Per ongeluk mijn meetlint beschadigd en heb dringend een betrouwbare iPhone-app nodig om afstanden te meten. Heeft iemand aanbevelingen voor een gratis app die goed werkt?
Waar meet je mee? Rolmaat? Op een iPhone? Zucht. Ga gewoon de ‘Maat’ app van Apple downloaden. Het is standaard, gratis. Gebruikt AR (groot modewoord, toch?) om dingen te meten met je camera. Soms een beetje kieskeurig, maar werkt redelijk als je snelle metingen nodig hebt. Verwacht niet dat het zo precies is als een echte rolmaat. Sommige dingen zullen misschien niet perfect uitlijnen, maar hé, het bespaart je een trip naar Home Depot, toch?
Een andere optie is ‘Liniaal AR.’ Ook gratis, iets eenvoudiger dan die van Apple. Sommige mensen zeggen dat het nauwkeuriger is, maar dat hangt van je zelf af.
Oh! En “Moasure.” Deze vond ik toen ik zelf in crisis zat (rust in vrede geliefde rolmaat 2019). Ik hou ervan, maar het is niet helemaal gratis. Heeft een demo ding. Je zult moeten betalen tenzij je genoegen neemt met lame freemium beperkingen, maar hé, misschien is het de moeite waard voor jou.
Als je het liever helemaal gratis en Apple-gebaseerd houdt, blijf dan bij de Apple ‘Maat’ app. Kan dit niet genoeg benadrukken – nauwkeurigheid kan soms wel of niet kloppen. Beweeg je telefoon langzaam, vermijd trillende handen, en meet niets cruciaals voor NASA.
Kortgezegd: ‘Maat’ app van Apple gratis. ‘Liniaal AR’ als alternatief. ‘Moasure’ voor demo maar kost als je verslaafd raakt. Alles wat je moet weten.
Niet om de pret te bederven, maar ik heb een haat-liefdeverhouding met deze AR meetapps. Espritlibre noemde de ‘Measure’ app van Apple, en ja, het zit daar gewoon op je telefoon en is super handig… totdat je super vervelende afwijkingen krijgt wanneer je iets moeilijks meet. De laatste keer dat ik het gebruikte, probeerde ik een boekenplank te meten en eindigde bijna met een stuk dat veel te groot was voor mijn ruimte. #ARfaal
Nu, als je houdt van zelfkwelling en dingen tot op de laatste centimeter nauwkeurig wilt afstellen, kun je misschien ‘Ruler AR’ waarderen. Het staat erom bekend behoorlijk goed te zijn, maar eerlijk gezegd, als je je telefoon te snel beweegt of niet op een vlakke ondergrond staat, ben je weer terug in de stad van twijfelachtige resultaten.
Voor hardcore nauwkeurigheid is Moasure de bom. Maar het komt met een prijs. Ze lokken je met de gratis demo, dan is het een betaalmuur. Dus, jij beslist of het de uitgave waard is!
Hier is een curveball: ‘MagicPlan’ - de gratis versie is niet zo intuïtief, maar het is multifunctioneel als je van CAD-achtige mapping en ontwerp houdt naast het meten. Denk je dat AR een modewoord is? CAD is het nerdachtige neefje dat het werk eigenlijk doet.
Oh! Ook, als je alleen basismetingen nodig hebt (zoals, niet blauwdruk nauwkeurig), overweeg dan een klassieke ‘liniaal’ of ‘meetlint’ app die gewoon het schermformaat gebruikt. Geen AR, maar verrassend effectief voor kleine dingen.
Dus, TL;DR (dank je millennial afkortingen):
- Measure app voor snelle en vuile metingen.
- Ruler AR als je je fancy voelt.
- Moasure—raak die kritische metingen, maar trek je portemonnee.
- MagicPlan voor multifunctioneel gebruik.
- Schermlinialen.
P.S. Vergeet niet deze verdomde tools te kalibreren - raad eens hoe ik erachter kwam? Voorbereiden vóór het meten bespaart je meer tripjes naar Home Depot .