Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp med sikre metoder for bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort som ikke vil overskrive de slettede filene.
Jeg gjorde dette på et Nikon-kort for en stund siden, og den korte versjonen er ja, slettede bilder kan ofte gjenopprettes.
Det som hjalp meg, var å behandle kortet som bevismateriale. I det sekundet jeg oppdaget at filer var borte, sluttet jeg å ta bilder. Ingen testbilder, ingen trykking i menyer, ingenting. På de fleste kameraer sletter ikke Delete bildet med en gang. Det markerer plassen som ledig. De gamle filene dine blir ofte liggende der til nye data skrives over dem. Hvis du fortsetter å ta bilder, faller sjansen for gjenoppretting raskt.
Ta SD-kortet ut og koble det til datamaskinen med en kortleser. Jeg ville hoppet over å koble til Nikon-kamerahuset med USB hvis du har et annet alternativ. Mange Nikon-kameraer dukker opp i MTP- eller PTP-modus, og gjenopprettingsverktøy fungerer som regel bedre når de får direkte tilgang til selve kortet.
Hvis du ikke allerede har kopier et annet sted, er gjenopprettingsprogramvare neste steg. Jeg har brukt noen få, og Disk Drill var den minst irriterende for meg. Det leste NEF-filer og JPEG-er uten problemer, og jeg slapp å famle meg gjennom menyene.
Dette gjorde jeg:
- Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke legg det på SD-kortet.
- Sett inn Nikon-kortet via en kortleser.
- Velg SD-kortet i appen.
- Kjør Universal Scan først. For slettede bilder er dette den jeg ville startet med.
- La den bli ferdig, og forhåndsvis deretter det den fant. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnes uten problemer, pleier jeg å ta det som et godt tegn.
- Gjenopprett alt til datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv noe tilbake til det samme SD-kortet.
En liten ting det er verdt å vite. På Windows er den gratis grensen for gjenoppretting 100 MB. Det er ikke mye hvis du tok RAW hele dagen, men det er nok til å teste om kortet fortsatt har brukbare filer før du bruker penger.
Hvis du også mistet video, finnes det en Advanced Camera Recovery-modus. Jeg ville ikke startet der. Universal Scan er raskere og fant det meste av det jeg trengte. Hvis klipp mangler etter første runde, ville jeg deretter prøvd den kameraspesifikke skanningen.
Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med stygge navn som file000123.nef. Mapper kan også være borte. Jeg så dette selv. Det betyr ikke alltid at bildene er skadet. Mange verktøy gjenoppretter etter filsignatur, så de henter bildedataene først og den opprinnelige mappestrukturen går tapt.
Det samme gjelder NEF-filer som virker ødelagte ved første øyekast. Windows har en tendens til å oppføre seg dumt med RAW-filer hvis riktig kodek eller app mangler. Jeg hadde noen NEF-er som så døde ut i Explorer, men som åpnet helt fint i RAW-programvare.
Før du bruker tid på å skanne, sjekk de kjedelige stedene også:
- Datamaskinen din, hvis du vanligvis kopierer kort etter hver fotografering.
- SnapBridge eller et hvilket som helst skylagringsoppsett du lot stå på.
- Eksterne disker, gamle sikkerhetskopimapper, tilfeldige importer du hadde glemt.
Hurtigformatering er heller ikke alltid slutten. Utilsiktet sletting og hurtigformatering gir begge rom for gjenoppretting i mange tilfeller. Det som betyr mer, er hva som skjedde etterpå. Hvis du fylte kortet med hundrevis av nye bilder, er deler av de gamle dataene ofte borte for godt.
Der jeg ville sluttet å gjøre dette selv, er ved fysisk skade. Hvis kortet er sprukket, gir feil, kobler fra, eller datamaskinen din ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg ikke fortsatt å tvinge det. Det er da en gjenopprettingstjeneste gir mer mening. Jeg har sett sviktende kort bli verre etter gjentatte forsøk.
