Jeg tømte ved et uhell en mappe på CompactFlash-kortet mitt som inneholdt viktige bilder, og nå kan jeg ikke finne filene noe sted. Jeg sluttet å bruke CF-kortet med en gang fordi jeg håper at de slettede filene fortsatt kan gjenopprettes. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette filer fra et CF-kort etter at en mappe ble slettet, uten å gjøre situasjonen verre.
Gjenoppretting av CF-kort, hva jeg ville gjort først
Ja, dette suger. Jeg har opplevd at et CF-kort har oppført seg merkelig med bildefiler på det, og den første feilen folk gjør er å bruke det igjen. Hvis kortet fortsatt vises på en datamaskin, er sjansene dine som regel bedre enn de føles i øyeblikket.
Første regel, slutt å skrive til kortet
Når filer forsvinner fra et CF-kort, ligger dataene ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis forsvinner først er filtabelen, delen kameraet eller datamaskinen bruker for å finne ting. Nye bilder eller kopierte filer begynner å overskrive gamle data, og når du gjør det, blir gjenoppretting raskt mye vanskeligere.
Så, hvis du bryr deg om filene:
- Ikke sett kortet tilbake i kameraet
- Ikke ta testbilder
- Ikke kopier noe over på det
- Ikke formater det
- Ikke kjør reparasjonsalternativer ennå
Sjekk de enkle tingene før du får panikk
Jeg ville gjort de kjedelige sjekkene først fordi kortlesere svikter hele tiden.
- Prøv en annen USB-port
- Prøv en annen CF-kortleser
- Prøv en annen datamaskin
- Sjekk om kortet vises i Diskbehandling på Windows
- Sjekk Diskverktøy på Mac
Noen ganger åpnes ikke kortet i Filutforsker eller Finder, men det vises fortsatt på systemnivå. Hvis det gjør det, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en sjanse.
Hvis kortet blir oppdaget, skann det
Hvis datamaskinen din ser kortet, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er ett alternativ folk bruker for CF-kort. Det støtter vanlige kortformater som FAT32 og exFAT, og det finner vanligvis bilder, videoer og RAW-filer hvis de underliggende dataene fortsatt er der.
Forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Jeg liker å kunne sjekke om de funne filene er intakte før jeg lagrer en haug med søppel på en disk.
Den grunnleggende gjenopprettingsflyten
- Fjern CF-kortet fra kameraet.
- Koble det til datamaskinen med en ordentlig CF-kortleser.
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, ikke på CF-kortet.
- Velg CF-kortet og start en skanning.
- Gå gjennom de funne filene og forhåndsvis de viktige.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en ekstern disk.
Ikke tilbake på det samme kortet. Aldri tilbake på det samme kortet.
Hvis kortet fortsetter å oppføre seg merkelig
Denne delen blir ofte hoppet over. Hvis kortet kobler fra, gir lesefeil, monteres og avmonteres, eller virker ustabilt, ville jeg sluttet å rote med det originale mediet og laget et diskbilde først.
Det gir deg en full kopi av kortet, inkludert plass der slettede data fortsatt kan finnes. Du skanner kopien, ikke originalen. Et tryggere valg. Mindre slitasje på et kort som kanskje allerede er i ferd med å svikte.
Verktøy jeg ikke ville rørt først
Jeg ville holdt meg unna:
- CHKDSK
- Førstehjelp
- filsystemreparasjonsverktøy
- enhver melding fra kameraet eller datamaskinen som tilbyr å fikse kortet
Disse verktøyene prøver å gjøre kortet lesbart igjen. Høres nyttig ut, klart. Men hvis filene dine betyr noe, er de steg to, ikke steg én. Gjenopprett dataene først. Rydd opp i kortet senere.
Når programvare er feil valg
Hvis kortet:
- ikke blir oppdaget noe sted
- har bøyde pinner
- blir varmt
- kobler fra om og om igjen
- får kortleseren til å oppføre seg helt merkelig
ville jeg stoppet med programvareforsøk. Gjentatte lesinger på et kort som svikter er ikke bra. Da er et gjenopprettingsverksted den tryggere veien.
Kortversjon
Hvis CF-kortet fortsatt vises, er det fortsatt en grei sjanse for å få filene tilbake.
- Slutt å bruke kortet
- Koble det til med en kortleser
- Skann det med gjenopprettingsprogramvare
- Forhåndsvis det du finner
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted
Hvis det er ustabilt, lag et diskbilde først. Hvis det er dødt eller fysisk skadet, overlat det til fagfolk. Det er veien jeg ville valgt.
Ja, hvis du tømte en mappe på et CF-kort og sluttet å bruke det med en gang, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, stopp all skriving. Men jeg vil legge til dette. Hvis mappen ble slettet fra en datamaskin, sjekk om bildeappen eller importappen din først lagde en skjult kopi. Lightroom, Photos, og til og med noen tether-apper legger igjen forhåndsvisninger, sidecar-filer eller bufrede importer på disken din. Søk på datamaskinen etter filtyper som .CR2, .NEF, .ARW, .JPG, .XMP. Folk hopper over dette og kaster bort tid på å skanne kortet.
