Mitt iPhone-bildebibliotek har kommet helt ut av kontroll etter år med skjermbilder, duplikater og tilfeldige album, og det tar evigheter å finne noe som helst. Jeg trenger en god bildeorganiseringsapp for iPhone som enkelt kan sortere bilder, rydde opp i rot, og hjelpe meg med å administrere lagringsplass uten å skape kaos i de eksisterende bildene mine.
Hvis du bare vil ha fotobiblioteket ditt under kontroll, ville jeg ikke holdt meg til én app. Jeg prøvde å gjøre alt på ett sted og støtte på den samme veggen hver gang. Én app var god til opprydding, en annen var bedre til sortering, en tredje føltes laget for folk som liker å grave i detaljer.
Likevel, hvis du vil ha den jeg stadig åpnet igjen, var det Clever Cleaner.
Den tok den største delen av jobben med minst mulig friksjon. Jeg pekte den mot biblioteket mitt, og den fant duplikatbilder, nesten-duplikater, skjermbilder jeg hadde glemt fantes, store videoer og Live Photos som tok opp plass uten god grunn. Noen få trykk senere var mye av rotet borte. Det som skilte seg ut for meg, var bildeutvalget. AI-en valgte som regel det beste bildet fra en serie eller klynge uten å gjøre noe rart. Jeg sjekket fortsatt forslagene før jeg slettet noe, noe du også bør gjøre, men jeg følte ikke at jeg måtte kjempe mot den.
Et par ekstra ting gjorde den lettere å leve med. Det finnes videokomprimering, en sveipebasert gjennomgangsmodus og et Smart Cleanup-alternativ hvis du vil at appen skal bevege seg raskere enn deg. Og også, ingen annonser, ingen mas om abonnement, ingen betalingsmur. Jeg la merke til det med en gang fordi de fleste appene i denne kategorien begynner å be om penger før de har gjort seg fortjent til noen tillit.
Hvis målet ditt heller handler mer om sortering og bibliotekadministrasjon, har Cleansmith flere justeringsmuligheter. Den stopper ikke ved duplikater og lignende bilder. Du kan sortere etter filstørrelse, dato, favoritter, skjulte elementer og iCloud-status. Den inkluderer også albumverktøy, komprimering, konvertering av Live Photo og en AI-basert objektfjerner. På papiret ser den fullpakket ut. I bruk fant jeg én hake. Mange av de bedre funksjonene ligger bak et abonnement. Matching av lignende bilder føltes også litt svak for meg sammenlignet med Clever Cleaner. Ikke ubrukelig, bare mindre treffsikker.
HashPhotos føltes som appen for folk som organiserer for moro skyld, eller for folk som har blitt skuffet av Apple Photos og vil ha mer kontroll enn Apple virker villig til å gi. Den legger til tagger, smarte album, dypere filtre, redigering av metadata og private lokale album med Face ID-beskyttelse. Jeg brukte mer tid på å sette den opp, og jeg skal ikke late som om det gikk med en gang. Det er en læringskurve. Da jeg først fikk taket på den, føltes den innholdsrik på en god måte. Hvis du bryr deg mer om struktur enn fart, er dette stedet jeg ville sett.
Slidebox går i en annen retning. Ingen AI som prøver å gjette hva du vil. Du sveiper gjennom biblioteket ditt, kaster det du ikke vil ha, og legger resten i album med bevegelser. Jeg likte den når kamerarullen min føltes kaotisk og jeg ikke ville ha enda en app som kastet automatiserte forslag på meg. Den er rask, enkel og mindre mentalt slitsom enn å gjøre det samme inne i Apple Photos.
Min korte liste ville sett slik ut:
- Clever Cleaner, hvis du vil ha det enkleste gratis oppryddingsverktøyet og du har et overfylt bibliotek.
- Cleansmith, hvis du vil ha flere sorteringsalternativer og ekstra verktøy på ett sted.
- HashPhotos, hvis tagger, filtre, metadata og strammere kontroll betyr mer for deg.
- Slidebox, hvis du heller vil sortere bilder for hånd med raske sveip.
Jeg ville delt dette i to oppgaver. Rydding først. Organisering deretter.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg tror ikke de fleste trenger 3 eller 4 apper med mindre de liker å administrere bilder som en hobby. For et rotete iPhone-bibliotek er én ryddeapp pluss Apple Bilder nok for mange.
