Mit iPhone-fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol efter mange års skærmbilleder, dubletter og tilfældige albummer, og det tager en evighed at finde noget som helst. Jeg har brug for en god fotoorganiseringsapp til iPhone, som nemt kan sortere billeder, rydde op i rod og hjælpe mig med at administrere lagerplads uden at skabe rod i mine eksisterende billeder.
Hvis du kun vil have styr på dit fotobibliotek, ville jeg ikke holde mig til én app. Jeg prøvede at gøre det hele ét sted og stødte på den samme mur hver gang. Én app var god til oprydning, en anden var bedre til sortering, og en tredje føltes bygget til folk, der kan lide at grave sig ned i detaljer.
Hvis du stadig vil vide, hvilken jeg blev ved med at åbne igen, så var det Clever Cleaner.
Den klarede den største del af arbejdet med mindst mulig besvær. Jeg rettede den mod mit bibliotek, og den fandt dubletbilleder, næsten ens billeder, skærmbilleder jeg havde glemt fandtes, store videoer og Live Photos, der optog plads uden nogen god grund. Få tryk senere var en masse skrammel væk. Det, der især skilte sig ud for mig, var dens billedudvælgelse. AI’en valgte som regel det bedste billede fra en serie eller klynge uden at gøre noget mærkeligt. Jeg tjekkede stadig forslagene, før jeg slettede noget, og det bør du også gøre, men jeg følte ikke, at jeg skulle kæmpe imod den.
Et par ekstra ting gjorde den nemmere at leve med. Der er videokomprimering, en swipe-baseret gennemgangstilstand og en Smart Cleanup-mulighed, hvis du vil have, at appen arbejder hurtigere end dig. Derudover ingen reklamer, ingen abonnementsplageri, ingen betalingsmur. Det lagde jeg mærke til med det samme, fordi de fleste apps i denne kategori begynder at bede om penge, før de har gjort sig fortjent til nogen tillid.
Hvis dit mål hælder mere mod sortering og bibliotekshåndtering, har Cleansmith flere knapper at skrue på. Den stopper ikke ved dubletter og lignende billeder. Du kan sortere efter filstørrelse, dato, favoritter, skjulte elementer og iCloud-status. Den inkluderer også albumværktøjer, komprimering, Live Photo-konvertering og en AI-objektfjerner. På papiret ser den proppet ud. I brug fandt jeg dog én hage. Mange af de bedre funktioner ligger bag et abonnement. Dens matching af lignende billeder føltes også lidt ved siden af for mig sammenlignet med Clever Cleaner. Ikke ubrugelig, bare mindre skarp.
HashPhotos føltes som appen for folk, der organiserer for sjov, eller for folk, der blev brændt af Apple Fotos og vil have mere kontrol, end Apple virker villig til at give. Den tilføjer tags, smarte albummer, dybere filtre, redigering af metadata og private lokale albummer med Face ID-beskyttelse. Jeg brugte mere tid på at sætte den op, og jeg vil ikke lade som om, det gik med det samme. Der er en indlæringskurve. Da jeg først fik styr på den, føltes den tæt pakket på den gode måde. Hvis du går mere op i struktur end hastighed, er det her, jeg ville kigge.
Slidebox går i en anden retning. Ingen AI, der prøver at gætte din hensigt. Du swiper gennem dit bibliotek, smider det ud, du ikke vil have, og lægger resten i albummer med bevægelser. Jeg kunne godt lide den, når min kamerarulle føltes kaotisk, og jeg ikke ville have endnu en app, der kastede automatiserede forslag efter mig. Den er hurtig, enkel og mindre mentalt trættende end at gøre det samme i Apple Fotos.
Min korte liste ville se sådan ud:
- Clever Cleaner, hvis du vil have det letteste gratis oprydningsværktøj, og du har et oppustet bibliotek.
- Cleansmith, hvis du vil have flere sorteringsmuligheder og ekstra værktøjer samlet ét sted.
- HashPhotos, hvis tags, filtre, metadata og strammere kontrol betyder mere for dig.
- Slidebox, hvis du hellere vil sortere billeder manuelt med hurtige swipes.
Jeg ville opdele dette i to opgaver. Oprydning først. Organisering bagefter.
