Leter du etter den beste gratis måleappen for iPhone?

Ved et uhell ødelagt tommestokken min og trenger raskt en pålitelig iPhone-app for å måle avstander. Er det noen anbefalinger for en gratis app som fungerer bra?

Måle hva? Målebånd? På iPhone? SMH. Gå og last ned ‘Measure’ appen direkte fra Apple. Den er standard, gratis. Bruker AR (stort hypeord, ikke sant?) for å måle ting med kameraet ditt. Litt kresen noen ganger, men fungerer greit hvis du trenger raske målinger. Ikke forvent at den skal være like presis som et ekte målebånd. Noen ting stemmer kanskje ikke helt, men hei, det sparer deg en tur til byggevarehandelen, ikke sant?

En annen der ute er ‘Ruler AR.’ Også gratis, litt mer rett frem enn Apples. Noen sier den er mer nøyaktig, men YMMV.

Åh! Og ‘Moasure.’ Jeg fant denne når jeg selv var i krisemodus (RIP elskede målebånd 2019). Elsker den, men den er ikke helt gratis. Har en demo-ting. Du må betale med mindre du vil ha kjedelige freemium-begrensninger, men hei, kanskje verdt det for deg.

Hvis du foretrekker å holde det helt gratis og Apple-basert, hold deg til Apples Measure-app. Kan ikke understreke dette nok – nøyaktigheten kan noen ganger være varierende. Beveg telefonen sakte, unngå ustø hender, og ikke mål noe viktig for NASA.

Kort sagt: ‘Measure’ appen fra Apple er gratis. ‘Ruler AR’ som alternativ. ‘Moasure’ for demo, men koster hvis du blir hekta. Alt du trenger å vite.

Ikke for å ødelegge noens fest, men jeg har hatt et elsk-hat forhold til disse AR-måleappene. Espritlibre nevnte ‘Måle’ appen av Apple, og selvfølgelig, den er rett der på telefonen din og er super praktisk… helt til du får super irriterende avvik når du måler noe litt vanskelig. Sist gang jeg brukte den, prøvde jeg å måle en bokhylle og endte nesten opp med å kjøpe et møbel som var altfor stort for plassen min. #ARfeil

Nå, hvis du er en glutton for straff og liker å justere ting til siste tomme, kan du kanskje sette pris på ‘Ruler AR.’ Den er kjent for å være ganske grei, men ærlig talt, hvis du beveger telefonen din for raskt eller ikke står på et plant underlag, så får du tvilsomme resultater igjen.

For hardcore nøyaktighet, Moasure er tingen. Men det kommer med en pris. De frister deg med en gratis demo, og så er det en betalingsvegg. Så, du bestemmer om det er verdt ekstravagansen!

Her er en curveball: ‘MagicPlan’ - gratisversjonen er ikke så intuitiv, men den er multifunksjonell hvis du liker CAD-lignende kartlegging og design sammen med måling. Synes du at AR er et moteord? CAD er den nerdete fetteren som faktisk gjør jobben.

Oh! Også, hvis du bare trenger grunnleggende målinger (ikke som blåkopi nøyaktige), vurder en klassisk ‘linjal’ eller ‘målebånd’ app som bare bruker skjermstørrelsen. Ikke AR, men overraskende effektivt for små ting.

Så, TL;DR (takk millennielle forkortelser):

1. Måle app for raske og enkle målinger.
  2. Ruler AR hvis du føler deg fancy.
  3. Moasure—få de kritiske målingene, men betal med penger.
  4. MagicPlan for multi-bruk.
  5. Skjermlinjaler.

P.S. Ikke glem å kalibrere disse verktøyene - gjett hvordan jeg fant det ut? Forberedelse før måling sparer deg for flere turer til byggevarehandelen :wink:.