Kan jeg gendanne slettede billeder fra et SD-kort til et Nikon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik taget backup af dem, og nu prøver jeg at finde den bedste måde at gendanne dem på. Billederne er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til sikre metoder til gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort, som ikke overskriver de slettede filer.

Jeg gjorde dette på et Nikon-kort for et stykke tid siden, og den korte version er ja, slettede billeder kan ofte gendannes.

Det, der hjalp mig, var at behandle kortet som bevismateriale. I det sekund jeg opdagede, at filer var væk, stoppede jeg med at tage billeder. Ingen testoptagelse, ingen roden i menuerne, ingenting. På de fleste kameraer sletter sletning ikke billedet med det samme. Den markerer pladsen som ledig. Dine gamle filer ligger ofte der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når du fortsætter med at tage billeder, falder chancerne for gendannelse hurtigt.

Tag SD-kortet ud, og tilslut det til din computer med en kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde Nikon-kameraet via USB, hvis du har en anden mulighed. Mange Nikon-kameraer vises i MTP- eller PTP-tilstand, og gendannelsesværktøjer fungerer som regel bedre, når de får direkte adgang til selve kortet.

Hvis du ikke allerede har kopier et andet sted, er gendannelsessoftware næste skridt. Jeg har brugt et par stykker, og Disk Drill var det mindst irriterende for mig. Det læste NEF-filer og JPEG’er uden problemer, og jeg behøvede ikke fumle rundt i menuerne.

Det gjorde jeg:

1. Installer Disk Drill på din computer. Læg det ikke på SD-kortet.
  2. Sæt Nikon-kortet i via en kortlæser.
  3. Vælg SD-kortet i appen.
  4. Kør Universal Scan først. Ved slettede billeder er det den, jeg ville starte med.
  5. Lad den blive færdig, og forhåndsvis derefter det, den fandt. Hvis en billedforhåndsvisning åbner uden problemer, plejer jeg at tage det som et godt tegn.
  6. Gendan alt til din computer eller et andet drev. Skriv ikke noget tilbage til det samme SD-kort.

En lille ting, der er værd at vide. På Windows er den gratis gendannelsesgrænse 100 MB. Det er ikke meget, hvis du har skudt RAW hele dagen, men det er nok til at teste, om kortet stadig har brugbare filer, før du bruger penge.

Hvis du også mistede video, findes der en tilstand til Advanced Camera Recovery. Jeg ville ikke starte der. Universal Scan er hurtigere og fandt det meste af det, jeg havde brug for. Hvis der mangler klip efter første gennemgang, ville jeg så prøve den kameraspecifikke scanning.

Gendannede filer kommer ofte tilbage med grimme navne som file000123.nef. Mapper kan også være væk. Det så jeg selv. Det betyder ikke altid, at billederne er beskadigede. Mange værktøjer gendanner efter filsignatur, så de henter billeddataene først, og den oprindelige mappestruktur går tabt.

Det samme gælder NEF-filer, der i første omgang virker ødelagte. Windows har det med at opføre sig dumt med RAW-filer, hvis den rigtige codec eller app mangler. Jeg havde et par NEF’er, der så døde ud i Stifinder, men som åbnede fint i RAW-software.

Før du bruger tid på scanning, så tjek også de kedelige steder:

1. Din computer, hvis du normalt kopierer kort efter hver optagelse.
  2. SnapBridge eller enhver cloud-synkronisering, du har haft slået til.
  3. Eksterne drev, gamle backupmapper, tilfældige importer, du har glemt.

Hurtigformatering er heller ikke altid slutningen. Utilsigtet sletning og hurtigformatering giver begge mulighed for gendannelse i mange tilfælde. Det, der betyder mere, er, hvad der skete bagefter. Hvis du fyldte kortet med hundredvis af nye billeder, er dele af de gamle data ofte væk for altid.

Der, hvor jeg ville stoppe med at gøre det selv, er fysisk skade. Hvis kortet er revnet, giver fejl, afbryder forbindelsen, eller din computer slet ikke registrerer det, ville jeg ikke blive ved med at tvinge det. Der giver en gendannelsesservice mere mening. Jeg har set svigtende kort blive værre efter gentagne forsøg.

