Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg aldri sikkerhetskopierte, inkludert arbeidsdokumenter og personlige bilder. Enheten blir fortsatt oppdaget, men jeg sluttet å bruke den med en gang. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette data fra en formatert minnepinne på uten å gjøre situasjonen verre.
Ja, det er fortsatt en sjanse, men bare hvis du slutter å røre USB-en akkurat nå. Jeg mener det. I det øyeblikket du fortsetter å kopiere ting over på den, begynner gamle data å bli erstattet. Når blokker er overskrevet, er det over. Gjenopprettingsapper kan ikke fikse overskrevet lagring.
Det første jeg ville tenkt på er hva slags formatering som skjedde. Hvis formateringen ble ferdig raskt, som på noen sekunder, ville jeg satset på at det var en hurtigformatering. Det er det beste tilfellet. En hurtigformatering nullstiller vanligvis filsystemtabellene og tømmer indeksen Windows bruker for å holde styr på filer. Mye av fildataene ligger fortsatt der til nye skrivinger havner oppå dem. En full formatering er tøffere. I de fleste tilfeller skriver den over lagringen, så sjansene faller kraftig.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg droppet det vanlige ledetekst-opplegget folk pleier å slenge rundt seg med. Det samme gjelder tilfeldige reparasjonsverktøy. Jeg har sett folk kjøre CHKDSK på slike stasjoner og gjøre rotet verre. Det er laget for å reparere filsystemproblemer, ikke for å hente tilbake filer fra en formatert minnepinne.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
- Koble fra USB-en og slutt å bruke den.
- Installer gjenopprettingsprogramvare på datamaskinens interne disk, ikke på flash-stasjonen.
- Koble USB-en til igjen.
- Kjør en full skanning på USB-en.
- Forhåndsvis det skanningen finner.
- Gjenopprett filene til en annen disk, aldri tilbake til samme USB.
Jeg har hatt ganske grei hell med Disk Drill. Det er et av de enklere alternativene hvis du ikke har drevet med filgjenoppretting før. Jeg valgte USB-en, kjørte Universal Scan, ventet til den var ferdig, og gikk så gjennom resultatene. Den grupperer filer etter type, noe som hjalp når filnavnene var borte. Forhåndsvisningsverktøyet sparte meg også tid. Hvis et bilde åpnet i forhåndsvisning, eller et dokument så normalt ut der, tok jeg det vanligvis som et godt tegn.
En del jeg likte mer enn jeg forventet var alternativet for diskavbildning. Hvis flash-stasjonen oppfører seg rart, mister tilkoblingen, fryser Utforsker eller kaster Windows-feil, lag et bilde først hvis du kan. Skann så bildet i stedet for å belaste USB-en om og om igjen. Tryggere vei, mindre slitasje på en dårlig stasjon.
Noen ting endrer sjansene:
- Skrev du noe nytt etter formateringen? Hvis nei, er sjansene dine bedre.
- Formaterte du den til det samme filsystemet, eller byttet du? Begge deler gir fortsatt litt håp, selv om et filsystembytte noen ganger fjerner mer nyttige metadata.
- Hva lå på den? Bilder, dokumenter og videoer skannes ofte bedre med vanlige gjenopprettingsapper enn mer uvanlige filtyper.
Hvis skanningen finner filer, men navnene ser ødelagte ut, ville jeg ikke fått panikk ennå. Jeg har sett haugevis av gjenopprettede filer komme tilbake med generiske navn eller uten mappestruktur. Å sortere etter dato, størrelse eller type hjelper vanligvis med å sette det sammen igjen. Litt irriterende, ja, men normalt.
Ikke avbryt skanningen for tidlig heller. Dette tar folk hele tiden. Noen få filer dukker opp etter fem minutter, så stopper de og begynner å gjenopprette. Dårlig trekk. La hele skanningen fullføre. Jeg har opplevd at mapper dukket opp mye senere i prosessen, særlig på større USB-pinner.
Hvis stasjonen ikke oppdages i det hele tatt, fortsetter å koble fra, eller Windows viser feil kapasitet, kan problemet være mer enn bare en formatering. Da ville jeg stoppet gjentatte skanneforsøk. Flash-lagring med maskinvareproblemer pleier å bli verre når du fortsetter å lese fra den. Hvis den holder seg tilkoblet lenge nok, prøv å lage et bilde av den først. Hvis filene betyr mye, familiebilder, skattedokumenter, arbeidsfiler, ville jeg sett etter et profesjonelt gjenopprettingsverksted i stedet.
Så ja, gjenoppretting etter formatering er ofte mulig uten sikkerhetskopi. De viktigste tingene er enkle. Var det en hurtigformatering? Og ble det skrevet noe til stasjonen etterpå? Hvis det var en hurtigformatering og USB-en har fått ligge i fred siden, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Noen ganger får du tilbake det meste. Noen ganger alt, hvis du er heldig. skrivefeil til side, ville jeg handlet raskt og vært forsiktig.
Ja, hvis USB-enheten fortsatt monteres og du sluttet å bruke den, er sjansene dine ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget. Ikke skriv noe til stasjonen. Jeg er litt uenig når det gjelder fullformatering. På nyere Windows-systemer sletter en fullformatering ofte nok data til at gjenoppretting hjemme blir langt mindre sannsynlig, men på noen eldre oppsett klarer folk fortsatt å gjenopprette fragmenter. Så det er ikke alltid null sjanse, det handler mer om systemets alder og hvilket formateringsalternativ som ble kjørt.
