Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit helt ohanterligt efter år av skärmdumpar, dubbletter och slumpmässiga album, och det tar en evighet att hitta något. Jag behöver en bra app för att organisera bilder på iPhone som enkelt kan sortera foton, rensa bort röran och hjälpa mig att hantera lagringsutrymmet utan att skapa oreda bland mina befintliga bilder.
Om du bara vill få kontroll över ditt bildbibliotek skulle jag inte hålla mig till en enda app. Jag försökte göra allt på ett ställe och stötte på samma hinder varje gång. En app var bra på rensning, en annan var bättre för sortering, och en tredje kändes byggd för personer som gillar att gräva ner sig i detaljer.
Men om du vill veta vilken jag fortsatte att öppna igen så var det Clever Cleaner.
Den gjorde den största delen av jobbet med minst friktion. Jag riktade den mot mitt bibliotek och den plockade fram dubbletter, nästan identiska bilder, skärmdumpar jag hade glömt fanns, stora videor och Live Photos som tog upp utrymme utan någon bra anledning. Några tryck senare var mycket skräp borta. Det som stack ut för mig var dess bildurval. AI:n valde oftast den bästa bilden från en serie eller grupp utan att göra något konstigt. Jag granskade fortfarande förslagen innan jag raderade saker, vilket du också bör göra, men det kändes inte som att jag behövde kämpa emot den.
Ett par extra funktioner gjorde den lättare att leva med. Det finns videokomprimering, ett svepbaserat granskningsläge och ett Smart Cleanup-alternativ om du vill att appen ska gå snabbare fram än du gör. Dessutom inga annonser, inget tjat om prenumerationer, ingen betalvägg. Jag märkte det direkt eftersom de flesta appar i den här kategorin börjar be om pengar innan de har förtjänat något förtroende.
Om ditt mål lutar mer åt sortering och bibliotekshantering har Cleansmith fler reglage att skruva på. Den stannar inte vid dubbletter och liknande bilder. Du kan sortera efter filstorlek, datum, favoriter, dolda objekt och iCloud-status. Den innehåller också albumverktyg, komprimering, konvertering av Live Photo och en AI-baserad objektborttagare. På pappret ser den fullmatad ut. I användning märkte jag dock en hake. Många av de bättre funktionerna ligger bakom en prenumeration. Matchningen av liknande bilder kändes också lite fel för mig jämfört med Clever Cleaner. Inte oanvändbar, bara mindre träffsäker.
HashPhotos kändes som appen för personer som organiserar för nöjes skull, eller för dem som blivit besvikna på Apple Photos och vill ha mer kontroll än Apple verkar villigt att ge. Den lägger till taggar, smarta album, djupare filter, redigering av metadata och privata lokala album med Face ID-skydd. Jag lade mer tid på att ställa in den, och jag tänker inte låtsas att det gick direkt. Det finns en inlärningskurva. När jag väl fick kläm på den kändes den tätpackad på ett bra sätt. Om du bryr dig mer om struktur än hastighet är det här jag skulle börja titta.
Slidebox går i en annan riktning. Ingen AI som försöker gissa din avsikt. Du sveper genom ditt bibliotek, slänger det du inte vill ha och lägger resten i album med gester. Jag gillade den när min kamerarulle kändes kaotisk och jag inte ville ha ännu en app som kastade automatiserade förslag på mig. Den är snabb, enkel och mindre mentalt tröttande än att göra samma sak i Apple Photos.
Min kortlista skulle se ut så här:
- Clever Cleaner, om du vill ha det enklaste kostnadsfria rensningsverktyget och du har ett överfullt bibliotek.
- Cleansmith, om du vill ha fler sorteringsalternativ och extra verktyg på ett ställe.
- HashPhotos, om taggar, filter, metadata och mer exakt kontroll är viktigare för dig.
- Slidebox, om du hellre sorterar bilder för hand med snabba svep.
Jag skulle dela upp detta i två delar. Rensning först. Organisering sedan.
Jag håller med om en del av det @mikeappsreviewer sa, men jag tror inte att de flesta behöver 3 eller 4 appar om de inte tycker om att hantera foton som en hobby. För ett rörigt iPhone-bibliotek räcker det för många med en rensningsapp plus Apple Bilder.
