Kan jeg gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera etter formatering?

Jeg formaterte minnekortet i Canon-kameraet mitt ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av bildene mine, og nå er alle bildene borte. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om gjenoppretting av Canon-bilder er mulig etter formatering, og hvilke skritt jeg bør ta først.

Jeg har vært gjennom dette med et Canon-kamera, og det første du må gjøre er enkelt. Slutt å ta bilder nå. Ikke ta ett eneste bilde til. Ikke ta opp video. Ta SD-kortet ut av kameraet. Hvis kortet har en låsebryter, skyv den til låst.

Grunnen er kjedelig, men viktig. På Canon-kameraer sletter det vanligvis ikke bildedataene med en gang når du sletter filer eller gjør en hurtigformatering. Kameraet markerer plassen som ledig. Bildene dine ligger ofte fortsatt på kortet helt til nye data skrives over dem. Hvis du fortsetter å ta bilder, synker sjansen for gjenoppretting raskt. Det finnes ingen papirkurv på kameraet, så ikke forvent et skjult sikkerhetsnett der.

Før du kjører gjenopprettingsverktøy, sjekk de enkle tingene.

• Hvis du brukte Canons skyapp, se i image.canon. Der kan synkroniserte filer noen ganger ligge i opptil 30 dager.
  • Hvis bildene ble kopiert til datamaskinen din før de forsvant, sjekk Papirkurv i Windows eller Trash i macOS.

Hvis du ikke finner noen sikkerhetskopi, er den vanlige løsningen å bruke gjenopprettingsprogramvare på en datamaskin med kortleser. Bruk SD-kortet i en ordentlig kortleser. Ikke koble kameraet til med USB for dette. Jeg prøvde begge deler en gang, og skanningen med kortleser fant flere filer. Kameratilkoblingen skjuler ofte den rå tilgangen til kortet som programvaren trenger.

Av verktøyene jeg har testet, ga Disk Drill meg det reneste resultatet på Canon-kort. Det finner CR2-, CR3-, JPEG- og videofiler godt nok, og forhåndsvisningen betyr mer enn folk tror. Du får se om bildene er intakte før du lagrer dem. På Windows finnes det også en liten gratis kvote for gjenoppretting, noe som hjelper hvis du vil teste noen få filer først i stedet for å gjette.

Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec verdt å se på. Det er åpen kildekode og finner tapte filer bedre enn det grove grensesnittet tilsier. Ulempen er arbeidsflyten. Det kjører i et tekstvindu, og resultatet blir rotete. Du mister de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, så du ender opp med å sortere en haug med gjenopprettede filer for hånd. Jeg har brukt det i en knipe. Det fungerte, men det var slitsomt. Recuva er enklere å se på i Windows, men på kort med mye RAW-filer fikk jeg svakere resultater i dype skanninger.

Prosessen er omtrent den samme uansett hvilket verktøy du velger.

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
  2. Sett inn kortet med en kortleser, velg det i appen, og kjør deretter en dyp skanning. Store kort tar tid.
  3. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Den siste delen betyr mye. Hvis du gjenoppretter til det samme kortet, risikerer du å overskrive bildene du prøver å få tilbake. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og så bruke resten av natten på å rydde opp i et enda større rot.

Etter gjenopprettingen bør du sikkerhetskopiere alt først. Deretter formaterer du kortet i kameraet før du bruker det igjen. Jeg sluttet å slette bilder ett og ett på kortet for en stund siden. Å formatere i kameraet har vært renere og mindre feilutsatt for meg.

Så, den korte versjonen. Slutt å bruke kortet, sjekk skyen og papirkurven på datamaskinen, og skann deretter kortet gjennom en kortleser med gjenopprettingsprogramvare. Hvis filene ikke har blitt overskrevet ennå, er sjansene dine ganske gode.

Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig etter en formatering på et Canon-kort, hvis du sluttet å bruke det raskt nok. En hurtigformatering tømmer vanligvis filindeksen, ikke alle fotodata. En full overskriving er det som ødelegger muligheten for gjenoppretting.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, bruk en kortleser, ikke kamerakabelen. Jeg er litt uenig på ett punkt likevel. Folk hopper altfor ofte rett til tilfeldige skanninger. Sjekk først kortets helse. Hvis SD-kortet gir lesefeil, kobler fra eller viser 0 byte, stopp og lag først et bilde av kortet med et verktøy som USB Image Tool eller ddrescue. Å skanne et sviktende kort om og om igjen er slik du mister enda mer data.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Canon-bilder. Det pleier å finne CR2, CR3, JPG og MP4 på en ryddig måte, og forhåndsvisning hjelper med å luke ut ødelagte filer. Hvis Disk Drill viser filsignaturer, men ingen forhåndsvisninger, ble bildene dine sannsynligvis overskrevet eller fragmentert. Det er viktig.

To ting til folk ofte overser:

1. Hvis du brukte opptak til to kort på Canon-kameraet ditt, sjekk det andre kortet.
  2. Hvis du tok bilder i RAW pluss JPEG, kan ett format kanskje gjenopprettes mens det andre er skadet.

For alle som vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne verdt å se:
hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Hvis bildene er uerstattelige, er et laboratorium det tryggere valget. Dyrt, ja, men noen ganger verdt det. Hvis du fortsatte å ta bilder etter formateringen, vær forberedt på blandede resultater.

Ja, gjenoppretting av Canon-bilder er absolutt mulig etter formatering, men jeg vil utfordre én ting litt. Folk behandler formatert og ødelagt som om de er det samme. Vanligvis er de ikke det. På de fleste Canon-kameraer er en vanlig formatering i kameraet mer som å slette innholdsfortegnelsen enn å makulere selve boken.

@mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare har allerede dekket de åpenbare første stegene, så her er delen jeg vil legge til: vær oppmerksom på typen formatering. Hvis du gjorde en standardformatering, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Hvis du brukte en lavnivåformatering og deretter fortsatte å ta bilder, er det da ting blir stygge raskt. Ikke alltid umulig, bare … ja, mye verre.

Ikke vær for opptatt av å gjenopprette de opprinnelige mappenavnene heller. Mange får panikk når de ikke ser Canon DCIM-strukturen komme perfekt tilbake. Den virkelige seieren er å få bildedataene tilbake, selv om filnavnene er stygg tull og tøys. Det er normalt.

Hvis du vil ha den minst irriterende veien, er Disk Drill et av de bedre valgene for gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort fordi det håndterer CR2, CR3, JPEG og video ganske bra og lar deg forhåndsvise før lagring. Den forhåndsvisningen betyr mer enn folk tror. Hvis en fil forhåndsvises uten problemer, har du sannsynligvis noe brukbart.

Ett mer merkelig tips: sorter gjenopprettede filer etter størrelse etter skanningen. Små RAW-filer er ofte søppel eller delvise filer. De større, intakte er vanligvis det beste valget ditt. Ingen absolutt regel, men det hjelper.

Og hvis du vil ha et eksempel fra virkeligheten, her er en suksesshistorie om Canon-bildegjenoppretting etter formatering av SD-kort.

Så ja, slett ikke håpløst. Bare ikke skriv noe annet til det kortet, ellers kan du gjøre en gjenopprettbar feil til en skikkelig katastrofe lol.