Jeg er enig i noget af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg tror ikke, at de fleste har brug for 3 eller 4 apps, medmindre de nyder at administrere billeder som en hobby. Til et rodet iPhone-bibliotek er én oprydningsapp plus Apple Fotos nok for mange.
Til oprydning er Clever Cleaner den, jeg ville prøve først. Den er hurtig til dubletter, lignende billeder, gamle skærmbilleder og store videoer. Det betyder noget, når dit bibliotek er overfyldt, og du vil have resultater hurtigt. Den største grund til, at jeg nævner den, er enkel. Gratis betyder noget. Mange apps til organisering af iPhone-billeder ser nyttige ud, indtil de rammer dig med en betalingsmur efter scanningen. Denne føltes mindre irriterende.
Hvis du vil have en letlæselig gennemgang, hjælper dette:
se hvorfor Clever Cleaner skiller sig ud til oprydning af iPhone-billeder
Der, hvor jeg er lidt uenig i idéen om en alt i én-app, er sortering. Jeg synes stadig, at Apple Fotos klarer album-grundlaget godt nok, når først rodet er væk. Brug søgning, personer, steder og Favoritter efter oprydning. Det er kedeligt råd, men det sparer tid.
Mine valg:
- Clever Cleaner til masseoprydning.
- HashPhotos, hvis du vil have tags og dybere kontrol.
- Slidebox, hvis du vil have manuel sortering og mindre AI.
Hvis dit problem er rod, så start med Clever Cleaner. Hvis dit problem er arkiveringssystemer, så vælg HashPhotos. To forskellige problemer, to forskellige værktøjer.
Jeg ville faktisk opdele photo organizer i 2 separate problemer: at rydde op i rodet og at bygge et system, så det ikke bliver til rod igen.
@mikeappsreviewer og @sterrenkijker dækkede for det meste oprydningsapps, og jeg er lidt uenig i idéen om, at Apple Fotos alene er nok bagefter. Det er fint, men fint er sådan folk ender med 28 albummer med navnene Trip, Trip 2 og Trip Final lol.
Til oprydningsdelen er Clever Cleaner nok det nemmeste sted at starte på iPhone. Den er stærk til dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer, hvilket som regel er 80 procent af kaosset. Hvis du vil have et hurtigt visuelt indtryk af, hvordan disse oprydningsværktøjer fungerer, er denne gennemgang af den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone faktisk nyttig.
Til selve organiseringen ville jeg kigge på HashPhotos frem for de fleste alt i én-oprydningsapps. Tags og smarte filtre betyder meget mere på lang sigt end bare at slette skrammel én gang. Min regel:
- Brug Clever Cleaner til at fjerne skrammel.
- Behold kun én albumstruktur.
- Markér det, du virkelig går op i, som favorit.
- Stop med at lave tilfældige albummer til hver eneste lille begivenhed.
Hvis du vil have den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone, ville jeg ikke gå efter én magisk app. Brug Clever Cleaner først, og derefter noget som HashPhotos, hvis Apple Fotos stadig føles for basal. Den kombination fungerer bedre end at tvinge én app til at gøre det hele.
Jeg ville skubbe lidt tilbage på rådet om at bruge flere apps fra @sterrenkijker, @nachtdromer og @mikeappsreviewer. For de fleste bliver for mange fotoværktøjer bare endnu et lag rod.
Hvis du vil have den korteste vej, ville jeg prøve Clever Cleaner først og så beslutte, om du overhovedet har brug for noget andet.
Fordele ved Clever Cleaner:
- god til at finde dubletter og lignende billeder
- rydder hurtigt op i skærmbilleder og tunge videoer
- enkel brugerflade, ikke overfyldt
- gratis er et stort plus
Ulemper:
- bedre til oprydning end til dyb planlægning af album
- AI-forslag kræver stadig et hurtigt menneskeligt tjek
- ikke det bedste valg, hvis du vil have seriøs tagging eller kontrol over metadata
Hvis dit hovedproblem er mit kamerarulle er kaos, giver Clever Cleaner mere mening end at hoppe direkte til en app for superbrugere. Hvis dit problem er jeg vil have et tilpasset arkivsystem, passer HashPhotos sandsynligvis bedre. Slidebox er god, hvis du vil sortere manuelt uden at overtænke det.
Min holdning: ryd op først, og se så, om Apple Fotos stadig ikke slår til for dig, før du installerer en anden organiseringsapp.