Deretter ser du på ledig plass på kortet. Hvis kortet fortsatt vises som nesten fullt, er filene dine ofte fortsatt der og bare katalogoppføringen er borte. Hvis det plutselig viser mye ledig plass, fungerer gjenoppretting fortsatt noen ganger, men oppryddingen i filsystemet var mer fullstendig.
For gjenoppretting er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra CompactFlash-kort. Jeg ville skannet etter filsignatur og etter filsystem hvis det tilbyr begge deler. Signaturskanning hjelper når mappestrukturen er ødelagt. Filsystemskanning hjelper hvis navn og datoer fortsatt finnes.
Én ting jeg er litt uenig i, jeg ville ikke brukt for lang tid på å bytte kortlesere og porter hvis kortet monteres fint én gang. Start gjenopprettingen mens mediet er stabilt. Tid betyr mer enn perfeksjon her.
Lagre også resultatene på SSD-en din eller en annen disk, ikke tilbake på CF-kortet. Sorter etter filer som kan forhåndsvises først. Gjenopprett RAW-filene og de ferdige filene først, deretter resten.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne veiledningen for gjenoppretting av filer fra CompactFlash-kort for slettede bilder og videoer enklere å følge enn å gjette seg frem i menyer.
Hvis forhåndsvisningene er tomme eller halvgrå, stopp og lag et bilde av kortet først. Det betyr vanligvis leseproblemer eller delvis overskriving.
Ja, du kan ofte gjenopprette filer fra et CF-kort etter å ha tømt en mappe, særlig siden du sluttet å bruke det med en gang. Den delen var smart.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg vil legge til én ting folk ofte glemmer: sjekk om slettingen faktisk skjedde på kortet, eller bare i mappevisningen du brukte. Noen ganger kan kameraer, kortlesere eller fotoapper feile og skjule filer i stedet for å faktisk slette dem. På Windows kan du aktivere visning av skjulte filer. På Mac bør du sjekke med en annen app enn Finder før du antar at alt er borte.
Hvis mappen også ble tømt fra en datamaskin, bør du sjekke den lokale maskinen for rester fra automatisk import før du kjører en dyp skanning. Ikke bare den åpenbare Bilder-mappen heller. Søk etter dato tatt, ikke bare filnavn. Jeg har sett ‘slettede’ opptak fortsatt ligge i midlertidige importmapper. Litt dumt, men det skjer ofte.
Hvis CF-kortet er lesbart, kjør gjenoppretting så snart som mulig. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av CompactFlash-kort fordi det håndterer slettede bilder, RAW-filer og videoer ganske bra, og forhåndsvisninger gjør det lettere å skille de faktiske filene fra søppel. Jeg ville gjenopprettet de viktigste filene først, og deretter kjørt en ny runde om nødvendig.
En liten uenighet med det vanlige rådet: ikke bli for opptatt av å prøve ti kortlesere hvis kortet allerede monteres én gang. Hvis det er synlig og stabilt, start skanningen mens du fortsatt kan.
Også verdt å lese: Tips fra Facebook-fellesskapet for gjenoppretting av bilder fra CF-kort
Hvis de gjenopprettede bildene kommer tilbake korrupte, halvgrå eller uten miniatyrbilder, er det da det blir smartere å lage et avbildning av kortet først.
En ting jeg ville gjort som @sognonotturno, @stellacadente og @mikeappsreviewer bare var inne på indirekte: sjekk om mappen ble tømt fra kortets DCIM-struktur, men at filene fortsatt finnes som foreldreløse oppføringer i roten eller i en tapt klyngekjede. På CF-kort, spesielt FAT32-kort, skjer det oftere enn folk tror etter slettinger fra eldre lesere eller kameraverktøyprogramvare.
Min lille uenighet: «ledig plass» er et hint, ikke en pålitelig konklusjon. Jeg har sett kort rapportere mye ledig plass og likevel hente ut de fleste RAW-filene fordi bare allokeringsdataene ble endret.
Hvis kortet er friskt, lag først et byte-for-byte-avbildning, og skann deretter avbildningen med Disk Drill. Det reduserer risikoen og lar deg prøve på nytt med ulike skannemoduser senere. Passer godt hvis du vil ha forhåndsvisninger og bred RAW-støtte.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel å bruke
- forhåndsviser mange bildeformater
- god for slettede mediefiler på CF-kort
Ulemper:
- dype skanninger kan miste originale navn/mapper
- resultater kan inneholde søppel
- full gjenoppretting krever som regel betalingsversjonen
Hvis Disk Drill ikke finner filnavn, er det normalt. Gjenopprett etter filtype og sorter etter opptakstidspunkt i operativsystemet ditt etterpå. Sammenlign også størrelsene på de gjenopprettede filene. Små RAW-filer er vanligvis falske positiver.