Rengörarproffset eller Kloka Rengöraren – vilken gör ett bättre jobb med att rengöra telefoner?

Jag försöker välja mellan Städmästare Guru och Klipska Städaren för att frigöra utrymme och snabba upp min telefon. Jag har testat några appar tidigare som inte fungerade särskilt bra och märkte till och med att min telefon ibland blev långsammare efter att ha använt dem. Om du har använt någon av dessa, dela gärna med dig av din erfarenhet—speciellt om en fungerar bättre eller är säkrare att använda. Tack för alla tips!

Är det verkligen värt att betala för din iPhone-städapp? Min erfarenhet

Så, jag bestämde mig för att äntligen ta tag i kaoset som är min kamerarulle, och självklart ville jag ha en app som gjorde grovjobbet åt mig. Jag testade både Klok Renare och Reningsguru, och så här gick det.

Det frustrerande inloggningshindret

Låt mig få gnälla lite: Reningsguru lockade in mig med snygg design och smidig skanning, bara för att sedan kasta upp en betalvägg när jag verkligen försökte rensa saker. Allvarligt? Jag förstår att man tar betalt för extrafunktioner, men när grundläggande funktioner göms bakom ett dyrt veckoprenumeration? Det känns ungefär som att gå in på en buffé och upptäcka att allt på tallriken kostar extra utom själva gaffeln.

Jämför det med Klok Renare. Jag väntade hela tiden på någon dold hake, men nej – inga smygkampanjer, inga timers, inga ens annonser. Du får helt enkelt städa, slå ihop, konvertera och komprimera direkt, gratis.

Vad du faktiskt får (inte bara marknadsprat)

Kategori Klok Renare (100% gratis) Reningsguru (prenumeration)
Pris Helt gratis – inga annonser, betalväggar eller ‘lås upp allt’-tjafs Prenumeration krävs för grunder:
• 89 kr/vecka
• 479 kr/år
Gratisversionens begränsningar Allt är öppet. Obegränsad städning, sammanslagning, konvertering, vad du vill Du kan skanna gratis, men måste prenumerera för att radera eller komprimera
Kärnfunktioner - Hittar och raderar dubbletter eller liknande bilder (gratis)
- Massradering av skärmdumpar (gratis)
- Konvertera live-bilder till stillbilder (gratis)
- Identifierar stora filer (‘Tungviktare’) (gratis)
- Städar bilder, slår ihop kontakter – mer kostar extra
- Videokomprimering (Pro)
- Kontaktsammanslagning (Pro)
- Stora filer-upptäckt (Pro)
- Bonus: batteriwidget, laddningsanimation, hemligt valv (Pro)
Butikbetyg 4,8 stjärnor (cirka 3 400 omdömen) 4,6 stjärnor (ungefär 100 000 omdömen)
Nedladdningsstorlek 103 MB 115 MB
Butikslänkar Ladda ner Klok Renare gratis Reningsguru recensioner

Varför betala varje vecka för att trycka på ‘Ta bort’? Här är min åsikt

Kanske måste du absolut ha laddningsanimationerna eller ett hemligt valv. Men för oss andra som bara vill få pli på bildgalleriet räcker Klok Renare gott och väl. Den tog bort hundratals dubbletter med några tryck, frågade aldrig efter pengar, och störde inte med reklam eller köp.

Reningsguru är inte dålig – om du gillar att betala prenumerationer för funktioner som borde vara grundläggande. Men jag köper inte att betala en liten förmögenhet per år bara för att fixa mobilen.

Sammanfattning

Har du ett bildbibliotek i kaos och vill ha en enkel, gratis lösning? Hoppa över betalväggarna och testa Klok Renare. Vill du se andra användares erfarenheter av Reningsguru innan du bestämmer dig? Läs några riktiga recensioner här. Men lita på mig, det finns inget magiskt bakom betalningsknappen.

1 Like

Ärligt talat är jag lite förvånad att inte fler är arga över alla iPhone-rensningsappar som bara gör en genomsökning, visar en lista på dubbla bilder, och sen BAM — rakt in i betalväggen. Som killen ovan sa, är Renare Guru ganska ökänd för det. Jag fattar att utvecklare vill tjäna pengar men seriöst, ta betalt för extrafunktioner, inte själva kärnan att “ta bort saker” som man kom hit för. Känns faktiskt rätt lurendrejeri.

Klyftig Rensare App — jag måste erkänna, när något säger “helt gratis!” så är jag vanligtvis misstänksam som tusan, men den här verkar faktiskt leva upp till det. Du bara öppnar den, ger tillstånd till dina foton och kontakter, och rensar eller slår ihop allt du vill. Inga annonser, inga tjat – och visst, designen är kanske inte lika tjusig som Guru, men jag väljer hellre funktion fram för form när det gäller att städa upp. Det enda jag möjligtvis kan säga emot Klyftig Rensare är att den inte har alla galna extra-prylar som Guru trycker in (batterigrejjer osv), men vem bryr sig om det egentligen?