Noen kontroller er viktige før du skanner:
- Se i Diskbehandling. Bekreft at stasjonen vises med riktig størrelse.
- Hvis den ber om å formatere igjen, avbryt.
- Hvis stasjonen kobles fra, lag først et byte-for-byte-avbildning.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting fra formatert flash-stasjon fordi det håndterer både filsystemskanninger og signaturskanninger på ett sted. Hvis filnavnene er borte, sorter etter filtype og endringsdato. Bilder kan ofte gjenopprettes godt. Office-dokumenter også, men noen ganger med ødelagte navn eller manglende mapper.
En ting folk hopper over, er å teste gjenopprettede filer i grupper. Åpne 10 til 20 bilder, noen dokumenter, en PDF. Hvis forhåndsvisninger fungerer, fortsett. Hvis alt kommer tilbake korrupt, slutt å kaste bort tid og gå videre til et profesjonelt laboratorium.
TRIM er også sjeldent på USB-flash-stasjoner, men noen nyere flyttbare SSD-lignende enheter støtter det. Hvis enheten din brukte TRIM, faller sjansene for gjenoppretting raskt. Derfor er det viktig å komme i gang raskt.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne guiden for gjenoppretting av flash-stasjon lett å følge:
se denne guiden for datagjenoppretting fra USB-flash-stasjon
Kortversjon. Oppdaget stasjon, ingen nye skrivinger, hurtigformatering, vanlige filtyper. Det er de beste tegnene du har akkurat nå.
Ja, sannsynligvis. Ikke garantert, men definitivt ikke håpløst hvis minnepinnen fortsatt oppdages og du har sluttet å bruke den.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg vil legge til én ting folk ofte overser: noen ganger er selve enheten helt i orden, og det egentlige problemet er de nye filsystemmetadataene etter formateringen. I så fall handler gjenoppretting mindre om å reparere og mer om å finne rå filspor pluss gamle katalogoppføringer. Så ikke kast bort tid på å prøve å gjøre USB-en brukbar igjen først.
Det jeg ville gjort annerledes, er å sjekke noen gjenopprettede filer før du bruker timevis på å eksportere alt. Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger som faktisk åpnes, er det et mye bedre tegn enn bare å se en lang liste med filnavn. Jeg ville gjenopprettet det viktigste først: dokumenter, bilder, alt som ikke kan erstattes. Prioriter, rett og slett.
Hvis dette også var en liten USB-pinne og Windows formaterte den veldig raskt, er sjansen stor for at det var hurtigformatering, og da er oddsen dine ganske gode. Hvis det var full formatering, synker oddsen mye, men ikke alltid til null slik folk noen ganger sier på nettet.
Disk Drill er et solid alternativ her fordi det håndterer gjenoppretting fra formaterte USB-enheter ganske bra og lar deg forhåndsvise resultater før gjenoppretting. Bare gjenopprett til datamaskinen din eller en annen ekstern disk, ikke tilbake til den samme pinnen. Litt åpenbart, men folk gjør det fortsatt.
Hvis du vil ha en ryddigere gjennomgang, er denne guiden nyttig:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-enhet trinn for trinn
Stor advarsel: hvis de gjenopprettede Office-dokumentene åpnes tomme, eller bilder er halvveis grå, betyr det vanligvis delvis overskriving eller fragmentert gjenoppretting. På det tidspunktet kan et profesjonelt laboratorium være den eneste reelle løsningen. Likevel, siden enheten oppdages, ville jeg absolutt prøvd programvare for gjenoppretting først.
Ja, vanligvis mulig å gjenopprette hvis det var en hurtigformatering og ingenting ble skrevet etterpå. Jeg vil nyansere ett punkt litt ovenfor: folk fokuserer mye på hurtig- kontra fullformatering, men på billige minnepinner betyr kvaliteten på kontrolleren nesten like mye. Noen pinner gir rotete resultater selv når dataene teknisk sett fortsatt er der.
Siden @sognonotturno, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer allerede har dekket de grunnleggende reglene om ikke å skrive noe til disken, vil jeg legge til dette: vær oppmerksom på filstørrelsene i skanneresultatene. Hvis bildene dine vises som 0 KB eller DOCX-filene dine er unormalt små, er det et dårlig tegn selv om filnavnene ser normale ut. Forhåndsvisninger betyr mer enn navn.
Disk Drill er et rimelig første forsøk her.
Fordeler:
- enkelt å skanne formaterte USB-stasjoner
- forhåndsvisninger hjelper med å skille reelle gjenopprettbare filer fra søppel
- kan finne filer både via filsysteminformasjon og rå signaturer
Ulemper:
- store skanninger kan være trege
- gjenopprettede filnavn/mapper kan fortsatt være rotete
- hvis USB-en har maskinvareustabilitet, er det ikke sikkert programvare alene kan redde deg
Én ting til jeg er litt uenig i fra vanlige råd: ikke gjenopprett alltid alt i én stor omgang først. Hent ut det som ikke kan erstattes først, sjekk integriteten, og fortsett deretter.
Hvis stasjonen begynner å koble fra, stopp skanningen og vurder avbildning eller et laboratorium. Hvis den holder seg stabil, er programvaregjenoppretting absolutt verdt å prøve.