kører i et tekstvindue, og outputtet er rodet. Du mister de oprindelige filnavne og mappestrukturen, så du ender med at sortere en bunke gendannede filer manuelt. Jeg har brugt det i en snæver vending. Det virkede, men det var besværligt. Recuva er nemmere at se på i Windows, selv om jeg så svagere resultater i dybe scanninger på kort med mange RAW-filer.

Processen er stort set den samme, uanset hvilket værktøj du vælger.

1. Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Indsæt kortet i en kortlæser, vælg det i appen, og kør derefter en dyb scanning. Store kort tager tid.
  3. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort.

Den sidste del er meget vigtig. Hvis du gendanner til det samme kort, risikerer du at overskrive de billeder, du prøver at få tilbage. Jeg har set folk gøre det én gang og derefter bruge resten af natten på at rydde op i et endnu større rod.

Efter gendannelsen skal du først tage backup af alt. Formatér derefter kortet i kameraet, før du bruger det igen. Jeg stoppede for et stykke tid siden med at slette billeder ét ad gangen på kortet. Formatering i kameraet har været renere og mindre fejlbehæftet for mig.

Så den korte version. Stop med at bruge kortet, tjek cloud og computerens papirkurv, og scan derefter kortet gennem en kortlæser med gendannelsessoftware. Hvis filerne ikke er blevet overskrevet endnu, er dine chancer gode.

Ja, gendannelse er stadig mulig efter en formatering af et Canon-kort, hvis du stoppede med at bruge det hurtigt nok. En hurtig formatering rydder normalt filindekset, ikke alle fotodata. En fuld overskrivning er det, der ødelægger muligheden for gendannelse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, brug en kortlæser, ikke kameraets kabel. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Folk skynder sig alt for ofte direkte ind i tilfældige scanninger. Tjek først kortets tilstand. Hvis SD-kortet giver læsefejl, kobler fra eller viser 0 byte, så stop og lav først et image af kortet med et værktøj som USB Image Tool eller ddrescue. At scanne et svigtende kort igen og igen er sådan, man mister endnu flere data.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Canon-fotos. Det finder som regel CR2, CR3, JPG og MP4 uden problemer, og forhåndsvisning hjælper med at sortere ødelagte filer fra. Hvis Disk Drill viser filsignaturer, men ingen forhåndsvisninger, blev dine billeder sandsynligvis overskrevet eller fragmenteret. Det er vigtigt.

To andre ting, folk overser:

1. Hvis du brugte optagelse på to kort på dit Canon, så tjek det andet kort.
  2. Hvis du tog billeder i RAW plus JPEG, kan det ene format muligvis gendannes, mens det andet er beskadiget.

For alle, der ønsker en hurtig visuel gennemgang, er denne værd at se:
sådan gendanner du slettede fotos fra et SD-kort

Hvis billederne er uerstattelige, er et laboratorium det sikrere valg. Dyrt, ja, men nogle gange det værd. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter formateringen, så vær forberedt på blandede resultater.

Ja, gendannelse af Canon-fotos er helt sikkert mulig efter formatering, men jeg vil udfordre én ting en smule. Folk behandler formateret og ødelagt, som om de er det samme. Det er de som regel ikke. På de fleste Canon-kameraer er en normal formatering i kameraet mere som at slette indholdsfortegnelsen end at makulere selve bogen.

@mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare har allerede dækket de oplagte første skridt, så her er den del, jeg ville tilføje: vær opmærksom på typen af formatering. Hvis du lavede en standardformatering, er chancerne for gendannelse ofte ganske gode. Hvis du brugte en lavniveauformatering og derefter fortsatte med at tage billeder, er det dér, tingene hurtigt bliver grimme. Ikke altid umuligt, bare… ja, meget værre.

Du skal heller ikke gå for meget op i at gendanne de originale mappenavne. Mange går i panik, når de ikke ser Canon DCIM-strukturen komme perfekt tilbage. Den virkelige gevinst er at få billeddataene tilbage, også selv om filnavnene er grimt volapyk. Det er normalt.

Hvis du vil have den mindst irriterende løsning, er Disk Drill et af de bedre valg til gendannelse af Canon SD-kortfotos, fordi det håndterer CR2, CR3, JPEG og video ret godt og lader dig forhåndsvise før gemning. Den forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Hvis en fil kan forhåndsvises uden problemer, har du sandsynligvis noget, der kan bruges.

Et ekstra lidt mærkeligt tip: sorter gendannede filer efter størrelse efter scanning. Små RAW-filer er ofte skrammel eller delvise filer. De større intakte er som regel dit bedste bud. Ikke en hård regel, men det hjælper.

Og hvis du vil have et eksempel fra virkeligheden, så er her en succesoplevelse med gendannelse af Canon-fotos efter formatering af SD-kort.

Så ja, det er slet ikke håbløst. Bare skriv ikke andet til det kort, ellers kan du forvandle en fejl, der kunne gendannes, til en regulær katastrofe lol.