Op zoek naar een goede foto-organizer app voor iPhone

Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van screenshots, duplicaten en willekeurige albums volledig uit de hand gelopen, en het kost eeuwig om iets te vinden. Ik heb een goede foto-organizer-app voor iPhone nodig die foto’s eenvoudig kan sorteren, rommel kan opruimen en me kan helpen opslag te beheren zonder een puinhoop te maken van mijn bestaande foto’s.

Als je alleen je fotobibliotheek onder controle wilt krijgen, zou ik niet bij één app blijven. Ik heb geprobeerd alles op één plek te doen en liep elke keer tegen dezelfde muur aan. De ene app was goed in opschonen, een andere was beter in sorteren, en weer een andere voelde alsof die was gemaakt voor mensen die graag diep in de details duiken.

Toch, als je wilt weten welke ik steeds opnieuw opende, dan was het Clever Cleaner.

Die deed het grootste deel van het werk met de minste moeite. Ik richtte hem op mijn bibliotheek en hij haalde dubbele foto’s, bijna-dubbelen, screenshots waarvan ik was vergeten dat ze bestonden, grote video’s en Live Photos die zonder goede reden ruimte innamen naar boven. Een paar tikken later was een hoop rommel weg. Wat er voor mij uitsprong, was de fotoselectie. De AI koos meestal de beste afbeelding uit een burst of cluster zonder iets vreemds te doen. Ik controleerde de suggesties nog steeds voordat ik dingen verwijderde, wat jij ook zou moeten doen, maar ik had niet het gevoel dat ik ermee moest vechten.

Een paar extra’s maakten het prettiger in gebruik. Er is videocompressie, een op swipen gebaseerde beoordelingsmodus en een Smart Cleanup-optie als je wilt dat de app sneller werkt dan jij. Ook geen advertenties, geen gezeur over abonnementen, geen betaalmuur. Dat viel me meteen op omdat de meeste apps in deze categorie om geld beginnen te vragen voordat ze ook maar enig vertrouwen hebben verdiend.

Als je doel meer richting sorteren en bibliotheekbeheer gaat, heeft Cleansmith meer knoppen om aan te draaien. Het stopt niet bij duplicaten en vergelijkbare foto’s. Je kunt sorteren op bestandsgrootte, datum, favorieten, verborgen items en iCloud-status. Het bevat ook albumtools, compressie, Live Photo-conversie en een AI-objectverwijderaar. Op papier ziet het er rijk gevuld uit. In gebruik merkte ik wel één addertje onder het gras. Veel van de betere functies zitten achter een abonnement. Ook voelde de matching van vergelijkbare foto’s voor mij wat minder scherp aan vergeleken met Clever Cleaner. Niet onbruikbaar, alleen minder precies.

HashPhotos voelde als de app voor mensen die organiseren leuk vinden, of voor mensen die teleurgesteld zijn geraakt in Apple Photos en meer controle willen dan Apple lijkt te willen geven. Het voegt tags, slimme albums, uitgebreidere filters, metadatabewerking en privé lokale albums met Face ID-bescherming toe. Ik was meer tijd kwijt aan het instellen, en ik ga niet doen alsof het meteen vanzelf sprak. Er is een leercurve. Toen ik het eenmaal doorhad, voelde het op een goede manier uitgebreid aan. Als structuur voor jou belangrijker is dan snelheid, zou ik hier kijken.

Slidebox gaat een andere kant op. Geen AI die probeert je bedoeling te raden. Je swipet door je bibliotheek, gooit weg wat je niet wilt en zet de rest met gebaren in albums. Ik vond het fijn toen mijn filmrol chaotisch aanvoelde en ik geen zin had in nog een app die geautomatiseerde suggesties op me afvuurde. Het is snel, simpel en mentaal minder vermoeiend dan hetzelfde doen binnen Apple Photos.

Mijn korte lijst zou er zo uitzien:

1. Clever Cleaner, als je de makkelijkste gratis opschoontool wilt en je een overvolle bibliotheek hebt.
  2. Cleansmith, als je meer sorteermogelijkheden en extra tools op één plek wilt.
  3. HashPhotos, als tags, filters, metadata en strakkere controle voor jou belangrijker zijn.
  4. Slidebox, als je foto’s liever met de hand sorteert met snelle swipes.

Ik zou dit opsplitsen in twee taken. Eerst opruimen. Daarna organiseren.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik denk niet dat de meeste mensen 3 of 4 apps nodig hebben, tenzij ze het beheren van foto’s als hobby zien. Voor een rommelige iPhone-bibliotheek is één opruimapp plus Apple Foto’s voor veel mensen genoeg.