Så den praktiske rækkefølge er:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Fjern det fra kameraet.
  3. Se først efter eksisterende kopier.
  4. Scan det med gendannelsessoftware, begynd med Universal Scan.
  5. Gem gendannede filer et andet sted end på SD-kortet.

Hvis du kun trykkede på Slet og derefter stoppede med at bruge kortet kort efter, er dine chancer ofte rimelige. Ikke perfekte. Stadig rimelige.

Ja, hvis der ikke er blevet skrevet ret meget til kortet siden sletningen.

En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer sagde. Lav først et fuldt image af SD-kortet, og scan derefter imaget, ikke kortet. Det er vigtigt, hvis kortet har læseproblemer eller begynder at fejle. Værktøjer som Disk Drill understøtter arbejde med diskimages, og så belaster du kun kortet én gang. For vigtige Nikon-billeder er dette den sikrere vej.

Jeg ville heller ikke bruge for lang tid på at gennemse kortet i Finder eller Explorer. Miniaturer, indeksering og tilfældige OS-skrivninger er sjældne på SD-medier, men jeg holder stadig håndteringen på et minimum. Brug en skriveblokering, hvis du har en. Det har de fleste ikke, så skub i det mindste SD-låsekontakten over, før du sætter det i. Ikke idiotsikkert, men værd at gøre.

Hvis dit Nikon tog RAW plus JPEG, så tjek filstørrelserne efter gendannelse. En sund NEF er normalt meget større end den matchende JPEG. Meget små NEF-filer betyder ofte delvis overskrivning.

Hvis kortet beder om at blive formateret, så stop. Klik ikke på noget.

Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af fotos fra Nikon SD-kort, især for NEF og JPEG. Gendan til din computer, og sorter senere.

Denne tråd er også nyttig til tips om gendannelse af fotos fra Nikon SD-kort og trin til gendannelse af slettede kamerabilleder:
bedste måder at gendanne slettede fotos fra et SD-kort

Ja, sandsynligvis, men jeg ville tilføje én ting, som de andre kun var inde på i let grad: tjek, om dit Nikon bruger dobbeltkortpladser eller gemte proxykopier et mærkeligt sted. Jeg har set folk gå i panik over et slettet SD-kort og så indse, at det andet kort stadig havde sikkerhedskopier, eller at kameraet var indstillet til overflow-/backup-tilstand, og kun ét kort blev slettet. Det lyder indlysende, men panik får folk til at overse åbenlyse ting.

Jeg er også lidt uenig i at køre for mange scanninger med det samme, hvis billederne virkelig er uerstattelige. @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas har ret i, at man straks skal stoppe med at bruge kortet, men ved virkelig kritiske billeder er det sikreste gør-det-selv-træk én forsigtig gennemgang, ikke ti forskellige gendannelsesapps, der hamrer løs på kortet. Hver ekstra læsning på et døende kort er et sats.

Et par Nikon-specifikke ting at holde øje med:

• Hvis du tog billeder i NEF + JPEG, så gendan begge dele, også selv om NEF-filerne ser dårlige ud i starten.
  • Hvis dit kort var exFAT, og kameraet lavede fejl, er det nogle gange filsystemet, der er problemet, ikke billederne.
  • Hvis kameraet siger kortet skal formateres, så accepter ikke den besked. Seriøst, lad være.

Hvis du vil have en letforståelig guide til hvordan man gendanner filer fra et SD-kort fra et digitalkamera, kan det måske hjælpe, før du begynder at klikke rundt.

Hvad angår software, er Disk Drill et fornuftigt valg til gendannelse af billeder fra et Nikon SD-kort, fordi det normalt finder JPEG, NEF og nogle gange videoklip i én gennemgang uden at gøre processen til et cirkus. Jeg ville gendanne til din computer, bekræfte at filerne kan åbnes og derefter klone kortet for en sikkerheds skyld, før du prøver noget andet.

Hvis kortet afbryder forbindelsen, læser meget langsomt eller får din kortlæser til at opføre sig ustabilt, så stop gør-det-selv-forsøgene. Det er der, gendannelseslaboratorierne tjener deres penge.