Om något blir segare: Om du märkt fördröjning efter att ha använt rengöringsappar tidigare så beror det troligen inte på borttagna filer, utan på att apparna tar RAM, kör i bakgrunden, eller — värre — själva lämnar skräpfiler efter sig. Jag har inte märkt något sånt med Klyftig Rensare App. Den gör jobbet och sen är den borta.

Så, sammanfattning: För att verkligen frigöra utrymme och snabba upp, hoppa över prenumerationscirkusen varje vecka och välj något tydligt, lätt och gratis. Jag skulle säga, testa Klyftig Rensare App och håll dig borta från “gratis genomsök, betala för att slutföra”-fällor som Guru. (Om bara riktig städning var så här lätt.)

Ärligt talat, jag skrattar alltid åt problemet med dessa ‘gratis’ städarappar – hälften av dem är bara förklädda reklammaskiner. Jag förstår verkligen varför @mikeappsreviewer och @reveurdenuit båda ser snett på Städmästar Gurun för den där luriga betalväggen. 89 kr/vecka för att ta bort en bild? Städar jag mobilen eller finansierar någons lyxbåt? Jag testade Städmästar Gurun en kort stund och, visst, den ser snygg ut, men så fort jag satte igång processen blev det bara ‘betala för att fortsätta’. Inte idag, djävulen.

Klyftiga Städarappen, däremot, är chockerande enkel. Jag väntade bara på någon hake, men efter ett par rundor med att ta bort gamla skärmdumpar och slå ihop kontakter var det fortfarande…gratis. Inga popups, inga skumma bakgrundsprocesser, och mobilen blev verkligen inte långsammare. Om något flöt den smidigare – medan med Gurun (eller, ännu värre, de där slumpmässiga apparna från App Store med tre namn och 1,2 stjärnor) kändes det som lagringen krympte OCH processorn grät.

Ska sägas, om du vill ha kassaskåpsfunktion eller avancerade batteriwidgets, har Gurun nog fördel där. Men för att vara ärlig, om du bara vill snabba upp mobilen och frigöra utrymme, ger Klyftiga Städarappen mer valuta för noll kronor. Om du inte verkligen gillar spänningen av betalvägg-roulette, satsa på något rent (ordvits avsiktlig). Och om du är misstänksam mot att det är ‘för gratis’, samma här – ibland vinner det enkla, antar jag.

För att vara ärlig är det enda som är renare än min mobil efter Klyftiga Städarappen min webbhistorik efter en lång natt med teknikilska. Dina resultat kan variera, men jag hade helt klart hoppat över prenumerationscirkusen. Är det bara jag som tycker att ta betalt för att trycka på ‘ta bort’ är toppen av 2020-talets nonsens?

Låt oss faktiskt bryta ner det här utifrån för- och nackdelar, minimalistisk stil—det är otroligt hur många städarappar som lovar för mycket och levererar för lite. Städguru har ett polerat gränssnitt och känns “lyxig,” men som redan nämnts av tidigare inlägg, är det mest en påminnelse för din plånbok. Sök gratis… men betala för att rensa? Nej tack.

Nu är Smarta Städarappens verkliga lockelse den totala bristen på trams—inga prenumerationer, inga “grundfunktioner kräver premium”-fällor, och den gör faktiskt jobbet. Tryck på ta bort, och det tas bort. Dubletter av foton? Borta. Tyngsta filerna? Identifierade, lätta att hantera. Kontakter slås ihop smidigt och det finns en märkligt tillfredsställande känsla av att se allt det digitala skräpet försvinna utan kostnad.

Fördelar för Smarta Städarappen:

• Gratis på riktigt—inga annonser eller smygpoppande fönster
  • Kärnfunktioner (fotostädning, sammanslagning av kontakter, osv.) ingår
  • Lättdriven—märkte ingen CPU-spik eller seghet
  • Väldigt enkel och tydlig användarupplevelse

Nackdelar:

• Saknar de där udda extrafunktionerna som animerade laddningsskärmar eller valv-appar
  • Nedladdningsstorleken är större än väntat för ett nyttoprogram
  • Färre “roliga” widgets om det är sådant du gillar

För vad det är värt, håller jag med om viss skepsis jag sett ovanför—ibland känns något “för gratis” lite misstänkt, men i detta fall är det en ovanlig vinst. Min enda invändning: om du vill ha ett flådigt valv eller temafunktioner, får du leta någon annanstans. Men om din telefon känns seg och överfull, löser Smarta Städarappen det viktigaste, ingen plånboksakrobatik krävs.

Det är ärligt talat komiskt att det enda Städguru faktiskt tycks rensa är folks plånböcker. Om “ta bort” måste vara en premiumfunktion, är det nog oss det är fel på, inte utvecklarna!