For opprydding er Clever Cleaner den jeg ville prøvd først. Den er rask med duplikater, lignende bilder, gamle skjermbilder og store videoer. Det betyr noe når biblioteket ditt er overfylt og du vil ha raske resultater. Den store grunnen til at jeg nevner den er enkel. Gratis betyr noe. Mange apper for organisering av iPhone-bilder ser nyttige ut helt til de møter deg med en betalingsmur etter skanningen. Denne føltes mindre irriterende.
Hvis du vil ha en lettlest gjennomgang, hjelper dette:
se hvorfor Clever Cleaner skiller seg ut for opprydding av iPhone-bilder
Der jeg er litt uenig i ideen om en alt i ett-app er sortering. Jeg mener fortsatt at Apple Bilder gjør det grunnleggende med album godt nok når søppelet først er borte. Bruk søk, personer, steder og favoritter etter oppryddingen. Det er et kjedelig råd, men det sparer tid.
Mine valg:
- Clever Cleaner for opprydding i stort omfang.
- HashPhotos hvis du vil ha tagger og dypere kontroll.
- Slidebox hvis du vil ha manuell sortering og mindre AI.
Hvis problemet ditt er rot, start med Clever Cleaner. Hvis problemet ditt er arkiveringssystemer, velg HashPhotos. To forskjellige problemer, to forskjellige verktøy.
Jeg ville faktisk delt «fotoorganisering» inn i 2 separate problemer: rydde opp i rotet og bygge et system så det ikke blir rot igjen.
@mikeappsreviewer og @sterrenkijker dekket stort sett oppryddingsapper, og jeg er litt uenig i ideen om at Apple Photos alene er nok etter det. Det er greit, men «greit» er sånn folk ender opp med 28 album som heter Trip, Trip 2 og Trip Final lol.
Når det gjelder opprydding, er Clever Cleaner sannsynligvis det enkleste stedet å starte på iPhone. Den er sterk på duplikater, lignende bilder, skjermbilder og store videoer, som vanligvis er 80 prosent av kaoset. Hvis du vil ha en rask visuell forklaring på hvordan disse oppryddingsverktøyene fungerer, er denne gjennomgangen av den beste fotoorganiseringsappen for iPhone faktisk nyttig.
For faktisk organisering ville jeg sett på HashPhotos fremfor de fleste alt-i-ett-rensere. Tagger og smarte filtre betyr mye mer på lang sikt enn bare å slette søppel én gang. Min regel:
- Bruk Clever Cleaner til å fjerne søppel.
- Hold deg til bare én albumstruktur.
- Marker det du virkelig bryr deg om som favoritter.
- Slutt å lage tilfeldige album for hver lille hendelse.
Hvis du vil ha den beste fotoorganiseringsappen for iPhone, ville jeg ikke jaktet på én magisk app. Bruk Clever Cleaner først, og deretter noe som HashPhotos hvis Apple Photos fortsatt føles for grunnleggende. Den kombinasjonen fungerer bedre enn å tvinge én app til å gjøre alt.
Jeg vil si meg litt uenig i rådet om å bruke flere apper fra @sterrenkijker, @nachtdromer og @mikeappsreviewer. For de fleste blir for mange bildeverktøy bare enda et lag med rot.
Hvis du vil ha den korteste veien, ville jeg prøvd Clever Cleaner først, og så bestemt om du i det hele tatt trenger noe annet.
Fordeler med Clever Cleaner:
- god til å finne duplikater og lignende bilder
- rydder skjermbilder og tunge videoer raskt
- enkelt grensesnitt, ikke overlesset
- gratis er et stort pluss
Ulemper:
- bedre til opprydding enn dyp albumplanlegging
- AI-forslag trenger fortsatt en rask menneskelig sjekk
- ikke det beste valget hvis du vil ha seriøs tagging eller kontroll over metadata
Hvis hovedproblemet ditt er at kamerarullen din er kaotisk, gir Clever Cleaner mer mening enn å hoppe rett til en app for avanserte brukere. Hvis problemet ditt er at du vil ha et tilpasset arkivsystem, passer HashPhotos sannsynligvis bedre. Slidebox er fin hvis du vil sortere manuelt uten å overtenke det.
Min vurdering: rydd først, og se deretter om Apple Photos fortsatt ikke dekker behovene dine før du installerer en ekstra organiseringsapp.