Så den praktiske rekkefølgen er:
- Slutt å bruke kortet.
- Ta det ut av kameraet.
- Se etter eksisterende kopier først.
- Skann det med gjenopprettingsprogramvare, start med Universal Scan.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted enn på SD-kortet.
Hvis du bare trykket Delete og deretter sluttet å bruke kortet kort tid etter, er sjansene ofte ganske gode. Ikke perfekte. Fortsatt ganske gode.
Ja, hvis det ikke har blitt skrevet så mye til kortet siden slettingen.
Én ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer sa. Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet, og skann deretter bildet, ikke kortet. Dette er viktig hvis kortet har leseproblemer eller begynner å svikte. Verktøy som Disk Drill støtter arbeid med diskbilder, og da belaster du kortet bare én gang. For viktige Nikon-bilder er dette den tryggere veien.
Jeg ville heller ikke brukt for lang tid på å bla gjennom kortet i Finder eller Explorer. Miniatyrbilder, indeksering og tilfeldige OS-skrivinger er sjeldne på SD-medier, men jeg holder likevel håndteringen på et minimum. Bruk en skriveblokkering hvis du har en. De fleste har ikke det, så skyv i det minste SD-låsebryteren før du setter det inn. Ikke idiotsikkert, men verdt å gjøre.
Hvis Nikon-kameraet ditt tok RAW pluss JPEG, sjekk filstørrelsene etter gjenoppretting. En frisk NEF er vanligvis mye større enn den tilhørende JPEG-filen. Små NEF-filer betyr ofte delvis overskriving.
Hvis kortet ber om å bli formatert, stopp. Ikke klikk på noe.
Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort, spesielt for NEF og JPEG. Gjenopprett til datamaskinen din, sorter senere.
Denne tråden er også nyttig for tips om gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort og trinn for gjenoppretting av slettede kamerabilder:
beste måter å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort
Ja, sannsynligvis, men jeg ville lagt til én ting som de andre bare så vidt var innom: sjekk om Nikon-kameraet ditt bruker doble kortspor eller har skrevet proxy-kopier et merkelig sted. Jeg har sett folk få panikk over et slettet SD-kort, og så innse at det andre kortet fortsatt hadde sikkerhetskopier, eller at kameraet var satt til overløps-/sikkerhetskopimodus og at bare ett kort ble slettet. Høres åpenbart ut, men panikk gjør at folk overser åpenbare ting.
Jeg er også litt uenig i å gjøre for mye skanning med en gang hvis bildene virkelig er uerstattelige. @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas har rett i at du bør slutte å bruke kortet umiddelbart, men for virkelig kritiske bilder er det tryggeste du kan gjøre selv én forsiktig gjennomgang, ikke ti forskjellige gjenopprettingsapper som hamrer løs på kortet. Hver ekstra lesing på et døende kort er en risiko.
Noen Nikon-spesifikke ting å passe på:
- Hvis du tok bilder i NEF + JPEG, gjenopprett begge deler, selv om NEF-filene ser dårlige ut i starten.
- Hvis kortet ditt var exFAT og kameraet glitchet, er det noen ganger filsystemet som er problemet, ikke bildene.
- Hvis kameraet sier card needs formatting, ikke godta den meldingen. Seriøst, ikke.
Hvis du vil ha en guide på enkelt språk om hvordan gjenopprette filer fra et SD-kort i et digitalkamera, kan det hjelpe før du begynner å klikke rundt.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg for bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort fordi det vanligvis finner JPEG, NEF og noen ganger videoklipp i én omgang uten å gjøre prosessen til et sirkus. Jeg ville gjenopprettet til datamaskinen din, sjekket at filene kan åpnes, og deretter klonet kortet for sikkerhets skyld før du prøver noe annet.
Hvis kortet kobler fra, leser veldig tregt eller får kortleseren din til å oppføre seg ustabilt, stopp med å gjøre det selv. Det er punktet der gjenopprettingslaboratorier fortjener pengene sine.