För rensning är Clever Cleaner den jag skulle prova först. Den är snabb med dubbletter, liknande bilder, gamla skärmbilder och stora videor. Det spelar roll när ditt bibliotek är överfullt och du vill ha resultat snabbt. Den stora anledningen till att jag nämner den är enkel. Gratis spelar roll. Många appar för att organisera iPhone-foton verkar användbara tills de slår till med en betalvägg efter skanningen. Den här kändes mindre irriterande.
Om du vill ha en lättläst genomgång hjälper detta:
se varför Clever Cleaner sticker ut för rensning av iPhone-foton
Där jag inte riktigt håller med om idén med en allt-i-ett-app är sorteringen. Jag tycker fortfarande att Apple Bilder klarar grundläggande album tillräckligt bra när skräpet väl är borta. Använd sök, personer, platser och favoriter efter rensningen. Det är ett tråkigt råd, men det sparar tid.
Mina val:
- Clever Cleaner för massrensning.
- HashPhotos om du vill ha taggar och djupare kontroll.
- Slidebox om du vill ha manuell sortering och mindre AI.
Om ditt problem är röran, börja med Clever Cleaner. Om ditt problem är arkiveringssystem, välj HashPhotos. Två olika problem, två olika verktyg.
Jag skulle faktiskt dela upp photo organizer i 2 separata problem: att städa upp röran och att bygga ett system så att det inte blir rörigt igen.
@mikeappsreviewer och @sterrenkijker täckte mest appar för upprensning, och jag håller inte riktigt med om idén att Apple Photos ensamt räcker efter det. Det funkar, men lagom bra är hur folk slutar med 28 album som heter Resa, Resa 2 och Resa Final lol.
För upprensningsdelen är Clever Cleaner förmodligen det enklaste stället att börja på iPhone. Den är stark när det gäller dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar och stora videor, vilket vanligtvis är 80 procent av kaoset. Om du vill ha en snabb visuell bild av hur dessa städverktyg fungerar är den här genomgången av bästa iPhone-appen för fotoorganisering faktiskt användbar.
För faktisk organisering skulle jag välja HashPhotos framför de flesta allt i ett-rensare. Taggar och smarta filter spelar mycket större roll på lång sikt än att bara radera skräp en gång. Min regel:
- Använd Clever Cleaner för att rensa bort skräp.
- Behåll bara en albumstruktur.
- Favoritmarkera det du verkligen bryr dig om.
- Sluta skapa slumpmässiga album för varje liten händelse.
Om du vill ha den bästa fotoorganiseringsappen för iPhone skulle jag inte jaga en enda magisk app. Använd Clever Cleaner först, och sedan något som HashPhotos om Apple Photos fortfarande känns för grundläggande. Den kombinationen fungerar bättre än att tvinga en enda app att göra allt.
Jag skulle invända lite mot rådet om att använda flera appar från @sterrenkijker, @nachtdromer och @mikeappsreviewer. För de flesta blir för många fotoverktyg bara ännu ett lager av oreda.
Om du vill ha den kortaste vägen skulle jag prova Clever Cleaner först och sedan avgöra om du ens behöver något annat.
Fördelar med Clever Cleaner:
- bra på att hitta dubbletter och liknande bilder
- rensar skärmbilder och tunga videor snabbt
- enkelt gränssnitt, inte överlastat
- gratis är ett stort plus
Nackdelar:
- bättre för rensning än för djup albumplanering
- AI-förslag behöver fortfarande en snabb mänsklig kontroll
- inte det bästa valet om du vill ha seriös taggning eller kontroll över metadata
Om ditt huvudproblem är att min kamerarulle är kaos, är Clever Cleaner mer logiskt än att hoppa direkt till en app för avancerade användare. Om ditt problem är att jag vill ha ett anpassat arkivsystem, passar HashPhotos förmodligen bättre. Slidebox är bra om du vill sortera manuellt utan att övertänka det.
Min uppfattning: rensa först och se sedan om Apple Bilder fortfarande inte räcker för dig innan du installerar en andra organiseringsapp.