Voor opruimen is Clever Cleaner degene die ik als eerste zou proberen. Het is snel met duplicaten, vergelijkbare foto’s, oude screenshots en grote video’s. Dat is belangrijk wanneer je bibliotheek overvol is en je snel resultaat wilt. De belangrijkste reden dat ik het noem is simpel. Gratis is belangrijk. Veel apps om iPhone-foto’s te organiseren lijken nuttig totdat ze je na de scan tegen een betaalmuur aan laten lopen. Deze voelde minder irritant aan.

Als je een duidelijke uitleg wilt, helpt dit:
zie waarom Clever Cleaner opvalt voor het opruimen van iPhone-foto’s

Waar ik het niet helemaal eens ben met het idee van een alles-in-één-app, is bij het sorteren. Ik vind nog steeds dat Apple Foto’s de basis van albums goed genoeg doet zodra de rommel weg is. Gebruik zoeken, personen, plaatsen en Favorieten na het opruimen. Het is saai advies, maar het bespaart tijd.

Mijn keuzes:

1. Clever Cleaner voor grootschalig opruimen.
  2. HashPhotos als je tags en meer controle wilt.
  3. Slidebox als je handmatig wilt sorteren en minder AI wilt.

Als je probleem rommel is, begin dan met Clever Cleaner. Als je probleem bestandssystemen zijn, kies dan HashPhotos. Twee verschillende problemen, twee verschillende hulpmiddelen.

Ik zou foto-organizer eigenlijk opsplitsen in 2 aparte problemen: de rommel opruimen en een systeem opbouwen zodat het niet opnieuw een rommel wordt.

@mikeappsreviewer en @sterrenkijker hebben apps voor het opruimen grotendeels al behandeld, en ik ben het niet helemaal eens met het idee dat Apple Photos daarna in z’n eentje genoeg is. Het is prima, maar prima is hoe mensen eindigen met 28 albums genaamd Trip, Trip 2 en Trip Final lol.

Voor de opruimkant is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste plek om op iPhone te beginnen. Het is sterk in duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en te grote video’s, wat meestal 80 procent van de chaos is. Als je snel visueel wilt zien hoe deze opruimtools werken, is deze uitleg van de beste iPhone foto-organizer app eigenlijk best nuttig.

Voor echte organisatie zou ik eerder naar HashPhotos kijken dan naar de meeste alles-in-een cleaners. Tags en slimme filters zijn op de lange termijn veel belangrijker dan één keer rommel verwijderen. Mijn regel:

1. Gebruik Clever Cleaner om rommel te verwijderen.
  2. Houd maar één albumstructuur aan.
  3. Zet de dingen waar je echt om geeft bij favorieten.
  4. Stop met willekeurige albums maken voor elk klein evenement.

Als je de beste foto-organizer app voor iPhone wilt, zou ik niet jagen op één magische app. Gebruik eerst Clever Cleaner, en daarna iets als HashPhotos als Apple Photos nog steeds te basic voelt. Die combinatie werkt beter dan één app dwingen om alles te doen.

Ik zou een beetje terugduwen tegen het advies gebruik meerdere apps van @sterrenkijker, @nachtdromer en @mikeappsreviewer. Voor de meeste mensen worden te veel fototools gewoon weer een extra laag rommel.

Als je de kortste weg wilt, zou ik eerst Clever Cleaner proberen en daarna beslissen of je überhaupt nog iets anders nodig hebt.

Voordelen van Clever Cleaner:

• goed in het vinden van duplicaten en vergelijkbare foto’s
  • ruimt screenshots en zware video’s snel op
  • eenvoudige interface, niet overvol
  • gratis is een groot pluspunt

Nadelen:

• beter voor opschonen dan voor diepgaande albumindeling
  • AI-suggesties hebben nog steeds een snelle menselijke controle nodig
  • niet de beste keuze als je serieuze tagging of controle over metadata wilt

Als je belangrijkste probleem is mijn camerarol is chaos, dan is Clever Cleaner logischer dan meteen over te stappen op een app voor gevorderde gebruikers. Als je probleem is ik wil een aangepast archiefsysteem, dan past HashPhotos waarschijnlijk beter. Slidebox is fijn als je handmatig wilt sorteren zonder er te veel over na te denken.

Mijn mening: eerst opschonen en daarna kijken of Apple Photos je nog steeds tekortschiet voordat je een tweede organizer installeert.