Råkade skada mitt måttband och behöver akut en pålitlig iPhone-app för att mäta avstånd. Några rekommendationer för en gratisapp som fungerar bra?
Mäta vad? Måttband? På iPhone? SMH. Gå och ladda ner ‘Measure’-appen direkt från Apple. Det är standard, gratis. Använder AR (stort buzzword, eller hur?) för att mäta saker med din kamera. Lite kinkigt ibland, men funkar hyfsat om du behöver snabba mätningar. Förvänta dig inte att det är lika exakt som ett riktigt måttband. Vissa saker kanske inte stämmer perfekt, men hej, det sparar dig en tur till Home Depot, eller hur?
En annan är ‘Ruler AR.’ Också gratis, lite enklare än Apples. Vissa säger att den är mer exakt, men YMMV.
Åh! Och “Moasure.” Jag hittade den när jag själv var i krisläge (RIP älskade måttband 2019). Älskar den, men den är inte helt gratis. Har en demogrej. Du betalar om du inte vill ha svaga freemium-begränsningar, men hej, kanske värt det för dig.
Om du föredrar att hålla det helt gratis och Apple-baserat, håll fast vid Apples Measure-app. Kan inte nog understryka – noggrannheten kan ibland vara lite hit eller miss. Flytta telefonen långsamt, undvik skakiga händer och mät inte något viktigt för NASA.
TL;DR: ‘Measure’-appen av Apple gratis. ‘Ruler AR’ som alternativ. ‘Moasure’ för demo men kostar om du blir fast. Allt du behöver veta.
För att inte krossa någons glädje, men jag har haft en hatkärlek till dessa AR-mätappar. Espritlibre nämnde Apples ‘Mått’-app, och visst, den finns där på din telefon och är superbekväm… tills du får superirriterande avvikelser när du mäter något lite knepigt. Sist jag använde den försökte jag mäta en bokhylla och slutade nästan med att köpa en som var alldeles för stor för mitt utrymme. #ARfail
Nu, om du är en masochist och gillar att justera saker till sista millimetern, kanske du uppskattar ‘Ruler AR.’ Den är känd för att vara ganska bra, men ärligt talat, om du rör telefonen för snabbt eller inte står på jämn mark, är du tillbaka på ifrågasättbara resultat.
För hardcore-noggrannhet är Moasure grym. Men det kommer till ett pris. De lockar dig med den gratis demon, sedan är det en betalvägg. Så, du bestämmer om det är värt att slösa pengar på!
Här är en utmaning: ‘MagicPlan’ - gratisversionen är inte lika intuitiv, men den är mångsidig om du gillar CAD-liknande kartläggning och design tillsammans med mätning. Tycker du att AR är ett modeord? CAD är den nördigare kusinen som faktiskt gör jobbet.
Oh! Också, om du bara behöver grundläggande mätningar (typ, inte ritningsprecisa), överväg en klassisk ‘linjal’ eller ‘måttband’ app som bara använder skärmstorleken. Inte AR, men överraskande effektiv för små grejer.
Så, TL;DR (tack vare millennie-förkortningar):
- Mått-appen för snabba å enkla mätningar.
- Ruler AR om du känner dig lite fancy.
- Moasure—träffa de kritiska måtten, men lätta på plånboken.
- MagicPlan för fleranvändning.
- Skärmlinjal.
P.S. Glöm inte att kalibrera dessa förbaskade verktyg - gissa hur jag upptäckte det? Förberedelse innan mätning sparar dig fler resor till Home Depot .